Jeg spørger lige igen... Dual Ram
Fra : Lauridsen

Dato : 23-05-03 18:04

Hej
Jeg overvejer at købe et system bestående af følgende dele:
P4 2,4 800FSB
Intel Bayfield, Intel i865G, AGPx8, Dual DDR3200
Men hvilke ram?
Jeg har i forvejen 512Mb Kingston PC2700 ram som jo kan sættes i. Hvis jeg
køber en tilsvarende klods, vil jeg så kunne gøre brug af dualfunktionen,
eller skal rammene være lavet specielt til dual?
Det fedeste ville være at købe nogle PC3200, men hvor meget vil jeg reelt få
ud af det?

Nogen der har et link jeg kan læse nogle tests?
Jeg overvejer også at tage en P4 2,8 800FSB istedet, men er i tvivl om hvor
meget jeg får ud af det...

Mvh.
Lars

Fra : Leony

Dato : 23-05-03 21:46

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i forvejen 512Mb Kingston PC2700 ram som jo kan sættes i.
> Hvis jeg køber en tilsvarende klods, vil jeg så kunne gøre brug af
> dualfunktionen, eller skal rammene være lavet specielt til dual?

Hvis du køber en tilsvarende klods, så skulle det ikke give nogle
problemer.

> Det fedeste ville være at købe nogle PC3200, men hvor meget vil jeg
> reelt få ud af det?

Som altid handler det om hvad du bruger din computer til. Hvis du 99% af
tiden lægger 7 kabale, så vil du ikke mærke stor forskel.

http://www17.tomshardware.com/motherboard/20030508/index.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lauridsen

Dato : 23-05-03 22:17

> http://www17.tomshardware.com/motherboard/20030508/index.html
Takker for linket.

> Som altid handler det om hvad du bruger din computer til. Hvis du 99% af
> tiden lægger 7 kabale, så vil du ikke mærke stor forskel.
Jeg kører pt. med en P3 800 på et intel bundkort, men det kører sgu ikke
særlig hurtigt... Jeg vil gerne have en kraftig maskine der kan "lidt af
hvert" og som man kan opgradere med en større processor senere. Derfor skal
bundkortet kunne håndtere CPU'er med 800FSB. Man må vel gå ud fra at de vil
være på markedet et stykket tid endnu..
Jeg bruger primært computeren til at lave lektier, surfe og laver også en
del videoredigering. jeg vil gerne have tiden computeren bruger til at
rendere video ned...

Vil forskellen mellem PC2700 og PC3200 ram være så stor at det vil være
fornuftigt at gå efter?

Mvh.
Lars

Fra : Leony

Dato : 24-05-03 09:31

> [...]
> bruger til at rendere video ned...
> Vil forskellen mellem PC2700 og PC3200 ram være så stor at det vil

Linket har en Audio/Video benchmark med de forskellige RAMtyper, her er
PC2700RAM hurtigst til video og konklusionen er at PC3200 kun er godt
til OC. Så hvis vi retter os efter det, skulle det være spild af penge -
hvis spildet i din pengepunger til at overse, så kan man vel ligeså godt
købe PC3200 RAM. Man køber jo heller ikke en Ferrari og beder om at få
en Skodamotor i, fordi fartgrænsen i DK ikke tillader fuld udnyttelse af
Ferrariens motor.
Du kan evt vente og bruge den klods du har nu, spare lidt flere penge
sammen og så købe den RAM du gerne vil have - måske er det også faldet
lidt i pris til den tid

Fra : Lauridsen

Dato : 24-05-03 09:49

> [...]
> Du kan evt vente og bruge den klods du har nu, spare lidt flere penge
> sammen og så købe den RAM du gerne vil have - måske er det også faldet

Det lyder jo egentlig meget fornuftigt

Dvs. Dualfunktionen bruges stadig selvom at rammene ikke er PC3200? Forudsat
selvfølgelig at man har to ens 512MB PC2700 klodser?
Funktionen Dualram ligger den i chipsættet alene eller er det bestemt af om
ramtypen er Dual?

Jeg har vist ikke helt fattet systemet endnu

Mvh.
Lars

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 10:07

> Dvs. Dualfunktionen bruges stadig selvom at rammene ikke er PC3200?
> Forudsat selvfølgelig at man har to ens 512MB PC2700 klodser?

Det skulle de gøre.

> Funktionen Dualram ligger den i chipsættet alene eller er det bestemt
> af om ramtypen er Dual?

Da man, svjv, ikke kan få en DUAL DDR-RAM, så må den være bestemt af
chipset.

Som en lille sidebemærkning, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg
ikke havde læst testen, som jeg linker til godt nok, godt nok. Det
skylder jeg lige en undskyldning for.
Testen er lavet med en AMD Barton og ikke en P4, derfor kan resultaterne
ikke sammenlignes, sådan som jeg har gjort.
Læs Peter Pan's post hvis du vil have de præcise detaljer.

I følge PP's post vil du sagtens kunne udnytte pc3200 RAM med en P4 med
800 MHz FSB. Så det vil altså ikke være spild af penge.
Spørgsmålet er så om du vil mærke investeringen eller om den kun viser
sig i bencmarkprogrammer.
HVis du har pengene, nu eller senere, så synes jeg lige så godt du kan
købe pc3200.

Fra : Peter Pan

Dato : 24-05-03 18:38

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> Linket har en Audio/Video benchmark med de forskellige RAMtyper, her er
> PC2700RAM hurtigst til video og konklusionen er at PC3200 kun er godt
> til OC. Så hvis vi retter os efter det, skulle det være spild af penge -

UHA! Du har misforstået den artikkel MEGET ALVORLIGT!.

Læs lige Test setup siden en gang til....

Den test er lavet med en AMD XP Barton 3000+ med 333 FSB.
Det vil sige at CPU'en max vil kunne æde 2666 MB/s data.

Og derfor konkludere artikklen, meget logisk, at alt ram der er hurtigere
end 2666 MB/s ikke giver ret meget mere.

Laver du samme test med en 2.4 GHz P4'er med 800 FSB, som kan sluge 6400
MB/s, vil du komme til samme konklution, nemlig at en ram konfiguration med
mere end 6400 MB/s båndbredde ikke vil give ret meget extra.

Nu er det bare sådan at selv en Dual PC3200 kun lige netop giver 6400 MB/s
båndbredde. Derfor vil der være meget performance at hente hele vejen derop
til.

Kort sagt. Det er IKKE spild af penge at ofre lidt penge på rammene, NÅR det
er en Pentium4

Mvh
Anders

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 10:01

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

> UHA! Du har misforstået den artikkel MEGET ALVORLIGT!.

Tja både og.
Jeg har i hvert fald ikke læst den grundigt nok og fokuseret på
resultaterne.

> Læs lige Test setup siden en gang til....

Det har jeg så gjort og du har ret.

> Kort sagt. Det er IKKE spild af penge at ofre lidt penge på rammene,
> NÅR det er en Pentium4

Så må vi jo skynde os at konstatere, at Lauridsen skal købe den hurtige
RAM for, at få max ud af sin konfiguration.
Så må vi håbe at den bliver udnyttet effektivt.