.Net framework ødelægger databaseopslag i ~
Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 14:54

Jeg har et lille fotosite på www.biopix.dk , og efter at jeg har lagt
nye billeder ind, har jeg fået et væld af problemer, hvor der typisk
kommer fejlmeddelelser ved databaseopslag.

Jeg har rydde op i koden, reduceret databasens størrelse til 15% af
hvad den var før (42 nedsat til 7 MB), fjernet flere tabeller, sikret
at conn. og rs. objekter lukkes og nulstilles, stoppet en del
funktioner der kræver databaseopslag, geninstalleret serveren
(win2000) med servicepacks mm., og problemerne kom igen, netop efter
at jeg installerede .net framework (som jeg i øvrigt ikke anvender).

Kan det være her problemet ligger?

Hvis ikke jeg får det løst er jeg tvunget til at skifte til fx MySql,
men det er jeg helst fri for da både min og min makkers data ligger i
Access, og vi har diverse rutiner til im- og export. Access burde
kunne håndtere to tabeller med hhv. 2500 og 10000 poster.

Hjælp! - jeg har brugt alt for meget tid på det allerede, og lige
meget hjælper det. Min sidste chance er, at jeg har afinstalleret
..net, og så må jeg se om det hjælper

Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 15:38

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote in message
> Jeg har et lille fotosite på www.biopix.dk , og efter at jeg har lagt
> nye billeder ind, har jeg fået et væld af problemer, hvor der typisk
> kommer fejlmeddelelser ved databaseopslag.

Hvilke?
Er det ADODB der fejler eller?
Er det alle queries eller udvalgte, er det hele tiden eller by random?

> ... og problemerne kom igen, netop efter
> at jeg installerede .net framework (som jeg i øvrigt ikke anvender).

Hvorfor installere noget du ikke anvender?

> Hvis ikke jeg får det løst er jeg tvunget til at skifte til fx MySql,

Med mindre du finder årsagen - så er der jo mulighed for fejlen flytter
med...

> Hjælp! - jeg har brugt alt for meget tid på det allerede, og lige
> meget hjælper det. Min sidste chance er, at jeg har afinstalleret
> .net, og så må jeg se om det hjælper

Hvilken MDAC version lå der på dyret før du installerede frameworket?
Jeg mener at det kommer en nyere MDAC version samme med dette

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 17:15

On Fri, 23 May 2003 16:37:37 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:

>Hvilke?
>Er det ADODB der fejler eller?
>Er det alle queries eller udvalgte, er det hele tiden eller by random?

Nu kan jeg ikke huske fejlmeddelelsen, da det kører OK lige nu, men
det er typisk ved en linje med conn.open. Det er tilfældigt hvor og
hvornår det kommer, nogengange henvises der til den ene, og nogen
gange til en anden linje i koden, men altid ved åbningen af databasen.
Nogen gange kører det, andre gange ikke. Hvis ikke det kører, hænger
sitet i lang tid efter, hvor kun en genstart hjælper.

>Hvorfor installere noget du ikke anvender?

Rutinemæssig opdatering af Win2000, jeg tænkte at der måske kom en
bedre databasedriver.

>Med mindre du finder årsagen - så er der jo mulighed for fejlen flytter
>med...

Ja, men jeg synes det er helt tydeligt at det er et driverproblem for
Access.

>Hvilken MDAC version lå der på dyret før du installerede frameworket?
>Jeg mener at det kommer en nyere MDAC version samme med dette

Jeg har ikke checket versionen, men bare som standard opdateret Win2k
når der var opdateringer.

mvh. Niels

Fra : Claus O

Dato : 23-05-03 17:36

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote

> Hvilke?

Error Type:
Provider (0x80004005)
Unspecified error
/Category.asp, line 122

Error Type:
Provider (0x80004005)
Unspecified error
/Category.asp, line 72

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 18:29

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> "Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote

> Error Type:
> Provider (0x80004005)
> Unspecified error
> /Category.asp, line 122
>
> Error Type:
> Provider (0x80004005)
> Unspecified error
> /Category.asp, line 72

Yeah, right - very meaningfull
Hvis I vil hjælp må I sgu da hoste med noget mere info

Hvad har står der omkring de linier?
Er det ved åbning af connection?
Hvordan åbner I connectionen
Bruger I OLEDB eller ODBC når der connectes til Access - eller bruger I DAO,
eller

Summarum, det er jeres connection til Access, der driller eller?
Hvilken Access version hører databasen til

- Peter Lykkegaard

Fra : Claus O

Dato : 23-05-03 18:38

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote

> Hvis I vil hjælp må I sgu da hoste med noget mere info

Jeg postede KUN fra spørgerens site´s fejl.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 21:00

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote

> Jeg postede KUN fra spørgerens site´s fejl.

Ok - Peter

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 19:26

Hej igen

>Hvad har står der omkring de linier?

linje 71 Set Rs=Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
linje 72 Rs.Open strQuery, strConn, 1

strConn ligger i Include-filen og ser sådan ud (i en linje):
strConn="Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};
DBQ="&server.mappath("Database.mdb")

Linje 121 Set Conn=server.createobject("adodb.Connection")
Linje 122 Conn.Open

>Er det ved åbning af connection?

Fejlene kommer i begge tilfælde ved åbning af connection, i hhv. linje
72 og 122 (eller andre steder hvor connection åbnes)

>Hvordan åbner I connectionen
>Bruger I OLEDB eller ODBC når der connectes til Access - eller bruger I DAO,
>eller

Se ovenfor.

>Summarum, det er jeres connection til Access, der driller eller?

Ja så vidt jeg kan se bliver den overbelastet, af ganske få brugere.

>Hvilken Access version hører databasen til

Access 2002, (10.4302.4219) SP-2

Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 21:26

> [...]
>
> strConn ligger i Include-filen og ser sådan ud (i en linje):
> strConn="Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};

dvs du bruger en ODBC connection

Opgrader din DSNless til noget ala
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:\Temp\Northwind.mdb"

Eller mere exakt
strConn = _
"Provider=" & _
"Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " & _
"Data Source=" & _
server.mappath("Database.mdb")

ODBC connections er noget forældet skrammel
- og tillige depricated - svjv

Btw har du oplevet at databasen bliver "korrupt" og skal repareres?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 22:09

>Eller mere exakt
>strConn = _
> "Provider=" & _
> "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " & _
> "Data Source=" & _
> server.mappath("Database.mdb")

Jeg har prøvet den, men den duer ikke. Fejlen er:

'Provider cannot be found. It may not be properly installed.'

http://www.able-consulting.com/ado_conn.htm viser de faktisk den
strConn, som jeg bruger til Access nu.

>ODBC connections er noget forældet skrammel
> - og tillige depricated - svjv

Hvad er alternativet?

>Btw har du oplevet at databasen bliver "korrupt" og skal repareres?

Nej, den har kørt uden problemer i et års tid nu. Jeg kører databasen
på min lokale maskine og replikerer til serveren, når der skal
opdateres.

Der kom først bøvl, da jeg fik 1000 fotos mere ind fra en anden
fotograf.

Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 22:35

> Jeg har prøvet den, men den duer ikke. Fejlen er:
> 'Provider cannot be found. It may not be properly installed.'

Der er ged i din MDAC

> På http://www.able-consulting.com/ado_conn.htm viser de faktisk den
> strConn, som jeg bruger til Access nu.

Ja, det er en ODBC connection

> Hvad er alternativet?

OLEDB som beskrevet øverst

> [...]
> opdateres.
>
> Der kom først bøvl, da jeg fik 1000 fotos mere ind fra en anden

Det er så "kun" problemer med connections?

Ligger dine billeder i databasen, eller ved siden af?
Det er bedst ved siden af i filsystemet og så bare et link i databasen
Access er ikke så god til binære ting, når der er meget af det

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 24-05-03 07:30

>OLEDB som beskrevet øverst

Jeg får stadig fejl, både på serveren (helt frisk win2k), og på min
lokale maskine (også win2k, pws) når jeg forsøger med OLEDB-driveren.
Jeg bruger følgende metoder:

Set Conn=server.createobject("Adodb.Connection")
Conn.Open strConn

og

Set Rs=Server.CreateObject("Adodb.RecordSet")
Rs.Open strQuery, strConn, 1

og det her er strConn (skrevet i en linje):

strConn="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data
Source="&server.mappath("Database.mdb")

Hvis det er noget skrammel at bruge ODBC, vil jeg selvfølgelig gerne
have OLEDB til at virke. Nogen clues?

Niels

PS Foreløbig ser det ud til at serveren har kørt uden problemer i nat,
men der har jo ikke været så meget belastning på. Jeg håber det hjalp
at jeg fik opdateret MDAC, det var åbenbart en gammel svend der lå der
i forvejen

Fra : Claus O

Dato : 24-05-03 09:37

> [...]

> men der har jo ikke været så meget belastning på. Jeg håber det hjalp
> at jeg fik opdateret MDAC, det var åbenbart en gammel svend der lå der

Det er da godt nok noget skrammel du er rendt ind i.
Nu kører nogle af siderne, mens andre kommer med denne:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x4f8
Thread 0x610 DBC 0x1338024 Jet'.
/Category.asp, line 72

Kunne ikke lige se du svarede på spørgsmålet om billederne ligger
i databasen eller filsystemet? Hvis sidste kan du så ikke klare det
med et skift til mysql (som må være fin til dette formål) og så finde
på din im-export på anden vis. Kender du f.eks. http://www.accessmysql.com/
som hurtigt får data fra access til mysql.

Fra : Niels Sloth

Dato : 24-05-03 10:39

> [...]
>[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x4f8

Jeg forstår bare ikke at Access ikke kan håndtere en database på 7 MB?
Der er ikke nogen specielt vanskelige queries, og jeg lukker alle
objekter efter brug.

>Kunne ikke lige se du svarede på spørgsmålet om billederne ligger
>i databasen eller filsystemet?

De ligger i filsystemet.

> [...]
>på din im-export på anden vis. Kender du f.eks. http://www.accessmysql.com/
>som hurtigt får data fra access til mysql.

Det ser fint ud, jeg skal bare tage mig sammen og få det gjort nu, det
her det duer ikke

Niels

Fra : Claus O

Dato : 24-05-03 11:45

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote

> Jeg forstår bare ikke at Access ikke kan håndtere en database på 7 MB?

Nej det er lidt underligt, men det må ligge et andet sted......
Har du læst denne?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q306518

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 19:48

Tilføjelse:

Jeg har checket version af MDAC, og det er 2.50 SP-3
Hvilken version kan anbefales, der er nogle stykker at vælge imellem
hos MS?

Niels

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 23-05-03 20:49

Niels Sloth wrote :

> Tilføjelse:
>
> Jeg har checket version af MDAC, og det er 2.50 SP-3
> Hvilken version kan anbefales, der er nogle stykker at vælge imellem
> hos MS?

Mig bekendt kræver .Net frameworket version 2.7 af frameworket (eller i
hvert fald 2.6) for at virke optimalt. Jeg kan dog ikke se, hvad der skulle
afholde dig fra at installere den nyeste - dvs vist nok 2.8 .

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 21:12

> Jeg har checket version af MDAC, og det er 2.50 SP-3
> Hvilken version kan anbefales, der er nogle stykker at vælge imellem
> hos MS?

Jeg synes du sagde at du løbende lagde SP's og opgraderinger på din box?
2.5 er en ældre sag - er du sikker på at du ikke har noget nyere
installeret?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 21:25

>Jeg synes du sagde at du løbende lagde SP's og opgraderinger på din box?

Jeg har kun kørt standard opgraderinger via Windows Update, men det
inkluderer åbenbart ikke MDAC.

>2.5 er en ældre sag - er du sikker på at du ikke har noget nyere
>installeret?

Ja, jeg har kørt Component Checker fra MS.

Det ser ud til at jeg har Jet ver.4.0, det er vel selve
databasedriveren?

Men hvilken version skal jeg installere til Access 2002, og hvilken
version af Jet skal jeg bruge?

Og til Jesper: Det er ikke til .net framework, men bare til almindelig
..asp.

Mvh. Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 21:37

> Ja, jeg har kørt Component Checker fra MS.

Ok, hent den nye MDAC

> Det ser ud til at jeg har Jet ver.4.0, det er vel selve
> databasedriveren?
>
> Men hvilken version skal jeg installere til Access 2002,

Installere?

> .. og hvilken version af Jet skal jeg bruge?

Microsoft.Jet.OLEDB.4.0

Der er lidt info her mht connections
http://www.able-consulting.com/ado_conn.htm

> Og til Jesper: Det er ikke til .net framework, men bare til almindelig
> .asp.

Prerequits for frameworket er MDAC 2.7 - svjv

Der er højst sandsynligt noget versionsforvirring/forstyrrelse i MDAC og
derved også i den ADODB du bruger

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 21:55

>Ok, hent den nye MDAC

Ja, det gør jeg, men hvilken version? Der er diverse advarsler om
ikke kompatibilitet på downloadsiderne.

>Microsoft.Jet.OLEDB.4.0

Når jeg kører Component Checker finder den under OLEDB Microsoft JET
OLEDB provider, så det ser ud til at være OK.

>Der er lidt info her mht connections
>http://www.able-consulting.com/ado_conn.htm

Tak, jeg ser på det.

>Der er højst sandsynligt noget versionsforvirring/forstyrrelse i MDAC og
>derved også i den ADODB du bruger

OK, tak for info.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-03 22:31

> Ja, det gør jeg, men hvilken version? Der er diverse advarsler om
> ikke kompatibilitet på downloadsiderne.

Der drejer sig om MSSQL 7.0 og 6.5?

Skal du bruge frameworket, så er det 2.71
Skal ikke køre med NET ting så fjern frameworket fra din boks

Btw så har MS en seperat sp download til Jet folket
Den dækker fra 2.6 og opefter, hvor Jet jo ikke er med

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 23-05-03 22:41

>Der drejer sig om MSSQL 7.0 og 6.5?

Ja, det er dem ved clustered installationer.

>Skal du bruge frameworket, så er det 2.71

Nej

>Skal ikke køre med NET ting så fjern frameworket fra din boks

Er gjort.

>Btw så har MS en seperat sp download til Jet folket
>Den dækker fra 2.6 og opefter, hvor Jet jo ikke er med

Ja, jeg har hentet og installeret den, men får stadig fejl på den
OLEDB connection string du foreslog.

Dvs. at jeg skal installere den nyeste version, så vidt jeg kan se
her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/downloads/list/dataaccess.asp
er det ver. 2.71?

Foreløbig mange tak, jeg håber det kører med opdatering af MDAC til
2.71 og JET til 4.0.

Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-05-03 21:17

> Ja, det er dem ved clustered installationer.

Clustered? - Ikke nødvendigvis
Man skal iævrigt have Enterprise versioner for at lave et cluster

> Ja, jeg har hentet og installeret den, men får stadig fejl på den
> OLEDB connection string du foreslog.

Jeg lavede en hurtig ASP.NET side med den her connection

Provider="Microsoft.Jet.OLEDB.4.0";
Data Source="C:\Program Files\Microsoft Office\Office\1033\FPNWIND.MDB";

Det virker fint
Sjovt nok nægter min gamle VI6 at connecte til webserveren, men det var vel
egentlig forventet
Når man ruller en NET development tools installation ind over webserveren så
sker der et og andet

Jeg har skruet en hurtig VB app sammen hvor jeg bruger den her connection
PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;
Data Source=C:\Program Files\Microsoft Office\Office\1033\FPNWIND.MDB;

Jeg vil gerne lave en ASP data thingy i hånden, hvis du stadig får fejl med
din OLEDB connectionen

Min boks kører med:
Access2k sp3
MSSQL2k sp3
MDAC 2.7
Visual Studio 6 sp5
NET Framework 1.1
Visual Studio NET (final release)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Niels Sloth

Dato : 27-05-03 07:21

Jeg vil lige runde af og sige tak for hjælpen

Status lige nu er at jeg har lagt alle data over i en enkelt Access
tabel, for at mindske belastningen på serveren.

Desuden fandt jeg et sted en conn.close som lå det forkerte sted i en
If-løkke, dvs. at connection kun blev lukket i nogle tilfælde, det kan
måske være det der var galt.

Men foreløbig har www.biopix.dk kørt i næsten et døgn uden fejl, og
med meget hurtig respons nu, jeg håber at det bliver ved.

Jeg har sat MySql op med en GUI, og fundet ud af hvordan man connecter
og eksporterer data fra Access, det ser ret enkelt ud, og kan gøre
inde fra Access via ODBC. Hvis der er det mindste flimmer så går data
derover med det samme.

Så alt i alt er vejen foreløbig asfalteret et stykke frem, jeg takker
igen for hjælpen

Mvh. Niels

Fra : Claus O

Dato : 27-05-03 08:26

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> wrote

> Status lige nu er at jeg har lagt alle data over i en enkelt Access
> tabel, for at mindske belastningen på serveren.

Er der ikke noget i menuen nr. 2,3,4 fra bunden?

Fra : Niels Sloth

Dato : 27-05-03 17:34

On Tue, 27 May 2003 09:26:05 +0200, "Claus O"
<ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Er der ikke noget i menuen nr. 2,3,4 fra bunden?

Jo, der kommer en masse artsnavne i kolonnne til højre. Der er så
mange, så jeg vurderer at det ikke giver mening at bladre igennem dem
via thumbnails.

Og sitet var nede igen i dag, så: MySql - here I come!

Niels

PS Noget af det mere irriterende er at jeg faktisk investerede i en
Office XP for at kunne bruge Access som database på sitet - så det var
lige de 5000...