MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Stabilitetsproblemer i W2K Prof.
Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 12:33

Jeg har en nyinstalleret W2K Prof. Den skal kun køre spil.
Hardwaren er som i signatur.

Jeg bootede op med installationsCDen, og formaterede 20gb partitionen i
FAT32. Alt installerede sig fint.
Derpå W2kSP3, fra netværksinstallationsfilen - også problemfrit.
Så, SiS AGP 113 driveren, nVidia driveren(frisk fra nvidia.com),
DirectX8.1b, windowsupdate, med alle "vigtige" opdateringer.

Mit problem er at spil får den til at fryse, efter ca 10 minutters spillen.

Der er ingen varmeproblemer, da jeg har testet med kabinetsiden af, og en
"skrivebordsvifte" blæsende frisk aftenluft ind mod elektronikken.
CPU er (med lukkket kabinet) 32c idle/49c under 100% load(SETI@home).
Bundkort 32c.
Den samme maskine kører fint Unreal Tournament 2003, i 1024*768(32) i Linux
- i timevis uden problemer.

Hvorfor er W2k ustabil??

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 12:39

Stig Mogensen skrev:

> Hvorfor er W2k ustabil??

Står der noget i logbogen som kunne afsløre hvorfor den er gået
kold? Det første jeg ville mistænke hvis jeg sad i samme situation
var Nvidia-driveren.

Madsen.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 14:27

> Står der noget i logbogen som kunne afsløre hvorfor den er gået
> kold?

Intet. Den har faktisk slet ingen fejl meldt.

> Det første jeg ville mistænke hvis jeg sad i samme situation
> var Nvidia-driveren.

Hvorfor? Og hvad er der at gøre ved det?

/Stig

Fra : Poul Johannsen

Dato : 25-05-03 15:08

Hej

> Hvorfor? Og hvad er der at gøre ved det?

Du skal bruge en driver, som er godkendte af microsoft.
Altså dem der hedder f.eks Detonator 4 43.03 WHQL (altså driver med WHQL
godkendte)

Mvh Poul

---

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 19:31

> Du skal bruge en driver, som er godkendte af microsoft.
> Altså dem der hedder f.eks Detonator 4 43.03 WHQL (altså driver med WHQL
> godkendte)

Jeg har nu prøvet;
44.03(kun WHQL certificeret for FX kortene).
43.45
40.72(WHQL certificeret for G4 serien)

W2K går ned med alle 3.
40.72 performer dårligt, og kørte i den tro at min TI4800SE var en TI4600.
44.03 giver mig en mærkbar højere framerate end de to andre.

Dén WHQL certificering virker altså ikke hos mig, eller det er slet ikke
nVidia driveren der er problemet.

/Stig

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 21:14

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu prøvet;
> 44.03(kun WHQL certificeret for FX kortene).
> 43.45
> 40.72(WHQL certificeret for G4 serien)

Prøv med nogle ældre versioner.
Prøv også med driveren som Windows 2000 installerer.

Tjek i øvrigt at DirectX fungerer (skriv dxdiag i kør).
Hvis der er brug for ekstra drivere til dit spil (OpenGL), så skal disse
også installeres. Jeg går ud fra at de er installeret, men man skal
aldrig sige aldrig

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 21:51

> Prøv med nogle ældre versioner.

Den ældste er jo allerede ½ år gammel?

> Tjek i øvrigt at DirectX fungerer (skriv dxdiag i kør).

Er gjort - alting ser fint ud.

Men sidste nyt er at jeg opgraderede DirectX8.1b til 9 - det skulle jeg
aldrig have gjort, for nu går windows ned, allerede inden jeg kan få lov at
starte spillene.

/Stig

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 16:18

Stig Mogensen skrev:

[Mistænk Nvidia]

> Hvorfor?

Fordi jeg har hørt så utallige gange før hvordan folk bøvler med
Nvidia-drivere.

> Og hvad er der at gøre ved det?

Prøv i første gang med en WHQL-driver som Poul nævner.

Madsen.

Fra : jens

Dato : 25-05-03 21:20

> * SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
> * P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Skal det forstås derhen at der også er linux på den nu ?
Altså både linux og w2k ?

(w2k er ret kritisk med hvad den finder på "sine" diske.)

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 21:48

> Skal det forstås derhen at der også er linux på den nu ?
> Altså både linux og w2k ?

Ja, men den tror blot at de andre partitioner er uformaterede. I "min
computer" viser den kun "c" drevet.

> (w2k er ret kritisk med hvad den finder på "sine" diske.)

Hos mig finder den kun FAT32.
Men hvis det virkelig kan passe, at Windows ikke kan køre stabilt bare fordi
jeg har andre partioner den ikke har adgang til, er jeg glad for at det
ikke er mit primære OS.

/Stig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 22:13

In dk.edb.system.ms-windows, Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk>
says...
> Men hvis det virkelig kan passe, at Windows ikke kan køre stabilt bare fordi

Det er en and.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 22:17

> Det er en and.

Al fornuft taler da for præcist det

/Stig

Fra : jens

Dato : 25-05-03 22:52

> Al fornuft taler da for præcist det

Kig i enhedshåndteringen.
Er der noget hardware som w2k ikke synes er som det skal være ?

Og Jesper, har du noget der underbygger _din_ påstand.
Jeg siger ikke det altid er sådan, jeg opgav linux før w2k.
Men fik bøvlet med w2k da jeg lagde linux ind efter w2k.

Mvh Jens

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 23:44

> Kig i enhedshåndteringen.
> Er der noget hardware som w2k ikke synes er som det skal være ?

Nej. Alt ser fint ud.

/Stig

Fra : jens

Dato : 25-05-03 23:51

> Nej. Alt ser fint ud.

Med fint mener du så at alt er der,og diske har den rigtige størelse, og
især drevbogstaver.

Ligger w2k på c eller et andet drev ?
(jeg formoder det er w2k som er sidst installet)
Hvilke Osèr fremgår i denne PC`s egenskaber under avanceret "start og
genoprettelse" ?

(hvis linux står der, og er instaleret først, er der måske et script problem
med WSH som er en djævelsk ting i w2k pro.)

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 00:07

> Med fint mener du så at alt er der,og diske har den rigtige størelse, og
> især drevbogstaver.

Ja.

> Ligger w2k på c eller et andet drev ?

Windows ligger på det den kalder c. Altså første primære partition på HDen.

> (jeg formoder det er w2k som er sidst installet)

Det var det ikke først. Der var tidligere også stabilitetsproblemer, så jeg
geninstallerede w2k i fredags. Der er nu endnu større problemer med
stabilitet.

> Hvilke Osèr fremgår i denne PC`s egenskaber under avanceret "start og
> genoprettelse" ?

Windows.

> (hvis linux står der, og er instaleret først, er der måske et script
> problem med WSH som er en djævelsk ting i w2k pro.)

Ser ikke ud til at være tilfældet hér. Jeg har kigget - tror jeg - alle
steder der er tilgængelige gennem en grafisk brugerflade, og w2k afslører
ingen steder at Linux er på HDen. Hvordan skulle w2k kunne læse partitioner
i Ext3 alligevel?

Men når nu jeg har fået en windowsmaskine der er helt umulig, efter en
opgradering af DirectX fra version 8.1b, til 9, så må det være dér den er
gal?

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 00:16

> Ja.
>
> Windows ligger på det den kalder c. Altså første primære partition på
HDen.

Og hvordan ligger det drev hvis du bruger disk 0 eller 1 ?
(C skal i win ligge på disc 0, første partition.)

> Det var det ikke først. Der var tidligere også stabilitetsproblemer, så
jeg
> geninstallerede w2k i fredags. Der er nu endnu større problemer med
> stabilitet.

Man skal altid enten formatere med w2k under install _og_ bruge samme
adminkode _igen_ eller fdiske en gammel w2k væk. (WSH problem)

> Windows.

Ingen betydning hvis c er på disc 0

> [...]
> steder der er tilgængelige gennem en grafisk brugerflade, og w2k afslører
> ingen steder at Linux er på HDen. Hvordan skulle w2k kunne læse

Kan den heller ikke, men w2k har den mærkværdighed at den skal være ejer af
disc0, er den ikke det er den ikke "autoritativ", det er så skidt hvis linux
forhindrer w2k i at eje bootsectoren feks.

> Men når nu jeg har fået en windowsmaskine der er helt umulig, efter en
> opgradering af DirectX fra version 8.1b, til 9, så må det være dér den er
> gal?

Ikke nødvendigvis, det kan være det er ligegyldigt hvad du opgraderer, eller
nedgraderer, hver ændring kan gøre mere ustabil.

Men prøv da en directX mindre end 8.1, det kan ikke skade jo.

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 06:27

> Og hvordan ligger det drev hvis du bruger disk 0 eller 1 ?
> (C skal i win ligge på disc 0, første partition.)

Det gør den også.

> Man skal altid enten formatere med w2k under install _og_ bruge samme
> adminkode _igen_ eller fdiske en gammel w2k væk. (WSH problem)

Jeg formaterede med w2k installationen, og brugte rigtigt nok den samme
admin kode.

> Ingen betydning hvis c er på disc 0

Glimrende.

> w2k har den mærkværdighed at den skal være ejer
> af disc0, er den ikke det er den ikke "autoritativ", det er så skidt hvis
> linux forhindrer w2k i at eje bootsectoren feks.

Hmmm....er det en fejl med NT kernerne?
W2K booter ellers fint nok, med min GRUB bootloader.

> Ikke nødvendigvis, det kan være det er ligegyldigt hvad du opgraderer,
> eller nedgraderer, hver ændring kan gøre mere ustabil.

Det var ikke tilfældet da jeg testede nVidia drivere.

Hvis vi antager du har ret, og at W2k er så panisk berøringsangst overfor
andre - konkurrerende - OSere, at den simpelthen bliver ustabil af en
dualboot konfiguration, hvilken windows ville så kunne køre ved siden af
min Linux?

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 06:43

> Hmmm....er det en fejl med NT kernerne?

Jeg er ret overbevist om at det ikke er ment som en fejl.
W2k er beregnet til virksomhedsnet, og konstrueret til at holde på sine
oplysninger for uvedkommende, det kan det jo ikke hvis en linux installation
kan tilgå alle win`s drev.

> W2K booter ellers fint nok, med min GRUB bootloader.

Ja, men har Admin kontoen fuld kontrol over hele maskinen som den skal have
?

Hvor mange tråde ser du om at omgå xp`s admin password ?
Du kan jo bare starte i linux og tilgå disc0 ad den vej.

> Det var ikke tilfældet da jeg testede nVidia drivere.

Det kan stadig have noget med grafikkortet at gøre.
Det nemmeste er så at sætte et andet grafikkort i maskinen og se om det
hjælper med de rigtige drivere, og directX 8.0, men jeg tvivler.
(Hvis du "registrerer" en w2k med Hware opsætning, og derefter lukker
maskinen, udskifter et kort, (grafik eller lydkort feks.), kan du ikke logge
på w2k når den starter, medmindre du har husket at fjerne friverne til det
kort du tog ud inden du lukkede den ned for at skkifte,,,
En lille tyverisikring, som også gælder discen.

> [...]
> andre - konkurrerende - OSere, at den simpelthen bliver ustabil af en
> dualboot konfiguration, hvilken windows ville så kunne køre ved siden af

W98, til nød W98se, men den har også en forvokset WSH del.

Men hvad er årsagen til at du vil have begge ?

mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 07:31

> [...]
> W2k er beregnet til virksomhedsnet, og konstrueret til at holde på sine
> oplysninger for uvedkommende, det kan det jo ikke hvis en linux

Nej, men kan det lade sig gøre at sætte det op(hvilket det jo kan), hvrofr
udmønter det sig så i en ustabilitet?

> Ja, men har Admin kontoen fuld kontrol over hele maskinen som den skal
> have ?

Den har kontrol over det den kan finde. W2K har ikke lov til at kigge i mine
Ext3 partitioner, men det kan den jo alligevel ikke. Jeg ændrede intet fra
default, og de andre partitioner ses ingen steder i windows.

> Det kan stadig have noget med grafikkortet at gøre.

Ja, men så kan det jo heller ikke være de andre partioner, eller W2Ks
ejerskab over de forskellige ting?.
Desuden virker grafikkortet fint i Linux - havde det været en
hardwarefejl(eller for høje temperaturer) ville den vel også træde igennem
der. Ergo må det være drivere, eller Direct3D - men ingen af de drivere jeg
har prøvet har virket, og dxdiag melder glad "alt ok" - også i de tests der
medfølger i D9eren.

> [...]
> til det kort du tog ud inden du lukkede den ned for at skkifte,,,
> En lille tyverisikring, som også gælder discen.

Ja, men det er stadig en frisk installation af W2K - ingen hardware er altså
udskiftet mens W2K har været installeret.

> W98, til nød W98se, men den har også en forvokset WSH del.

Det var jeg bange for var svaret

> Men hvad er årsagen til at du vil have begge ?

Linux og windows? Jeg bruger Linux til ALT, undtaget de få Direct3D spil jeg
nødigt undværer, som ikke kan bringes til at køre på Linux vha. emulatorer.

Men hvis Windows ikke vil dualboote OG køre Direct3D spil, ryger den ud.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 07:39

> Nej, men kan det lade sig gøre at sætte det op(hvilket det jo kan), hvrofr
> udmønter det sig så i en ustabilitet?

Der kan være flere grunde, forkerte grafik driverere er stadig en mulighed,
som jeg læser dine indlæg er du bekendt med linux og har måske en
indstilling i det som påvirker w2k på samme maskine.

> [...]
> Ext3 partitioner, men det kan den jo alligevel ikke. Jeg ændrede intet fra
> default, og de andre partitioner ses ingen steder i windows.

Hvis vi nu tager den w2k fra en anden vinkel, så er der en udemærket
"logbog" i kontrolpanel-administration.

Hvilke fejl meldes der om der ?
Især system og program er interessant.

Mvh jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 10:28

> Der kan være flere grunde, forkerte grafik driverere er stadig en
> mulighed,

Men jeg har jo prøvet 3 - at der skulle være fejl i alle tre, er
selvfølgelig en mulighed, men vel ikke sandsynligt?
Måske knas med SiS AGP driver 1.14? Jeg vil prøve 1.13 senere i aften.

> som jeg læser dine indlæg er du bekendt med linux og har måske
> en indstilling i det som påvirker w2k på samme maskine.

Der er åbenbart noget jeg ikke forstår hér, for hvordan kan en indstilling i
Linux, få windows til at gå ned? Linux er jo ikke aktiv, når windows kører?
Og såvidt jeg kan se, aner windows ikke Linux eksisterer på maskinen.
Godt nok har min Linux læse/skriveadgang til windows' partition, men som jeg
ser det, burde windows jo være lykkeligt uvidende om dette, da Linux kun
har adgang når windows er lukket?

For lige at gnide i dette, har jeg en kammereat der dualbooter med W2K og en
Linux - uden problemer. Han har blot andet hardware. Dette gør det jo mere
sandsynligt igen, at det er en driverfejl.

> Hvis vi nu tager den w2k fra en anden vinkel, så er der en udemærket
> "logbog" i kontrolpanel-administration.

Ingen fejl. Der er siden fredag én advarsel, men intet andet. Ikke noget der
står mål med at den siden fredag er gået ned ca 20 gange.

Dxdiag melder også at alt ser godt ud.

> Hvilke fejl meldes der om der ?

Ingen.

/Stig

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 11:23

> Måske knas med SiS AGP driver 1.14? Jeg vil prøve 1.13 senere i aften.

Tog mig lige tid til at prøve netop dét, nu. Hjalp heller ikke

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:04

> Der er åbenbart noget jeg ikke forstår hér, for hvordan kan en indstilling
> Linux, få windows til at gå ned? Linux er jo ikke aktiv, når windows
kører?

De har fælles BIOS.

> [...]
jeg
> ser det, burde windows jo være lykkeligt uvidende om dette, da Linux kun

Men w2k scanner sine systemfiler for at se om der er ændringer foretaget
mellemm sidste lukning og denne start.

> [...]
> Linux - uden problemer. Han har blot andet hardware. Dette gør det jo mere
> sandsynligt igen, at det er en driverfejl.

Næe, han kan være mere heldig med sin wsh, at den har danne de rigtige
scripts.

> Ingen fejl. Der er siden fredag én advarsel, men intet andet. Ikke noget
der
> står mål med at den siden fredag er gået ned ca 20 gange.

Hehehe, du er ikke administrator på den w2k.
Og gæster har ikke adgang til at læse logbogen.

Alle hændelser står i logbogen, det er bare ikke altid at man får lov at
læse dem, jeg har en hvor jeg kan se alt undtagen security loggen, den er
tom indtil jeg logger på som den lokale admin. (min brugerkonto er medlem af
administartorer)

Mvh jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-03 21:29

On Mon, 26 May 2003 14:04:29 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> skrev i en meddelelse

>kører?
>
>De har fælles BIOS.

Og? Ingen af systemerne ændre BIOSen på nogen måde. De vil ikke
påvirke hindanden på nogen måde hvis der ikke er lavet bummerter i
opsætninge.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 21:33

"Martin Schultz" <msh@vmsbox.cjb.net> skrev i en meddelelse > >

> Og? Ingen af systemerne ændre BIOSen på nogen måde. De vil ikke
> påvirke hindanden på nogen måde hvis der ikke er lavet bummerter i
> opsætninge.

Næe, det har jeg vist heller ikke påstået.

Jeg har påstået at w2k kan fornemme linux i nogle tilfælde, hvilket jeg
stadig mener.

(W2k er ret overfølsom overfor ikke at få sin vilje)

Mvh Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 26-05-03 11:29

> [...]
> disc0, er den ikke det er den ikke "autoritativ", det er så skidt hvis linux
> forhindrer w2k i at eje bootsectoren feks.

Jeg har to HDer i min PC, en IDE med flg. bestykning:

part. #1: Linux boot
part. #2: W98
part. #3: Linux ('reiserfs'-format)
part. #4: Linux 'swap'

samt en SCSI HD med flg. bestykning:

part. #1: Linux boot
part. #2: W2k
part. #3: Linux ('reiserfs'-format)
part. #4: Linux 'swap'

Jeg har hidtil ikke haft nogen stabilitetsproblemer med W2k, bortset
fra,at jeg som tidligere omtalt oplever en kort 'dvaletid' lige efter
boot, men herpå fik jeg flg. forklaring (se evt.
<bab4r3$158a$1@news.net.uni-c.dk>):

"W2k scanner sine systemfiler ved opstart, en maskine med for lidt ram
eller
langsom cpu får anfald af det.

Det kan slås fra i lokal brugerpolitik."

Jeg kan dog p.t. ikke lige huske, i hvilken rækkefølge jeg installerede
systemerne på SCSI HDen! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-03 18:44

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Og Jesper, har du noget der underbygger _din_ påstand.

Jeg har ikke selv andet end Windows på denne PC, men min
serveradministrator har 2000 og Debian på samme disk. Ingen problemer
der.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 20:43

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke selv andet end Windows på denne PC, men min
> serveradministrator har 2000 og Debian på samme disk. Ingen problemer
> der.

Min mosters onkel har en c64 ovenpå en zx spectrum.

Betyder det at man altid kan stable dem uden de vælter ?

Mvh Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-05-03 22:25

Hvad har det ene med det andet at gøre?

Fra : jens

Dato : 27-05-03 22:47

> Hvad har det ene med det andet at gøre?

Ligesålidt som JGP`s svar på det spøgrsmål han fik.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-05-03 16:51

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Betyder det at man altid kan stable dem uden de vælter ?

Du kan til enhver tid have Windows og Linux på samme maskine. Hvis noget
er ustabilt er det hardwaren og intet andet.

Fra : jens

Dato : 28-05-03 16:55

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan til enhver tid have Windows og Linux på samme maskine. Hvis noget
> er ustabilt er det hardwaren og intet andet.

Men det er din mening, derfor kan jeg vel godt mene noget andet.

Jeg behøver dog ikke kalde dig for løgner fordi jeg ikke er enig.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 07:06

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Men det er din mening, derfor kan jeg vel godt mene noget andet.

Ja, det kan du godt. Men det bliver det ikke nødvendigvis rigtigt af...

Fra : jens

Dato : 29-05-03 07:23

> Ja, det kan du godt. Men det bliver det ikke nødvendigvis rigtigt af...

Nejda, men jeg har ikke behov for at kalde folk med en anden overbevisning
for løgnere medmindre jeg kan bevise min påstand, det har du så åbenbart og
det finder jeg ubehageligt.

Mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 11:34

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
overbevisning
> for løgnere medmindre jeg kan bevise min påstand, det har du så åbenbart

Det er injurerende og dermed strafbart at kalde en en løgner, men man kan jo
være lidt mere diplomatisk og sige, at vedkommenes udtalelser ikke er i
overensstemmelse med sandheden eller uomtsivtlige fakts -eller udtaler sig
mod bedre vidende. Se den kan ikke angribes, og alle hved nok, hvad den
dybere mening med det er.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 11:47

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> for løgnere medmindre jeg kan bevise min påstand, det har du så åbenbart og
> det finder jeg ubehageligt.

Okay, vis mig stedet...

Fra : jens

Dato : 29-05-03 12:46

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, vis mig stedet...

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 23:11

jens wrote:
> [...]

Jeg har ikke i noget indlæg kaldt folk for løgnere, bedragere eller det
der er værre. Jeg har gjort opmærksom på at oplysningen er en and.

Jeg synes du begynder at få en ubehagelig tone herinde, så jeg vælger at
overse dig fremover.

Fra : Madsen

Dato : 26-05-03 00:24

Stig Mogensen skrev:

> windowsupdate, med alle "vigtige" opdateringer.

Er det egentlig inklusive de servicepacks der er frigivet til Win2000?
Pt. er de nået til SP3.

Madsen.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 05:48

> Er det egentlig inklusive de servicepacks der er frigivet til Win2000?
> Pt. er de nået til SP3.

Ja - det skriver jeg også, "w2ksp3"

/Stig

Fra : Madsen

Dato : 26-05-03 14:10

Stig Mogensen skrev:

> Ja - det skriver jeg også, "w2ksp3"

Det havde jeg så overset.

Madsen.

Fra : jens

Dato : 26-05-03 10:03

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> skrev i en meddelelse

Jeg fik lige en tanke.....

Hvad er navnet på hosten ?`

Kører den domæne ?
(hvilken process er aktiv når den går i spåner ?)

mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 10:30

> Hvad er navnet på hosten ?`

Ikke forstået? Jeg kører DHCP på LAN, og benytter blot de
standardindstillinger der er for det, under indstallation. Virker fint - og
har altid gjort det.

> Kører den domæne ?

Ja.

> (hvilken process er aktiv når den går i spåner ?)

En hel del, men intet eksotisk. Mener du det er besværet værd at prøve at
lukke så meget som muligt ned, og så se om de nstdig går ned?

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:09

> Ikke forstået? Jeg kører DHCP på LAN, og benytter blot de
> standardindstillinger der er for det, under indstallation. Virker fint -
og
> har altid gjort det.

Dhcp tildeler en ip og dns + router adresser.
Hostnavnet er det som pcèn hedder i dennpc`s egenskaber computernavn.

Den kan hedde navn1 eller navn1.navn2...... det er ret afgørende.

> Ja.

Kan have ret stor betydning.
Er der installeret IIS på den også ?

> En hel del, men intet eksotisk. Mener du det er besværet værd at prøve at
> lukke så meget som muligt ned, og så se om de nstdig går ned?

iÍkke endnu.
Navnet på maskinen først.
Så må den være tilmeldt et domæne ?

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 13:28

> Den kan hedde navn1 eller navn1.navn2...... det er ret afgørende.

Hvordan i alverden? Nå, den hedder WINDOOZE.

> Er der installeret IIS på den også ?

Aner det ikke - hvordan tjekker jeg det?

> Så må den være tilmeldt et domæne ?

ja.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:32

> Hvordan i alverden? Nå, den hedder WINDOOZE.

Ikke noget efter punktum der så. :0)

> Aner det ikke - hvordan tjekker jeg det?

komtrolpanel administration -- hvis der er iis har du en ikon for den der.

> ja.

Hmm... (der kan være noget masterbrowser halløj, men det stemmer ikke med at
det kun er ved spil)

Mvh jens

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-05-03 10:22

On Sun, 25 May 2003 13:33:11 +0200, Stig Mogensen
<norman_bates@forum.dk> wrote:
>Mit problem er at spil får den til at fryse, efter ca 10 minutters spillen.

Er det kun ved spil? Er den stabil når de laver andre krævende ting?

Martin

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 11:22

> Er det kun ved spil? Er den stabil når de laver andre krævende ting?

Den er stabil ellers. Den skal ikke lave ret meget andet end netop spil, men
jeg har da haft den til at køre SETI, for at tjekke 100% CPU belastning.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:11

> Den er stabil ellers. Den skal ikke lave ret meget andet end netop spil,
men
> jeg har da haft den til at køre SETI, for at tjekke 100% CPU belastning.

Holdaop du må have skrivekrampe efter den sidste time

Den går ned efter 10minutter ca, men kun ved spil, ikke ved andet arbejde,
det må være sådan ?

Hvlke/t spil ?

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 13:26

> Den går ned efter 10minutter ca, men kun ved spil, ikke ved andet arbejde,
> det må være sådan ?
>
> Hvlke/t spil ?

"Colin McRae Rally 2", "Need for Speed, - Hot pursuit 2"

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:25

> "Colin McRae Rally 2", "Need for Speed, - Hot pursuit 2"

Har du "kompatibilitets tilstands mulighedden" i din w2k ?

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 13:33

> Har du "kompatibilitets tilstands mulighedden" i din w2k ?

At emulere feks en W98? Nej.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:34

> At emulere feks en W98? Nej.

Ok
Så fyr den her af i start kør :
regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll

Så kan du sætte den til at starte de spil som w98 ville have gjort det.
(lissom xp kan)
Virker kun efter w2k SP2 > men det er jo ikke et problem her.

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 26-05-03 13:36

> "Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Ok
> Så fyr den her af i start kør :
> regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll

Hklik på startfilen og find kompatibilitets tilstands fanen (pyha, sig det
ikke hurtigt

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 26-05-03 14:09

jajajaja

Nu er der da gået en halv time siden sidst......

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 14:25

> jajajaja
>
> Nu er der da gået en halv time siden sidst......
>
> Mvh Jens

Ja, jeg troede også lige den var der. Den kørte klippestabilt en ½ times
tid, men gik så ned igen.

> Er der installeret IIS på den også ?

Nej.

>Ikke noget efter punktum der så. :0)

Nej. Bare "WINDOOZE" - uden " ".

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 18:44

> Ja, jeg troede også lige den var der. Den kørte klippestabilt en ½ times
> tid, men gik så ned igen.

Fandt lige det her :

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Need+for+speed
+2+w2k

Lidt trist måske.

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 19:02

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Need+for+speed
> +2+w2k

Jo, men det er jo fortrinvis "Need for Speed - High Stakes". Den har jeg
opgivet. "NFS- Porsche Unleashed" kører fint på W2K, og "NFS-Hot Pursuit 2"
ligeså. Sidsnævnte crasher bare OSet hos mig.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 19:03

> [...]
2"
> ligeså. Sidsnævnte crasher bare OSet hos mig.

Jeps, men samtlige NFSèr er nævnt med problemer med w2k.

De fleste relaterer sig til grafikkort og opengl..... directX som du jo også
er inde på.

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 19:58

> De fleste relaterer sig til grafikkort og opengl..... directX som du jo
> også er inde på.

Hmm.....ærgeligt.
Men nu opfører den sig faktisk helt pænt. Har lige taget nogle runder, og
alt gik som det skulle. En mild ustabilitet, kan vel accepteres.

Jeg orker ikke rode mere med det.

Du skal have mange tak for hjælpen.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 20:05

> Jeg orker ikke rode mere med det.

Forståeligt, men jeg skal lige vide,,, skiftede du codepage ?

> Du skal have mange tak for hjælpen.

Velbekomme.

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 20:34

> Forståeligt, men jeg skal lige vide,,, skiftede du codepage ?

Ja - forsøgte. Den viste codpage=493(vistnok). Jeg ændrede til 850, men
efter reboot var den tilbage til 493.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 20:43

> Ja - forsøgte. Den viste codpage=493(vistnok). Jeg ændrede til 850, men
> efter reboot var den tilbage til 493.

Så er der noget galt der, enten står den ikke til "danish" som prefered
language i windoze eller også har du tastet forkert.

Mode con codepage select=850 holder efter en genstart hvis windows er sat
til dk sprog og dk som land.

(det har jeg bøvlet med i forbindelse med et IHC progam fra LK, det _kan_
køre på en w2k uk, men kun efter ændring af codepagen via "dos")

Den _skal_ være 850 i Denmark......(det er escape og et par F taster blandt
andet der ikke sidder rigtigt ellers, og de bruges måske i det spil ?)

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 14:33

Er gjort. Kørte med succes.

> Hklik på startfilen og find kompatibilitets tilstands fanen (pyha, sig det
> ikke hurtigt

Altså på feks nfshp2.exe ? Der kommer ingen kompatibilitetstilstandsfane.
???

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 14:41

> Er gjort. Kørte med succes.

> Altså på feks nfshp2.exe ? Der kommer ingen kompatibilitetstilstandsfane.
> ???
Jow.... Hklik egenskaber-kompatibilitet (det er muligt det er et punkt under
en af fanerne kan jeg ikke huske.

(På feks genvejen til spillet.)

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 15:39

> Jow.... Hklik egenskaber-kompatibilitet (det er muligt det er et punkt
> under
> en af fanerne kan jeg ikke huske.
>
> (På feks genvejen til spillet.)

Jeps. Er ordnet. Får bare sort skærm, med musepointer, hvis jeg prøver w95,
eller w98 kompatibilitet. Kan køre - ca 45 minutter - med NT emulering.

Det virker ellers som om det er her der er noget knas - så det er jo
selvfølgelig ikke windows' skyld, hvis spillet er sjusket kodet.

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 15:57

> [...]
>
> Det virker ellers som om det er her der er noget knas - så det er jo
> selvfølgelig ikke windows' skyld, hvis spillet er sjusket kodet.

Nu er lige de nævnte spil jo ældre end w2k, og w2k var ikke tænkt til
spillebox.

Så det er ikke utænkeligt at det er der den hænger,

Omvendt ved jeg at N.F.S III _kan_ køre på en w2kpro k6/2 350mhz med
256pc100 ram og et Voodoo 3/16mb kort (not funny).
Men den gjorde det i w98 kompat.

Konklusionen må være at det blev mere end 10minutter, altså er det spillet
der roder, og ikke kan med w2k, ikke maskinen som belastes af linux.
(formodentlig.)

Medmindre du har kørt de spil på w2k før selvfølgeligt.
(det er ikke en UK w2k pro vel ?)
Hvilken codepage kører den med ?

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-05-03 17:44

> Nu er lige de nævnte spil jo ældre end w2k, og w2k var ikke tænkt til
> spillebox.

NFS-HP2 er jo (næsten) spritny?

> Konklusionen må være at det blev mere end 10minutter, altså er det spillet
> der roder, og ikke kan med w2k, ikke maskinen som belastes af linux.
> (formodentlig.)

Det kan være jeg skal prøve at støve min 5 år gamle W98 Cd af, og se hvordan
sådan én render på en P4 box, med 256mb ram
At windows er panisk berøringsangst overfor konkurrenter, er ikke nyt, men
at det skulle betyde at den ikke kan dualboote, lyder bare _for_ bizart.

Hvis ustabiliteten har grundlag i at der er et andet OS, der har adgang til
W2Ks partition, så må der vel også være knas hvis jeg dualbootede W98 og
W2K?

> Medmindre du har kørt de spil på w2k før selvfølgeligt.
> (det er ikke en UK w2k pro vel ?)

Jo.

> Hvilken codepage kører den med ?

Wot?!?

/Stig

Fra : jens

Dato : 26-05-03 18:37

> NFS-HP2 er jo (næsten) spritny?

Så har jeg søgt en forkert......

En bekendt har oplevet at linux lavede spor på w2k parten som fik w2k til at
nægte logon.(er jeg blevet fortalt i eftermiddag)

> [...]
> at det skulle betyde at den ikke kan dualboote, lyder bare _for_ bizart.

W98.... på en p4 ?, jeg har prøvet på en celleron1700, duede ikke.

> Hvis ustabiliteten har grundlag i at der er et andet OS, der har adgang
til
> W2Ks partition, så må der vel også være knas hvis jeg dualbootede W98 og
> W2K?

Nej, så er der tale om to w OSèr, hvor den nyeste er Master over den ældste.
Men du får ikke alle funktioner i de 2.

> Jo.
Aha

Start - kør - cmd / : "mode con codepage"

resulatet skal være 850 i midterste linie ellers er det igen :
"mode con codepage select=850" og en genstart.

(W2k UK kører med "nordisk" tegnsæt, ikke dansk, som default, jeg mener det
er svensk eller norsk faktisk)
(Dk er jo en forstad til sverige......

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-03 18:48

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Har du "kompatibilitets tilstands mulighedden" i din w2k ?

CMR2 virker fint i 2000.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 20:40

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> CMR2 virker fint i 2000.

Og det er.... ?

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-05-03 16:52

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Og det er.... ?

Et af spillene i det indlæg du svarede på...

Fra : jens

Dato : 28-05-03 16:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Et af spillene i det indlæg du svarede på...

Ok, men jeg gider ikke undersøge hvad alle forkortelser står for.
Folk må skrive det de hedder hvis de vil have et konstruktivt sbar.

Mvh jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 07:06

In dk.edb.system.ms-windows, jens <mkg2@jellingnet.dk> says...
> Folk må skrive det de hedder hvis de vil have et konstruktivt sbar.

Jeg kom blot med en konstatering. Den skal ikke kommenteres yderligere
fra min side.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-06-03 12:57

Og nu har jeg fået mulighed for at prøve en XP Pro DK.
Den er fuldt opdateret fra windowsupdate, inkl. SP1, og med
nVidia driver 44.03
DirectX9.0a
C-Media driver 2.88
SiS AGP 1.14

Den går !"##¤%& stadig ned, på samme måde.
Først fryser billedet, men lyden fortsætter i hak i 5-6 sekunder. Derefter
forsvinder lyden også.
Det sker ved spil, og ved kørsel af 3Dmark03 benchmarken.

dxdiag finder ingen fejl.
Enhedshåndteringen melder alt ok.
Loggen viser intet alarmerende.

Den dualbooter med SuSE Linux 8.1 Prof, som kører klippestabilt - også når
den bliver presset af feks. spil, eller SETI@home. XP blev installeret på
samme partition som W2K(som i begyndelsen blev installeret først). Dvs XP
nu er "installeret sidst", men på den 1ste partition.

XPs partition er i FAT32, og jeg har adgang til denne fra Linux. Jeg kan fra
Linux gemme filer i C:/temp mappen, men ikke C:/windows mappen("adgang
nægtet"). Hvorfor? Adgangen fra Linux er givet på basis af partitionen, og
er ikke afhængig af mapper. _VIL_ XP "eje" maskinen, og derved blive
utérlig ved dualboot med et OS den ikke kan identificere?
Hvis "ja", kan denne "sikkerhedsfeature" slås fra??

/Stig