Exit i c++
Fra : Mikkel Petersen

Dato : 25-05-03 15:03

Hej NG

Hvordan indsætter jeg dos kommandoen Exit i et c++ program.

Når jeg trykker 1, skal programmet lukkes ved at benytte exit.

Tak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 15:29

Mikkel Petersen skrev:

>Hvordan indsætter jeg dos kommandoen Exit i et c++ program.
>Når jeg trykker 1, skal programmet lukkes ved at benytte exit.

   if (ch=='1') exit(3);

Tretallet bliver overgivet til det kaldende program (som regel
styresystemet) så man kan test hvilken kode der blev sluttet med.

--
Bertel

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-05-03 15:40

Mon ikke du nærmere skal se på windows api kommandoen ShellExecute?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-05-03 18:24

Klaus Petersen wrote:

> Mon ikke du nærmere skal se på windows api kommandoen ShellExecute?

I andre operativsystemer end lige windows, bliver exit retur koden rent
faktisk brugt.

Der står jo ikke operativ = windows, når man slår det op i ordbogen.

Mvh.
Bo

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-05-03 19:11

> Der står jo ikke operativ = windows, når man slår det op i ordbogen.

Næh det har du ret i. Jeg er vist blevet miljø skadet med tiden så jeg kun
tænker i windows.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-05-03 21:54

Klaus Petersen wrote:

> Næh det har du ret i. Jeg er vist blevet miljø skadet med tiden så jeg kun
> tænker i windows.

Hehe, jeg ved nu ikke hvor sundt det er.

Mvh.
Bo

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-05-03 19:47

Mikkel Petersen wrote:
> Hej NG
>
> Hvordan indsætter jeg dos kommandoen Exit i et c++ program.
>
> Når jeg trykker 1, skal programmet lukkes ved at benytte exit.

Når du skriver "dos kommandoen Exit" mener du så den funktion der
svarer til at man skriver exit i en kommando prompt? DVS lukker den
kommando prompt hvorfra programmet blev kaldt. I så fald er svaret
desværre at det kan man ikke.
Eller mener du ANSI-C funktionen exit(). I så fald kan det gøres med:

#include <stdlib>
exit(0);
eller
exit(EXIT_SUCCESS);
eller
exit(EXIT_FAILURE);

Alle andre værdier i kaldet til exit kan medføre "ubehagelig opførsel".

/b

Fra : Flare

Dato : 28-05-03 20:43

> [...]
> desværre at det kan man ikke.
> Eller mener du ANSI-C funktionen exit(). I så fald kan det gøres med:

Nu har jeg ikke testet det. Men mon ikke kommandoen:

SYSTEM("EXIT");

Kan gøre trikket?

Kan da ikke skade at prøve.

Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 21:41

Flare skrev:

>Nu har jeg ikke testet det. Men mon ikke kommandoen:

>SYSTEM("EXIT");

>Kan gøre trikket?

Nej. Den opretter en (virtuel?) DOS-boks som straks lukkes af
Exitkommandoen. Programmet kører uhindret videre (fungerer som
shell til boksen).

--
Bertel

Fra : Flare

Dato : 28-05-03 22:31

> Nej. Den opretter en (virtuel?) DOS-boks som straks lukkes af
> Exitkommandoen. Programmet kører uhindret videre (fungerer som
> shell til boksen).

Ja det var jo ikke meget bevendt.

Anders