Problemer for ny Mozilla-bruger
Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 24-05-03 19:41

Hej

Jeg er gået i gang med at kigge på Mozilla efter at have brugt
Internet Explorer i en del år. Og det kræver altså lige lidt
tilvænning med Mozilla når man er vant til IE :-/

Jeg har installeret en dansk Mozilla 1.3 på Windows 2000:
(Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.0; da-DK; rv:1.3)
Gecko/20030312)

Der er et par ting som iriterer mig en del og jeg har ikke umiddelbart
kunne finde noget om det trods søgen her og der, også på Mozilla.org
- derfor prøver jeg her i håb om af få et par tip, eller et link.
Nedenstående ting er ret irriterende i mit arbejde med browseren og
derfor vil det jo vær rart om jeg kan komme af med "problemerne":

1:
Jeg har været vant til at formularfelter bliver "udfyldt" med
tidligere værdier når man bgynder at indtaste i IE. Det sker ikke i
Mozilla. Jeg har fundet noge med formularudfyldning, men synes det
virker lidt bøvlet.

Så vidt jeg kan se skal man op i menupunktet Rediger > Gem
formularoplysninger første gang man bruger en formular. Og
efterfølgende kan man så gå op i Rediger > Udfyld formular for at
hente indholdet til felterne. Jeg bruger det f.eks. når man logger ind
på webmail. Jeg er _ikke_ interesseret i at den skal huske kodeord
(det gjorde den første gang jeg forsøgte - men det fik jeg slået fra,
uden jeg dog lige kan huske hvordan).

Jeg har læst i hjælpefilen (engelsk, selv om jeg har dansk Mozilla) og
har fået indtryk at Mozilla automatisk gemmer formulardata.

Jeg har sat flueben ved "Gem formulardata...." i Indstillinger.

Skal det være så besværligt i Mozilla? Med IE skal man blot begynde at
indtaste i formularfeltet, så dukker der automatisk forslag op bland
tidligere indtastede data.

2:
Med IE kan man trykke Shift og klikke på et link for at åbne det i et
nyt vindue. Det bruger jeg f.eks. hvis jeg har en side med en række
links jeg vil kigge nærmere på uden at forlade siden.

Jeg har efter megen søgen fundet ud af at man kan gøre det samme i
Mozilla med Ctrl og klik på link - men jeg så et sted (vist nok på
Mozilla.org, men kan ikke lige skyde mig ind på det igen) at Shift
Ctrl og klik på link skulle åbne vinduet i baggrunden. Men så vidt jeg
kan se gør det ingen forskel om man bruger Ctrl eller Shift Ctrl.

Har jeg misforstået noget?

3:
Man kan indstille IE til at den skal åbne et nyt vindue ved klik på
genveje mv. Når jeg bruger IE og har et indlæg i en nyhedsgruppe (jeg
bruger Agent) hvor der er f.eks. 3 links kan jeg dobbeltklikke på
hvert af dem og få 3 nye vinduer i IE. Men i Mozilla åbner det hele i
samme vindue og det er kun sidste side (link) der er synlig. Og der er
ikke flere faner eller vinduer. Kan man også få Mozilla til at åbne
hvert link i et nyt vindue - i givet fald: Hvordan?

4:
Jeg synes at hjælpefilen er noget ringe (dog ikke skandaløs dårlig som
i Office 2000). Hvis man trykker på F1 får man en rimelig god hjælp
(dog på engelsk selv om jeg har dansk Mozilla). Men hvis man går op i
menuen Hjælp og Indholds synes jeg at den er mangelfuld. F.eks. er
Indeks meget summarisk. Og søgefunktionen synes jeg ikke virker særlig
godt. Er der andre en mig der synes denne hjælpefil er noget dårlig?

5:
I webmail hos f.eks. TELE Greenland får man en "hjælpe-tekst" (den
dersens gule værktøjstip) som viser starten af en mail når man holder
markøren over emneliniet. Men det gør man ikke i Mozilla. Er der noget
java eller andet scripthalløj der er deaktiveret i Mozilla som
standard? I givet fald vil jeg gerne lige have et par stikord.

Afsluttende bemærkninger:
Ovenstående 5 punkter er noget der irriterer mig - hvis jeg kan komme
af med disse "småting" kan jeg bedre koncentrere mig om at kommer
videre med udforskningen af Mozilla.

Jeg har også fundet ting der er dejlig ved Mozilla: F.eks. er Vis
kilde meget bedre end Notepad. Og søgefunktionen på en side med at
starte med en skråstreg (/) eller en apostrof (') for at finde hhv.
tekst og links er nærmest genial

Så jeg klør stadig på og håber at jeg bliver så glad for Mozilla at
den bliver min nye browser.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 13:25

Jørgen Linde Sørensen skrev:

> Jeg har været vant til at formularfelter bliver "udfyldt" med
> tidligere værdier når man bgynder at indtaste i IE. Det sker
> ikke i Mozilla. Jeg har fundet noge med formularudfyldning,
> men synes det virker lidt bøvlet.

Mozillas formularhusker virker lidt anderledes end IE's. I IE kan
man for hvert felt på en formular vælge pil-ned (evt. skrive et
begyndelsesbogstav først) og så få mulige fuldførelser. Mozilla
husker en hel formular ad gangen - og kan håndtere flere sæt af
formulardata.

Hvis der kun er ét gemt sæt, vil formularfelterne være udfyldt når
siden hentes. Hvis der er flere sæt, får man en dialogboks med
mulighed for at vælge (så vidt jeg kan regne ud gemmes værdierne
under det første feltnavn i formen)

> Så vidt jeg kan se skal man op i menupunktet Rediger > Gem
> formularoplysninger første gang man bruger en formular.

Det skulle ikke være nødvendigt. Mozilla kommer selv og spørger om
der skal gemmes oplysninger for et givent websted. Hvis man er
kommet til at svare "Never for this site", kan det godt tænkes at
den ikke spørger mere.

> Jeg er _ikke_ interesseret i at den
> skal huske kodeord (det gjorde den første gang jeg forsøgte -
> men det fik jeg slået fra, uden jeg dog lige kan huske
> hvordan).

Jeg tror ikke du kan få Mozilla til at holde sig til udvalgte
formularfelter på en side. Som nævnt gemmes hele
formularindtastningen - eller intet. Det kan dog varieres fra
websted til websted.

[åbn link i nyt vindue]

> Jeg har efter megen søgen fundet ud af at man kan gøre det
> samme i Mozilla med Ctrl og klik på link

Hos mig åbner Ctrl-link et link i en ny tab - ikke i et nyt vindue.
Tabbed browsing findes ikke i IE, men det er ret praktisk. Man kan
angive om ctrl-link skal åbne i tab eller i nyt vindue under
preferences.

> [...]
> det igen) at Shift Ctrl og klik på link skulle åbne vinduet i
> baggrunden. Men så vidt jeg kan se gør det ingen forskel om

Under preferences kan du indstille om "open in new tab" skal foregå
i baggrunden. Jeg ved ikke noget om Skift+Ctrl-link skulle gøre
nogen forskel.

> Man kan indstille IE til at den skal åbne et nyt vindue ved
> klik på genveje mv.

Jeg ved ikke om det er muligt med Mozilla. Har du prøvet med shift
eller ctrl-klik?

> Jeg synes at hjælpefilen er noget ringe ...
> Er der andre en mig der synes denne hjælpefil er noget dårlig?

Jeg har ikke selv brugt hjælpefilen - så jeg kan ikke rigtigt
kommentere det.

> [...]
> i Mozilla. Er der noget java eller andet scripthalløj der er
> deaktiveret i Mozilla som standard? I givet fald vil jeg gerne

En mulighed er at der er tale om alt-tekst (på billeder). Dem viser
IE, uanset om billedet vises eller ej, mens Mozilla (korrekt) kun
viser alt-tekst når billedet ikke vises.

Man kan få Mozilla til at opføre sig som IE mht. alt-tekst ved
hjælp af et plugin.
--
Jens Gyldenkærne Clausen