ON DELETE RESTRICT
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-03 00:57

Hvad er ideen i ON DELETE RESTRICT på en foreign key constraint ? -
jeg ville da synes at det ligger i det at det er en foreign key at
den skal forhindre sletningen af det felt der peges på...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-03 09:29

On Fri, 23 May 2003 23:57:00 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Hvad er ideen i ON DELETE RESTRICT på en foreign key constraint ? -
> jeg ville da synes at det ligger i det at det er en foreign key at
> den skal forhindre sletningen af det felt der peges på...
F.eks. skifter man af og til forsikringsselskab, men fordi du slettes som
kunde, betyder det ikke, at alle forsikringsselskabes oplysninger om dine
forsikringsforhold slettes - nogen kunne jo gælde selv efter, du ikke var
kunde mere.
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-03 14:51

Michael Rasmussen <mir@datanom.net> wrote in

> [...]
> forsikringsselskabes oplysninger om dine forsikringsforhold
> slettes - nogen kunne jo gælde selv efter, du ikke var kunde

Dvs. det tillader at man slettet den værdi der peges på hvor en
normal foreign key ville brokke sig ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-03 20:28

On Sat, 24 May 2003 13:50:43 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Dvs. det tillader at man slettet den værdi der peges på hvor en
> normal foreign key ville brokke sig ?
Ja, sådan hænger det sammen. Om det er korrekt eller ej, hænger sammen med
hvad man forventer ens dabasestystem skal kunnr håndtere.

Fra : Svend Weiersøe

Dato : 27-05-03 12:29

Der findes bla. ON DELETE RESTRICT, ON DELETE CASCADE og ON DELETE SET NULL
i visse basesystemer. ON DELETE CASCADE sletter alle dependent data hvis du
sletter en række i en parent tabel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-03 22:34

"Svend Weiersøe" <snielse3@csc.dk> wrote in

> Der findes bla. ON DELETE RESTRICT, ON DELETE CASCADE og ON
> DELETE SET NULL i visse basesystemer. ON DELETE CASCADE sletter
> alle dependent data hvis du sletter en række i en parent tabel.

Jeps, kender godt CASCADE, SET NULL er rimelig nem at gætte -
RESTRICT er derimod lidt speciel.
Har fået et svar jeg kunne bruge.