Opbevaring af røgsvagt krudt?
Fra : Knud Erik Joergensen

Dato : 24-05-03 17:33

Har netop været til møde i DDS (De Danske Skytteforeninger) hvor vi fik
udleveret "Sikkerhedsbestemmelser for skydning under De Danske
Skytteforeninger"

Under punkt 304. står:
" Opbevaring af krudt og fænghætter til genopladning (L): Røgsvag krudt skal
opbevares i et forsvarligt aflåst træskab der fastboltes til væg eller gulv.
Vægtykkelsen skal være minimum 22 mm. Der må opbevares op til 3 kg. krudt

Fænghætter skal opbevares i aflåst kasse eller skuffe hvor intet andet
opbevares. Opbevaringen må dog ske i samme skab som røgsvagt krudt........"

Har jeg sovet i timen? Vidste i at der er kommet nye bestemmelser om
opbevaring ?
Det med TRÆSKAB?
Hvis det er rigtigt, så har fornuften endelig rådet!

Knud Erik Jørgensen

Fra : Martin Nielsen

Dato : 25-05-03 12:33

"Knud Erik Joergensen" <kej@kirkemusiker.dk> wrote in message
> [...]
> opbevaring ?
> Det med TRÆSKAB?
> Hvis det er rigtigt, så har fornuften endelig rådet!

Hej

Jeg har skrevet flere gange til DJ om dette emne senest dette forår , og jeg
har ikke fået noget fornuftigt svar tilbage endnu.

Jeg håber at fornuften har sejret !

Martin Nielsen

Fra : Buck

Dato : 25-05-03 19:00

Knud Erik Joergensen wrote:

> [...]
> opbevaring ?
> Det med TRÆSKAB?
> Hvis det er rigtigt, så har fornuften endelig rådet!

Det lugter lidt af at det "bare" er de regler der er gældende for
genladetilladelser.
Her er korrekt opbevaring en af betingelserne for at have tilladelsen, og
netop den formulering som du nævner lyder bekendt i den forbindelse.
(Jeg har dog ikke rodet papirerne frem for at se om det stemmer helt 100%,
men jeg tror det er de samme)

Hvorvidt disse regler gælder for andre områder end i forbindelse med en
ladetilladelse skal jeg lade stå hen i det uvisse.

Personligt synes jeg til gengæld at reglerne er fornuftige og overkommelige
hvis man vil opbevare krudt.

Dog kunne jeg godt tænke mig at få lov til at opbevare mere end 3kg krudt,
da det kun rækker til en halv sæson.
Nogen der ved om man, som privatperson, kan søge en "udvidet" tilladelse
til mere krudt?
--
/Buck (hjemmelader og sportsskytte under DDS)

Fra : Martin Nielsen

Dato : 29-05-03 17:33

"Buck" <buck@sol.dk> wrote in message

> Det lugter lidt af at det "bare" er de regler der er gældende for
> genladetilladelser.

Hvad mener du med det ? kan man ikke kun få 2 slags genopladnings
tilladelser ?

Eget og privat brug og en erhverv med salg for øje.

Jeg syntes ikke reglerne er OK de er som følger , til eget og privat brug.

1.1 Der skal benyttes en boks eller et skab godkendt til opbevaring af
eksplosivstof.
1.7 Indendørs opbevaring af eksplosivstof må ikke finde sted i opholdsrum ,
herunder kælder- og loftsrum , skurvogne , garager og udhuse m.v. der
anvendes til ophold.
1.8 Inden - og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal finde sted i en
afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte.

Dette betyder som jeg læser dem at det er næsten umuligt af opfylde hvis man
bor i et alm. parcelhus.

Martin Nielsen