Falsk drægtig
Fra : Jan Poulsen

Dato : 23-05-03 16:15

Hej

Vi har en Cairn Terrier på knap 2 år. Efter sin anden løbetid for et
par måneder siden, byggede den en rede hovedsageligt bestående af
ugeblade bidt i stykker og placerede samtlige tøjdyr i reden. Den kom
ud af sig selv ca. 2 gange om dagen for at spise, men fór så ind under
sengen igen. Når vi ville lufte den hev vi den strittende med alle
poter ud fra sengen og når vi endelig var ude sled den afsted for at
komme hjem hurtigst muligt og ind under sengen igen.

Vi fjernede reden og alle tøjdyr, hvilket resulterede i at den gik
rundt i huset og peb konstant (også om natten) i 3 døgn. Vi havde
stort set ikke sovet, så vi tog afted til dyrlægen og fik noget
beroligende og noget medicin til den. Jeg husker ikke navnet på
medicinen, men det virkede rigtig godt, ca. 2 dage og alt var normalt
igen.

Dyrlægen fortalte at den højst sandsynligt ville opføre sig sådan
efter hver løbetid fra nu af. Det bekymrer os lidt for vi har en ide
om at medicinen er stærke hormoner eller lignende som ikke er godt for
den i længden.

Kan vi gøre noget for at det ikke vil ske igen? Er det helt sikkert at
det sker igen?

Er det forøvrigt ikke lidt unormalt at den var SÅ glad for sine dyr og
sin rede? Eller er der mange der oplever det? Vi har oplevet af og til
at nogle nye legedyr må vi fjerne med det samme, da den begynder på
disse tendenser igen med dem. (knytter sig til det nye dyr, så det er
med overalt, og piber hvis vi fjerner det)

På forhånd tak
Jan Poulsen

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 23-05-03 17:57

Hej Jan!

Med mindre i skal bruge hende til avl, vil mit råd være at få hende
kastreret.

Min mors tæve, har været falsk drægtig efter hver løbetid det meste af
hendes liv (dog ikke så vildt som jeres). Med årene er det blevet værere og
værere.
Sidste gang hun var falsk drægtig, fik hun mælk i patterne (hvilket hun også
plejer at få) men problemet var så, at hun fik så meget mælk, at det
udviklede sig til yverbetændelse.
Det var meget smærtefulgt og hun fik antibiotika.

Ved ikke om der kan gøres andet...

Håber i finder en brugbar løsning

Mvh. Mette

Fra : Peter Brown

Dato : 23-05-03 22:28

"Jan Poulsen" <janp29@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse tendenser igen med dem. (knytter sig til det nye dyr, så det er
> med overalt, og piber hvis vi fjerner det)

Jeg har samme problem med min tæve.
Beklager, men det vil vare hele livet, og senere måske med komplikationer.
Det eneste der er at gøre er at hun får fjernet livmoderen. Selve
operationen skal planlægges nøje i samråd med dyrlægen og så er det ikke
engang 100% sikker at det hjælper.
Får du hende ikke opereret, kan det give yverbetændelse og senere evt.
livmoderbetændelse.
Min hund var så gammel, da det skete første gang, at vi klarer os med
medicin, selv om det er en lidt hård omgang for hende.

Peter

Fra : BN

Dato : 25-05-03 16:17

"Peter Brown" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Beklager, men det vil vare hele livet, og senere måske med komplikationer.

Det er ikke rigtigt. Min tæve har haft det 4 gange, men sidste gang var det
intet, da jeg fjernet alt fra hende, således hun ikke kunne "lege mor".

> [...]
> engang 100% sikker at det hjælper.
> Får du hende ikke opereret, kan det give yverbetændelse og senere evt.

Der er mange dyrlæger, som er dybt uenige heri, da det er normalt for en
hund i naturen. I naturen hjælper flokken hinanden. Dør en mor, tager en
anden fra flokken over.

Hilsen BN

Fra : BN

Dato : 25-05-03 16:13

> [...]
> den i længden.
>
> Kan vi gøre noget for at det ikke vil ske igen? Er det helt sikkert at

Hejsa

Sandra havde samme vane, sjovt nok, også efter 2. løbetid. Hun blev det
igen, dog ikke i så svær grad som hos jer, hvor jeg fik følgende råd:

Tag ALT fra hende. Tæpper, pibedyr, kødben, aktivitetsgenstande osv. Undlad
at kæle for meget med hende, luft hende nogle lange ture, så hun "glemmer"
hendes tanker.

Sandra havde kun et tæppe at ligge på... og det gik bare så godt. Dyrlægen
fortalte os, at hvis det lykkedes første gang, ville hun ikke bliver kunstig
drægtig næste gang. Ja, vi tænkte dog på, om det nu også kunne passe... Det
gjorde det :---)

Kan klart anbefales... min tidligere og nuværende dyrlæge sagde, at det ikke
var farligt for hunden at være kunstrig drægtig, bare lige for at nævne det,
da der er nogle herinde, som råder til at få fjernet hele livmoderen

Hilsen BN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-05-03 08:28

"Jan Poulsen" <janp29@sol.dk> wrote in message

> [...]
> beroligende og noget medicin til den. Jeg husker ikke navnet på
> medicinen, men det virkede rigtig godt, ca. 2 dage og alt var normalt

Sandsynligvis Galastop. Virker hurtigt.

> [...]
> efter hver løbetid fra nu af. Det bekymrer os lidt for vi har en ide
> om at medicinen er stærke hormoner eller lignende som ikke er godt for

Vores flattæve er det hver gang lige så voldsomt som jeres.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.