Nybegynder i indtastningsuniverset...
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 23-05-03 17:37

Hej allesammen.

Jeg er så småt at indtaste folketællinger til DDA, - men er løbet ind i et
par små problemer, som nogen i forumet her måske kan hjælpe med ???

- Hvad gør i med tillægsoptællingslister for -midlertidigt nærværende' ?, -
det er sjældent at der står hvilken hustand de hører til...
- Hvad gør i med tillægsoptællingslister for -midlertidigt fraværende' ?, -
de burde vel egentligt blive indeholdt i folketællinger andetsteds...

Ind til nu har jeg lavet en 'hustand' navngivet TA og TB og derefter skrevet
en kommentar om hvad der var oplyst i tællingen.

Hvad gør man med fødested, - checker i om alle steder findes, inden de
indtastes ?, - dette kan jo blive et meget stort arbejde, specielt hvis det
bare er et 'flække'-navn...

Jeg har prøvet at se i den tilstedeværede dokumentation for
indtastningsprojektet, men synes ikke at der er svar på ovenstående. Er der
nogen der kan hjælpe ?

mvh Jette Jørgensen

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-05-03 20:05

> Hvad gør man med fødested, - checker i om alle steder findes, inden de
> indtastes ?, - dette kan jo blive et meget stort arbejde, specielt hvis
det
> bare er et 'flække'-navn...

Her er jeg ikke i tvivl - du skal skrive det, der står; hvis du synes, det
virker forkert, slår op i en kirkebog og finder ud af, at den siger noget
andet, kan du skrive det i kommentarfeltet, men skriv det, der står. Tænk på
alle de situationer, hvor du ikke får en fornemmelse af, at der er noget
forkert - dér ville du jo ikke skrive andet i fødestedsfeltet end det der
står.

God fornøjelse med indtastningen - og brug også DisForum KipProjektet
http://dis-danmark.dk/forum/list.php?f=3 til den slags spørgsmål - det er
dér, vi virkelig stiller alle spørgsmålene om indtastning af folketællinger.
Søgefunktionen dér er også god at gøre brug af.

Inger Buchard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-05-03 23:12

"Jette Jørgensen" <jj@FJERNESjetvadat.dk> skrev Fri, 23 May 2003
18:37:04 +0200

> [...]
>
>Ind til nu har jeg lavet en 'hustand' navngivet TA og TB og derefter skrevet
>en kommentar om hvad der var oplyst i tællingen.

Hvis de kan stedfæstes til en husstand nævnes de dér, med en kommentar
om at de var noteret på tillægslisten.

Hvis de ikke med sikkerhed kan stedfæstes til en bestemt husstand, så er
det helt ok som du gør det.

>Hvad gør man med fødested, - checker i om alle steder findes, inden de
>indtastes ?, - dette kan jo blive et meget stort arbejde, specielt hvis det
>bare er et 'flække'-navn...

Som udgangspunkt indtaster man præcist det der står i skemaet.

Hvis man så er i tvivl om hvorvidt det pågældende sted er et sognenavn
eller måske bare et lokalt stednavn, eller om sognet nu også er placeret
i det rigtige amt, så kan man gå videre med det og evt. tilføje en
kommentar. Men det er ikke noget man er forpligtet til.

Men sørg for at alliere dig med en korekturlæser, gerne een der er
lokalkendt på stedet. Det er (efter min ringe mening) meget vigtig at to
par øjne ser på tingene inden de afleveres.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 23-05-03 23:25

Mange tak for den hurtige respons.

< Men sørg for at alliere dig med en korekturlæser, gerne een der er
> lokalkendt på stedet. Det er (efter min ringe mening) meget vigtig at to
> par øjne ser på tingene inden de afleveres.

Det ligger lidt tungt med en korekturlæser, specielt en lokal kendt en...

Så vidt jeg kan ser er der mange optællinger på nettet der ikke er
korrekturlæst, så man kan vel godt aflevere dem uden ?, -selvfølgelig er det
ikke optimalt, - men i mangel af bedre er det vel bedre end ingenting. De
gange, hvor jeg selv har fundet data på DDA, som ikke stemte overens med
mine egne notater, har jeg selv dobbeltchecket. Det gør andre formodenligt
også ???

mvh Jette.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-05-03 00:08

"Jette Jørgensen" <jj@FJERNESjetvadat.dk> skrev Sat, 24 May 2003
00:25:24 +0200

>Så vidt jeg kan ser er der mange optællinger på nettet der ikke er
>korrekturlæst, så man kan vel godt aflevere dem uden ?, -selvfølgelig er det

Ja, man kan godt aflevere dem uden.

>ikke optimalt, - men i mangel af bedre er det vel bedre end ingenting.

Det er der nok lidt delte meninger om.

Selv har jeg ikke indtastet så meget, og har iøvrigt været så heldig at
have en knalddygtig korrekturlæser (Matha Kombak) der har kunnet afluse
de fleste af de fejl jeg har lavet.

Men jeg har ofte hjulpet andre med indtastninger fra det område, hvor
jeg nu engang føler mig lidt på hjemmebane - ikke som egentlig
korrekturlæser, men nærmere som en slags sparringspartner mht.
tvivlsomme eller uafklarede spørgsmål.

Samt at Leif Sepstrup, som også er lokalkendt har læst endelig korrektur
på en hel del af disse tællinger.

>gange, hvor jeg selv har fundet data på DDA, som ikke stemte overens med
>mine egne notater, har jeg selv dobbeltchecket. Det gør andre formodenligt
>også ???

Jammen det har du jo sådan set også ret i. Uanset hvad, så bør man kun
bruge indtastninger som et hjælpemiddel til at finde kilden, som man så
efterfølgende selv checker.

Men det er jo et ideelt synspunkt som vi godt ved ikke holder i praksis.

Og jo flere nye der kommer til, og jo mere folk vænner sig til at bruge
de elektroniske medier - desto mere vil folk forlade sig på at det
indtastede er pålideligt.