Repeater eller lignende til trådløst netvæ~
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-05-03 16:09

Hej gruppe!

I forbindelse med at jeg uopfordret er ved at undersøge mulighederne for et
trådløst netværk i vores boligforening (220 lejligheder, 21 opgange, 2
boligblokke) har jeg lige et spørgsmål.

Tanken bag projektet er at lave det så trådløst (og gemt af vejen) som
overhovedet muligt.

Sætter man blot et eller flere accesspoint med roaming op i hver opgang som
så giver mulighed for internetforbindelse til ét centralt sted?

Vil et trådløst netværk på 11 Mbit være totalt i underkanten til at kunne
leverer internet til en sådan boligforening? Jeg tror bestemt ikke at alle
220 lejligheder vil tilslutte sig ideen.

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-05-03 16:13

Morten Brynjolf <morten@mitefternavnher.nu> wrote in

Subjectet blev desværre lidt misvisende.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 17:06

"Morten Brynjolf" <morten@mitefternavnher.nu> wrote in message
> [...]
> boligblokke) har jeg lige et spørgsmål.
>
> Tanken bag projektet er at lave det så trådløst (og gemt af vejen) som

Og som du tror kan gøres næsten gratis, eller hvad?

> Sætter man blot et eller flere accesspoint med roaming op i hver opgang
som
> så giver mulighed for internetforbindelse til ét centralt sted?

Du kan da sagtens sætte et accesspoint op i hver opgang, men hvad så? Du for
da ikke forbindelse til et centralt sted med en sådan trådløs enhed.

Det der måske kunne være muligt, det var at eet accespoint kunne dække en
opgang med 10? lejligheder, Det sættes så, centralt i opgangen, og der
trækkes et kabel ned i kælderen, og samles i en switch...

I en af de 2 blokke, kunne Internet forbindelsen så etableres og hvor der er
servere og rack... og så laves der kabling til hvert accesspoint, imellem de
2 blokke, skal der så etableres et kabel også...

Det kan da godt være man kan få forbindelse med 2 trådløse bridges imellem..
Men det er nok ikke helt godt...

> Vil et trådløst netværk på 11 Mbit være totalt i underkanten til at kunne
> leverer internet til en sådan boligforening? Jeg tror bestemt ikke at alle
> 220 lejligheder vil tilslutte sig ideen.

11 Mbit er jo fint nok til Internet. men ikke hvis man ligefrem kører
backbone på trådløst.. Desuden er ping på trådløs jo ikke ligefrem specielt
godt.. På mit er der omkring 10ms fra kortet og til routeren

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 23-05-03 17:35

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in

> Og som du tror kan gøres næsten gratis, eller hvad?

Vi skal da have penge for det :) Spøg til side. Jeg har ikke skrevet
noget om at det skulle være gratis eller billigt. En total kabling af
alle lejlighederne vil koste omkring 4-500.000 kr. Det må vel alt andet
lige kunne gøres billigere trådløst.

> [...]
> en opgang med 10? lejligheder, Det sættes så, centralt i opgangen, og
> der trækkes et kabel ned i kælderen, og samles i en switch...

Tak, så ved jeg det. Vi kommer altså ikke ud over en eller anden form for
kabling.

> 11 Mbit er jo fint nok til Internet. men ikke hvis man ligefrem kører
> backbone på trådløst.. Desuden er ping på trådløs jo ikke ligefrem
> specielt godt.. På mit er der omkring 10ms fra kortet og til routeren

Det er kun tænkt som en internetløsning til surf-brugeren.

Der sidder helt sikkert et par unge mennesker der vil have deres egen
adslforbindelse så de kan have deres ftpservere kørende :)

Men tak for input.

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-05-03 19:52

Morten Brynjolf wrote:

> Sætter man blot et eller flere accesspoint med roaming op i hver opgang
> som så giver mulighed for internetforbindelse til ét centralt sted?

D-Link laver repeating access point 22Mbps.

Stig Johansen