Optimering af mysql database
Fra : Anders Lund

Dato : 24-05-03 17:02

Jeg har ansvaret for en mysql-databasen, som er back-end for 2 websider, der
er godt besøgt.

Nu er siderne begyndt at blive periodisk langsomme. Der er selvfølgelig når
den er mest besøgt. Det der sker er at, men må vente op imod 1min på en
side, hvorefter siden kører fint i nogle minutter (nogen gange mindre),
hvorefter man oplever vente tid igen.

Jeg tror det skyldes at vi har mange (understreges) update og insert kald
til tabeller som også er velbesøgt af select kald. Dvs. at meget af tiden er
tabellerne låst, og man kan ikke læse fra dem, pga. update'sne og insert'
sne. Når så tabellen har været låst i et stykke tid, faldet antallet af
updates og inserts, fordi de besøgene ikke kan komme ind på siden, og
databasen kører igen fint.

Spørgsmål:

-Jeg er ikke sikker på at dette er årsagen, er der nogen der har ideer til
hvordan jeg tjekker det?

-Er der nogen der ved hvordan jeg optimere databasen til at håndtere dette
bedre?

-Ville det evt. hjælpe at skifte tabel-type fra myISAM til innodb (herunder
en opdatering til mysql version 4), som skulle være bedre til at håndtere
updates og inserts samtidig med selects?

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Jimmy

Dato : 24-05-03 17:17

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> wrote in message

> Nu er siderne begyndt at blive periodisk langsomme. Der er selvfølgelig
når
> den er mest besøgt.

Har du nogle INDEXes på?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-05-03 17:30

On Sat, 24 May 2003 18:01:54 +0200, "Anders Lund" <andersGED@zaim.dk>
wrote:

>-Jeg er ikke sikker på at dette er årsagen, er der nogen der har ideer til
>hvordan jeg tjekker det?

Når den hænger, forbind da til mysql som root, og kør:

SHOW PROCESSLIST;

Her kan du se hvilke queries, der er ved at køre i øjeblikket, og som
tilsyneladende får de øvrige til at hænge.

Mere info om SHOW PROCESSLIST:
<http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_MySQL_Database_Administration.html#SHOW_PROCESSLIST>

> [...]
>tabellerne låst, og man kan ikke læse fra dem, pga. update'sne og insert'

Hvis den decideret hænger i et stykke tid, og ikke blot er sløv, tyder
det rigtigt nok på at nogle tabeller nok er låst.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-05-03 17:33

On Sat, 24 May 2003 18:29:32 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>SHOW PROCESSLIST;
>
>Her kan du se hvilke queries, der er ved at køre i øjeblikket, og som
>tilsyneladende får de øvrige til at hænge.

... og du kan selvfølgelig også se hvilke queries, der venter på en
låst tabel, for at ku' få lov til at køre.

--
- Peter Brodersen