foxterrier?
Fra : yvogkim

Dato : 23-05-03 17:04

lige et "dumt" spørgsmål,hvad er den store forskel på en Dansk Svenskgådhund
og en Foxterrier?

Fra : yvogkim

Dato : 23-05-03 17:08

Gårdhund selvfølgelig

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-05-03 18:49

Hejsa.

"yvogkim" <kimkri@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> lige et "dumt" spørgsmål,hvad er den store forskel på en Dansk
Svenskgådhund
> og en Foxterrier?

Jeg citere fra bogen "dansk kennel klub, Dansk/svensk gårdhund"

Hvad er forskellen på en fox terrier og en D/S gårdhund, eller er en
gårdhund det samme som en fox terrier, her til er svaret Nej. En D/S
gårdhund er ikke en terrier men en pinscher. men vi kan godt forstå
forvirringen. Før i tiden var det nemlig ret alm, at kalde gårdhunden for
dansk fox terrie, eller fuchs-terrier. Mange steder på landet gik den også
under benævnelsen rotte-hund.

Som alle pinscher-typer, var D/S gårdhundens opgave at fange mus og rotter,
mens fox terrieren oprindelig er en jagthund. I slutningen af 1800-tallet
blev fox terrieren nemlig fremavlet af jagtglade englængere med det formål
at gå ned i rævegravene og jage rævene ud ti jagerne.

En terrier ( f.eks Fox terrier el. jack russel terrier (muligvis flere
racer ) ) har et andet temperment end en pinscher ( f.eks D/S gårdhunden ),
en fox terrier er mere modig, selvsikker og selvstændig.deres lighed er
intelligent, chatmerende, livlig og aktiv..

udsenet er også forskellig, en gårdhunds hoved skal være trekantet, med
temmelig bred skalle og ikke for lang næse. en fox terriers hoved er meget
langt..

dette indlæg er som sagt fra bogen om gårdhunde.

Når man er D/S gårdhunde ejer som jeg er, kan man tydlig se og mærke forskel
på en fox og en gårdhund ( kender også til fox terrieren ),men jeg kan godt
forstå din forvirring, som der også er skrevet i bogen

mange hilsner fra

Bolette

Fra : yvogkim

Dato : 23-05-03 19:33