Dumme spørgsmål?
Fra : pmj

Dato : 27-03-01 15:23

Er det tillat at stille dumme spørgsmål på denne gruppen?

I så fald så har jeg følgende problem:

Jeg er bag en brandveg. Administratoren har ikke peiling om hvordan han
skal indstille denne brandveg så at jeg kan komunikere frit på internet
uten at denne brandveggen skal hindre mig hele tiden. Jeg kan f.eks ikke
spille på www.zone.com forde at brandveggen hindrer det .. osv osv. Det
vil jeg gjerne se en løsning på Tak om nogen kan forklare mig en
løsning.
Jeg vil gjerne også f.eks sende og modtage på mirc, dcc ... osv, og
lignende programmer uten at brandveggen forstyrrer. Er dette muligt på
lovlig måte?

Skriv til en som ikke vet alt for mye om computere, tak på forhånd.

Fra : Christian Andersen

Dato : 27-03-01 16:21

pmj made me read this:

>Jeg er bag en brandveg. Administratoren har ikke peiling om hvordan han
>skal indstille denne brandveg så at jeg kan komunikere frit på internet
>uten at denne brandveggen skal hindre mig hele tiden.

<snip>

>Jeg vil gjerne også f.eks sende og modtage på mirc, dcc ... osv, og
>lignende programmer uten at brandveggen forstyrrer. Er dette muligt på
>lovlig måte?

Nej. Det skal være din administrator der skal åbne firewall'en.

Det at din administrator har lukket for forskellige ting i firewall'en
er et udtryk for din organisations sikkerhedspolitik. Hvis du bryder
den kan det have konsekvenser. Jeg vil foreslå du tager en snak med
din administrator, selv om han måske ikke har "peiling" på det

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : pmj

Dato : 27-03-01 17:43

> [...]
> den kan det have konsekvenser. Jeg vil foreslå du tager en snak med
> din administrator, selv om han måske ikke har "peiling" på det

Det har jeg gjort allerede. Han vet ret og slet ikke hvordan, og gider ikke
og prioterer ikke dette ... osv osv. Sådan er det. Her ble instalert et
ellerandet en eller anden gang i tiden som gangen, og siden har denne
veggen, eller hvad det nu er, stået sådan som den ble instalert .. osv.
Sådan er tilstanden. Dermed kommer jeg ikke videre på den fronten, forstår
du?
Jeg tenkte mig ikke at åbne brandveggen. Jeg tenkte mig noget i retning av
at kontakte en ekstern servis, en server eller noget i den retning, som
dermed åbner en linje ut, og dersom denne servis utenfor har fri adgang til
internet da havde jeg jo fri adgang, men bare så lenge jeg selv oprettholder
kontakt. Dette er ikke min ide, men jeg har hørt den forklart engang, så jeg
ble nysgjerrig.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-01 18:44

On Tue, 27 Mar 2001 18:43:22 +0200, pmj <pmjoh@online.no> wrote:

> [...]
>kontakt. Dette er ikke min ide, men jeg har hørt den forklart engang, så jeg

Du søger at omgå firewallen (eller rettere, sikkerhedsproceduren).
Firewallen er ikke sikkerhedsproceduren, men en konsekvens af
sikkerhedsproceduren; at man kan omgå den, eller nå ting på andre
måder - altså at man kan gøre ting, uden at firewallen forhindrer én i
det - er ikke en blåstempling af at man må gøre det.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : pmj

Dato : 27-03-01 21:56

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> måder - altså at man kan gøre ting, uden at firewallen forhindrer én i
> det - er ikke en blåstempling af at man må gøre det.

Har jeg bestilt en etisk vurdering af noget? Er detten en etisk diskusjonsgruppe?
Jeg spurgte et teknisk spørgsmål. En nørd burte ha interesse heller at svare på
det tekniske, og hvordan det løses teknisk heller enn at diskutere etik.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-01 22:02

On Tue, 27 Mar 2001 22:55:40 +0200, pmj <pmjoh@online.no> wrote:

>Har jeg bestilt en etisk vurdering af noget? Er detten en etisk diskusjonsgruppe?

I så fald skal du undlade at skrive ting i stil med:

.... da dette kan fortolkes.

Du skriver selv, at du ikke har forstand på det, af samme grund bør du
heller ikke være så selvsikker på at du bare vil have et teknisk svar.

>Jeg spurgte et teknisk spørgsmål. En nørd burte ha interesse heller at svare på
>det tekniske, og hvordan det løses teknisk heller enn at diskutere etik.

Hvorfor skulle jeg have interesse i at forsøge at give en
systemadministrator større hovedpine, fordi hans dumme brugere ikke
opfører sig ordentligt? Så vil jeg da hellere bruge tiden på at hjælpe
systemadministratoren med at sparke dumme brugere af nettet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-03-01 23:36

In article <5qv1ctsj8q006d2j7j2hov9lo8f45qhedc@news.worldonline.dk>,
Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> Så vil jeg da hellere bruge tiden på at hjælpe systemadministratoren
> med at sparke dumme brugere

Her troede jeg lige at de næste par ord ville være "i kuglerne"...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-03-01 02:29

On Wed, 28 Mar 2001 00:36:14 +0200, Martin Edlich
<newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

>Her troede jeg lige at de næste par ord ville være "i kuglerne"...

Vi befinder os i dk.edb.internet.udbydere, ikke dk.edb.sysadmin.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-03-01 14:14

In article <4if2ct4vq0e74q3jirhgao6e4crk12irsj@news.worldonline.dk>,
Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> Vi befinder os i dk.edb.internet.udbydere, ikke dk.edb.sysadmin.

Ups ja.

Ikke mere BOFH til mig - stemningen smitter vist. Brugerne på arbejdet
er vist også begyndt at se lidt nervøse ud når jeg kommer gående.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Rea721

Dato : 28-03-01 00:18

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev

-snip-

> [...]
> opfører sig ordentligt? Så vil jeg da hellere bruge tiden på at hjælpe
> systemadministratoren med at sparke dumme brugere af nettet.

Well spoken !

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.