Nogen bud på hvorfor denne sql-sætning ikk~
Fra : Lise

Dato : 23-05-03 19:21

Hej

Jeg har følgende sql-sætning til at indsætte data i et felt i en database.
Den laver ingen fejl på siden og ser ok ud, når jeg skriver den ud. MEN der
indsættes ingen date i pågældende felt.
Er der nogen, der har et bud på hvorfor??

strsql = "UPDATE dagbog SET dagbog_datok='kommentar' WHERE dagbog_ugedag
LIKE 'ugedag';"

Måske skal jeg lige tilføje, at jeg også har skrevet 'ugedag' ud, da jeg
chekkede siden og også det ser rigtigt ud.

Mvh Lise

Fra : Bjørn Fossen

Dato : 23-05-03 21:47

"Lise" <l.christ@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Måske skal jeg lige tilføje, at jeg også har skrevet 'ugedag' ud, da jeg
> chekkede siden og også det ser rigtigt ud.

Hvis 'kommentar' og 'ugedag' er variabelnavn. bør du endre SQL-en din slik:
strsql = "UPDATE dagbog SET dagbog_datok='" &_
kommentar & "' WHERE dagbog_ugedag LIKE '" & ugedag "';"

Mvh
Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 21:49

"Lise" <l.christ@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Den laver ingen fejl på siden og ser ok ud, når jeg skriver den ud. MEN

Date?
Der indsætte en tekststring 'kommentar' i feltet dagbog_datok

> Er der nogen, der har et bud på hvorfor??
>
> strsql = "UPDATE dagbog SET dagbog_datok='kommentar' WHERE dagbog_ugedag
> LIKE 'ugedag';"

Har du en række records hvor feltet dagbog_ugedag indeholder teksten
'ugedag'?

Normalt bruger man LIKE i forbindelse med wildcards
Brug = i stedet

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 24-05-03 08:43

> strsql = "UPDATE dagbog SET dagbog_datok='kommentar' WHERE dagbog_ugedag
>LIKE 'ugedag';"

Hvis du virkelig vil bruge Like til en fritekstsøgning i
dagbog_ugedag skal du skrive:

"UPDATE dagbog SET dagbog_datok='kommentar' WHERE dagbog_ugedag LIKE
'%ugedag%';"

Så får du opdateret alle felter i søjlen dagbog_datook hvis ordet:
ugedag forekommer i søjlen dagbog_ugedag. % tegnet er wildcard.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-05-03 14:38

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote in message

> Hvis du virkelig vil bruge Like til en fritekstsøgning i
> dagbog_ugedag skal du skrive:
>
> "UPDATE dagbog SET dagbog_datok='kommentar' WHERE dagbog_ugedag LIKE
> '%ugedag%';"

Det er ikke et krav at man bruger wildcards sammen med LIKE, men en mulighed

mvh/Peter Lykkegaard