MS Windows
briani 27239
FAT32 / NTFS
Fra : Kurt

Dato : 25-05-03 12:36

Hej med jer

Er der nogen her som kan fortælle mig om jeg skal bibeholde FAT 32 eller
skifte til NTFS når jeg skal indstallere XP Pro

Kan al nyere software og spil køre problemfrit under NTFS?

mvh
Kurt

Fra : jens

Dato : 25-05-03 12:47

"Kurt" <kurt@qrts.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Er der nogen her som kan fortælle mig om jeg skal bibeholde FAT 32 eller
> skifte til NTFS når jeg skal indstallere XP Pro

Kommer an på om der er en _god_ grund til at beholde fat32.

> Kan al nyere software og spil køre problemfrit under NTFS?

Ja.
Jeg kan ikke umiddelbat komme på en god grund til at bruge far32.
Ntfs er bedre.

Mvh Jens

Fra : LB

Dato : 25-05-03 14:55

> [...]
> skifte til NTFS når jeg skal indstallere XP Pro
>
> Kan al nyere software og spil køre problemfrit under NTFS?

Jeg prøvede et par gange at installerer XP, på Fat32, og testede mine såpil,
og kørte bla. 3DMark, kunne ikke forstå, at jeg mistede 2500Mard, efter jag
var gået over til XP, men så talte jeg med en kammerat, der spurgte om jeg
havde prøvet at brige NTFS, og da jeg jo ikke havde noget at tabe, og mindst
2500MARK at tjene, så prøvede jeg, og fik de 2500MARK tilbage, plus et par
hundrede MARK mere, det var grund nok for mug.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 15:23

In dk.edb.system.ms-windows, LB <bureso@mail.dk> says...
> og kørte bla. 3DMark, kunne ikke forstå, at jeg mistede 2500Mard, efter jag

Filsystemet har ikke indflydelse på grafikydelsen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 15:21

In dk.edb.system.ms-windows, Kurt <kurt@qrts.dk> says...
> Kan al nyere software og spil køre problemfrit under NTFS?

NTFS er et filsystem og software og spil ser ikke filsystemet (det er
transparent).

Dine data kunne for så vidt ligge på XFS, JFS, ext2/3, HPFS eller
ReiserFS.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-03 15:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> NTFS er et filsystem og software og spil ser ikke filsystemet (det er
> transparent).
>
> Dine data kunne for så vidt ligge på XFS, JFS, ext2/3, HPFS eller
> ReiserFS.

Microsoft oplyser, at man kan risikere, at ældre programmer ikke kan
køre på NTFS.
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/itpro/managing/convertfat.asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 17:06

In dk.edb.system.ms-windows, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>
says...
> Microsoft oplyser, at man kan risikere, at ældre programmer ikke kan
> køre på NTFS.

Programmer der tilgår filsystemet kan have problemer, ja (herunder
defrag-utils, undelete-utils og partionresizers). Men spil og generel
software har _ingen_ problemer, whatsoever.

Fra : jens

Dato : 25-05-03 18:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> defrag-utils, undelete-utils og partionresizers). Men spil og generel
> software har _ingen_ problemer, whatsoever.

Ikke korrekt.

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-05-03 21:28

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Ikke korrekt.

Så kom med et eksempel.
--
Knud

Fra : jens

Dato : 25-05-03 21:35

> Så kom med et eksempel.

W2k eller XP selv.
Hvis C drevet ikke ligger på en ntfs partition, får man ikke lov at køre med
quota styring og ntfs-sikkerhed.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 22:08

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Hvis C drevet ikke ligger på en ntfs partition, får man ikke lov at køre med
> quota styring og ntfs-sikkerhed.

Det er funktioner der ligger i NTFS (og Windows). Programmerne er
ligeglade.

Fra : jens

Dato : 25-05-03 22:20

> In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
>
> Det er funktioner der ligger i NTFS (og Windows). Programmerne er
> ligeglade.

Det er da noget vås.
Ntfs sikkerhed og quota styring er nogle programmer man kan køre.
Det kan da være ligeglad med om det er 10gb fat32 eller ntfs man må bruge på
en disk, det er bare 10gb.

Så vidt jeg lige kan se må det være "proquota.exe" her.

Men M$ har valgt ikke at lave programmet til fat32.
Ligesom kryptering, som Knud skriver virker det i nt4, men ikke i xp og w2k.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-03 18:43

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Så vidt jeg lige kan se må det være "proquota.exe" her.

Det er en del af OS'et. Brugeren kan være ligeglad.

> Men M$ har valgt ikke at lave programmet til fat32.

Samtlige udgaver af FAT har ikke muligheden (det er stadig noget der
skal supporteres i filsystemet).

> Ligesom kryptering, som Knud skriver virker det i nt4, men ikke i xp og w2k.

NT4 kan ikke FAT32.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-05-03 22:10

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Hvis C drevet ikke ligger på en ntfs partition, får man ikke lov at køre med
>quota styring og ntfs-sikkerhed.

Har ikke prøvet med XP, men da jeg i sin tid brugte NT 4. kunne
jeg sagtens køre med fuld ntfssikkerhed, selvom c-drevet var fat.

Men det er jo også noget, der er afhængigt af filsystemet og
laver ændringer i det, som f.eks. partition magic også er.

Men jeg har aldrig oplevet et alm. gængst program, som ikke har
noget med filsystemet som sådant at gøre, der ikke kan køre på
ntfs.
--
Knud

Fra : jens

Dato : 25-05-03 22:30

> [...]
>
> Men det er jo også noget, der er afhængigt af filsystemet og
> laver ændringer i det, som f.eks. partition magic også er.

Næe, Quotastyring ændrer ingenting, det registrerer bare hvor mang "klynger"
en bruger "må" og "har" brugt.
10gb er 10gb, men det er ikke lige mange klynger.
Det er så en funkton man har udeladt mulighed for med fat32 da quotastyring
ikke kan omregne (X * fat32 klynger) til gb.
Andre programmer kan godt bruges til quota styring med fat32

Easy file n` folder feks.
http://www.softstack.com/fileprotpro.html

> Men jeg har aldrig oplevet et alm. gængst program, som ikke har
> noget med filsystemet som sådant at gøre, der ikke kan køre på
> ntfs.

Fat32 mener du, da det er det vi er uenige om lige nu.
-Ellers er vi enige, jeg har heller ikke oplevet noget som ikke ville med
Ntfs

Mvh Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-05-03 22:54

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev :

>Næe, Quotastyring ændrer ingenting, det registrerer bare hvor mang "klynger"
>en bruger "må" og "har" brugt.

Nåede aldrig i at prøve, fik kun læst på det, undlod det derfor i
mit svar.
--
Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-03 18:41

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Andre programmer kan godt bruges til quota styring med fat32

De bruger i så flad deres egne extensions, for FAT-systemerne har ikke
support for quotastyring på FS-niveau.

Fra : kjaer

Dato : 25-05-03 21:35

> [...]
> defrag-utils, undelete-utils og partionresizers). Men spil og generel
> software har _ingen_ problemer, whatsoever.

Findes der programmer der ikke "tilgår" filsystemet, de er vel alle en del
af det.

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 22:10

In dk.edb.system.ms-windows, kjaer <villykn-no@spam.gl> says...
> Findes der programmer der ikke "tilgår" filsystemet, de er vel alle en del
> af det.

De fleste af de programmer du bruger på din PC tilgår ikke filsystemet
(diskmanagementssoftware undtaget). De tilgår et API som OS'et stiller
til rådighed. Filaccess er transparent overfor programmerne.