Kølepasta
Fra : Kenneth Boye

Dato : 25-05-03 08:41

Hej NG

Jeg har netop erhvervet mig en P4 2,533GHz og den skal køles med Silent MIST
19db. Der medfølger kølepasta, arctic alumina, og jeg vil gerne vide hvordan
jeg skal smøres pastaen ud over CPU'en?

Grunden til jeg spørger er, at jeg er blevet fortalt at jeg skal holde igen
med pastaen, mens jeg andre steder får at vide at der næsten ikke kan komme
for meget på. Så hvordan gør man?

Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 25-05-03 08:52

der skal ikke mere kølepasta på, end et tændstik hovedet oven på kærnen på
CPU

salle

Fra : LA2

Dato : 25-05-03 09:00

> [...]
> Hej NG

> med pastaen, mens jeg andre steder får at vide at der næsten ikke kan

Du skal gå ind på arctics hjemme side og følge vejledningen for alumina
pastaen. Kan ikke huske om der er en ny fremgangsmåde at påføre den ligesom
med ceramique pastaen.
LA2

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-03 09:55

In dk.edb.hardware, Kenneth Boye <k_boye@bjoernemosen.dk> says...
> Grunden til jeg spørger er, at jeg er blevet fortalt at jeg skal holde igen
> med pastaen, mens jeg andre steder får at vide at der næsten ikke kan komme

Brug _altid_ så lidt som overhovedet muligt. Pasta'en skal blot udfylde
de små ujævnheder i overfladen.

For hver overgang der er mellem to materialer opstår der det man kalder
for termisk modstand. Kølepasta har større termisk modstand end de
materialer der anvendes til køleprofiler. Derfor holder man mængden af
kølepasta på et absolut minimum.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 10:13

> [...]

> holde igen med pastaen, mens jeg andre steder får at vide at der
> næsten ikke kan komme for meget på. Så hvordan gør man?

Mindre er meget bedre. Hvis du kommer for meget på virker det isolrende
i stedet for ledende.
Der skal kun så meget pasta på at det kan udjævne furer og riller i
profil og cpu.

Der er en lille instruks om påsmøring af pasta her:
http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina_instructions.htm

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-05-03 10:23

> [...]
> med pastaen, mens jeg andre steder får at vide at der næsten ikke kan komme

Jeg tror godt din forvirring kan skyldes, at man til Zalmans passive
grafikkort køler ZM80Ha faktisk skal putte rigeligt med kølepasta på, mens
man til cpu kun skal smøre et lille bitte jænvt tyndt lag, der kun fint
dækker hele cpu-kernen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-03 19:33

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Jeg tror godt din forvirring kan skyldes, at man til Zalmans passive
> grafikkort køler ZM80Ha faktisk skal putte rigeligt med kølepasta på, mens

Say what???

Uanset aktiv eller passiv køling, så bør man anvende et _minimum_ af
kølepasta.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Elektronikmekaniker

Fra : Henrik Dissing

Dato : 27-05-03 20:03

On Tue, 27 May 2003 20:32:37 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Uanset aktiv eller passiv køling, så bør man anvende et _minimum_ af
>kølepasta.

Hvad mener du egentlig med det? Et absolut minimum må være ét molekyle, men
det er næppe nok til at gøre en forskel

Det eneste man med sikkerhed kan sige, er at der skal bruges en passende
mængde, og der har faktisk været en del rapporter her og i
dk.edb.hardware.grafikkort fra ZM80-ejere om at det var nødvendigt med
usædvanligt meget pasta; formodentlig fordi kontaktfladen ikke er særlig
jævn.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 00:18

On Tue, 27 May 2003 21:02:54 +0200, Henrik Dissing wrote:

> [...]
> dk.edb.hardware.grafikkort fra ZM80-ejere om at det var nødvendigt med
> usædvanligt meget pasta; formodentlig fordi kontaktfladen ikke er særlig

Ahaaaa...der er grunden - hvis dette passer, så har vi forklaringen på, at
der skal meget på på lige Zalmans ZM80ha passive grafikkort køler !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 07:38

In dk.edb.hardware, Henrik Dissing <hendis@post.tele.dk> says...
> Hvad mener du egentlig med det? Et absolut minimum må være ét molekyle, men
> det er næppe nok til at gøre en forskel

Det kommer stærk an på planheden af de 2 flader...

> Det eneste man med sikkerhed kan sige, er at der skal bruges en passende
> mængde, og der har faktisk været en del rapporter her og i

Men hvad er en passende mængde for folk som ikke aner noget om
kølepasta?

> usædvanligt meget pasta; formodentlig fordi kontaktfladen ikke er særlig
> jævn.

Hvad er usædvanligt meget pasta?

De fleste PC-brugere aner ikke hvor meget/lidt der skal til. Derfor er
et minimum det helt rigtige råd.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 13:04

> De fleste PC-brugere aner ikke hvor meget/lidt der skal til. Derfor er
> et minimum det helt rigtige råd.

Ja, men har bare underlig nok hørt om mange tilfælde i disse news groups,
hvor folk netop har smurt lidt på ved brug af Zamlans passive
garfikkortkøler ZM80Ha og oplevet dårlig varmeafledning.

Jeg har som nævnt 1 stk. af denne passive Zalman køler liggende til
montering på mit kommedne Radeon 9800 pro kort - og er da lidt spændt, hvor
meget arctic silver jeg skal bruge.

Kører lige nu med Zalmans 7000Cu kobber CPU køler på mit P4 cpu og her har
jeg anvendt lige præcis så lidt, som foreslået på Arctic silvers hjemmeside
- altså først smurt et par dråber ud på midten af kobber bunden på Zalman
køleren, taget svarende til hvad der kan være på spidsen af det yderste af
skalpellen og påsmurt dette på min cpu kernen, og så brugt skapellen til at
udsmøre det HELT over hele cpu kernen.

Jeg har så med en finger i en plastikpose udsmurt resten i bunden af
kobberkølerpladen, taget det overflødige af med en fnugfir klud, og sikret
mig, at der absolut kun var det tyndeste lag pasta oven på selve cpu kernen
- men at det dækkede helt - og så sat køler og cpu sammen - og håbet på det
bedste resultat (krydset fingre, 7-9-13, bank under border - og alt det
der)- og har nu praktiseret dette 3 gange ialt med ret så succesfuldt
resultat - mine cpu'er er ihvert fald aldrig blevet særlig varme - aldrig
over 50 grader, og med min nye Zalman 7000Cu kobber køler ligger min CPU
temp ved almindelig drift på 38-44 grader og ved hæftigt drift oppe på ca.
47-49 grader - så det er vel ret fint for en P4 2,66 Ghz.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 00:17

> Say what???
>
> Uanset aktiv eller passiv køling, så bør man anvende et _minimum_ af
> kølepasta.

Det vil absolut også mere - det siger almen logik, men på Zalmans site
anbefaler de faktisk, at man IKKE sparer på kølepastaen, når man skal
montere deres passive grafikkort køler - og jeg har hørt om indtil flere,
der netop har påsmurt så lidt som muligt kølepasta ved montering af denne
passive grafikkort køler, og så måttet sande, at der skulle mere til.

Jeg mener stadig det strider mod al logik - men jeg kan kun opsummere, hvad
jeg har læst - og jeg er stødt på det i flere tilfælde, når vi taler om
ZM80Ha køleren fra Zalman.

Med ALLE CPU'er har jeg KUN hørt, at man skla anvende et minimum af
kølepasta - og jeg kan ikke se, at der skulle være forskel på en cpu og gpu
monteret med Zalmans passive grafikkort køler, men tilsyneladende er
der......

Jeg bruger selv en kirurgisk kniv til at påføre kølepasta i så tyndt et lag
som muligt på min cpu - men ved ikke om det skal påføres så tyndt, når jeg
montere min nyindkøbte Zalman ZM80ha på mit kommende Radeon 9800 pro kort.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 07:40

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> montere min nyindkøbte Zalman ZM80ha på mit kommende Radeon 9800 pro kort.

Køb en anden køler.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 13:07

> Køb en anden køler.

Desværre findes der ikke andre passive kølere, der kan nedkøle et Radeon
9800 pro kort :(

Men denne er også fin nok, og som der bliver sagt, så er det ikke ved selve
GPU'en der skal påføres meget pasta, men i samlingen mellem bund og
topstykke af heatpipen - og jeg har i forvejen 2 tuber arctic silver 3
liggende, som jeg ligeså godt kan bruge løs af :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-03 23:18

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> GPU'en der skal påføres meget pasta, men i samlingen mellem bund og
> topstykke af heatpipen - og jeg har i forvejen 2 tuber arctic silver 3

Så er det jo også yderst misvisende at henvise til netop denne type
køler ved påsmøring af kølepasta, da det jo ikke er elektronikken der
direkte får glæde af det.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-05-03 02:45

> Så er det jo også yderst misvisende at henvise til netop denne type
> køler ved påsmøring af kølepasta, da det jo ikke er elektronikken der
> direkte får glæde af det.

Jep, det har du ret i - beklager, at min hukommelse svigtede - der skal
ikke bruges mere end ved en normal CPU på GPU'en i tilfældet med Zalman
ZM80ha - beklager, at jeg fik forvirret begreberne :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 29-05-03 12:23

On Thu, 29 May 2003 01:17:02 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

> [...]
>kølepasta - og jeg kan ikke se, at der skulle være forskel på en cpu og gpu
>monteret med Zalmans passive grafikkort køler, men tilsyneladende er

Jeg tror ikke det er ved selve GPU'en at der er problemer. Det er
snarere samlingerne i de to ender mellem heatpipen og køleprofilerne.
Der passer de nemlig ikke overdrevet godt sammen. Men ellers er det en
skøn køler. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt at jeg satte sådan en
på.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-05-03 13:08

> [...]
> Der passer de nemlig ikke overdrevet godt sammen. Men ellers er det en
> skøn køler. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt at jeg satte sådan en

Du har ret - nu husker jeg det - det var lige netop ved sammenføjnignen af
top og bundstykke af heatpipen, at man skal bruge meget.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph