Ny og vil gerne lære
Fra : Morten Henckel

Dato : 23-05-03 12:52

Hejsa folkens!

Jeg har længe ledt efter et startpunkt for at komme ind i det her
unlocking noget da jeg synes det lyder ret spændende og så elsker jeg
naturligvis at købe nye mobiltelefoner hele tiden :)

Nu kom mit "stikord" så i form af en kamm. der spurgte om ikke jeg kunne
låse hans fars nye Nokia 3310 op, "hm" tænkte jeg og sagde så bare Ja
uden at vide noget om det her, men man kan jo lære hvis der er nogle der
er villige til at hjælpe én (hint hint - det er Jer ;)

Nu har jeg så browset diverse sider og fundet ud af at der godt nok er
mange forskellige programmer! Jeg har allerede et kabel (sådan et hvor
man kan skifte mellem F- og M-bus) der virker til 3310/3410. Derudover
har jeg så fundet ud af at 3310 ikke "bare" kan unlockes ved at trykke
på en knap, men at dens firmware skal flashes.
(Bare ret de ting jeg siger som ikke passer)
Nå, nu kender i så baggrunden og min viden, nu kommer mine spørgsmål så!

Hvordan ved jeg hvilken fil jeg skal flashe telefonen med?
Jeg har fundet forskellige filer til forskellige versioner, der skal jeg
selvfølgelig bruge den til v.4,24 hvis det er det 3310'eren kører på,
men når nu jeg vil have den unlocket så kan jeg jo ikke komme ind på den
med det sim-kort der sidder i den, hvordan finder jeg så ud af dens
version?
Derudover, hvad betyder "Partial flash" ?

Nå, næste problem, hvad for et program skal jeg bruge til at flashe
telefonen, er der nogle der er bedre end andre?

Og sidst men ikke mindst, Hvad kan gå galt? Kan det lade sig gøre at
desideret ødelægge telefonen ved at flashe den forkert eller noget, jeg
ved jo hvor risikabelt der er fx at flashe sin BIOS?
Hvis det er farligt, er det så farligt også at unlocke telefoner der
ikke skal flashes?

Det tror jeg var det, jeg håber nogen har mod på at svare, for jeg vil
meget gerne lære!

På Forhånd tak
- Morten

Fra : Morten Henckel

Dato : 23-05-03 13:01

Hej, jeg ved ikke helt hvordan men jeg havde lige set det mega topic om
3310 der var lidt under denne...
Det beklager jeg, men jeg vil altså stadig gerne have svar på mine
spørgsmål, for mange af dem er endnu ikke besvaret :)

- Morten

Fra : Morten Henckel

Dato : 23-05-03 13:34

Flere opdagelser!
Jeg har nu hentet Knok 95, der viser sig at være et program der kan en
del!
Her spørger den så hvilken telefon jeg vil arbejde med, og så har jeg
muligheden for
at "Reset SP lock" - altså resette Service Providerens lås, men kan man
"bare" det?
Jeg har ikke villet gøre det, da jeg først vil have lidt feedback på
mine spørgsmål...

Nå men nu vil jeg smutte et par timer og give jer tid til at svare :)

- Morten

Fra : Janus Olsen

Dato : 23-05-03 21:19

Morten Henckel wrote:
> Hejsa folkens!
Hej

> [...]
> bare Ja uden at vide noget om det her, men man kan jo lære hvis der
> er nogle der er villige til at hjælpe én (hint hint - det er Jer ;)

Jeg kan da prøve

> [...]
> trykke på en knap, men at dens firmware skal flashes.
> (Bare ret de ting jeg siger som ikke passer)

Ok, det vil jeg så gøre, du kan godt låse den op ved bare at trykke på en
knap. knok phoenix build 1, eller rolis noktool version 1.7, 1.8 eller 1.9.
Telefonen skal være tændt når du unlocker, og kablet skal stå på m-bus, og
så trykker du bare reset sp-locks (hedder noget forskelligt alt efter
programmet)

> [...]
> på, men når nu jeg vil have den unlocket så kan jeg jo ikke komme ind
> på den med det sim-kort der sidder i den, hvordan finder jeg så ud af

Du kan bruge rolis noktool og trykke read, så kommer versionen versionen.

> Derudover, hvad betyder "Partial flash" ?

Partial flash er en "gammeldags" form for unlocking, hvor du skifter den
stump software der siger at telefonen er låst, ud med et stykke software der
siger den ikke er det.

> Nå, næste problem, hvad for et program skal jeg bruge til at flashe
> telefonen, er der nogle der er bedre end andre?

For at flashe en telefon skal du have et flashkabel, der er det ikke nok med
et datakabel
Rolis flasher 4.78 eller knok phoenix kan begge bruges. En god start pakke
kan købes til 500,-, hvor du kan unlocke og opdatere f.eks. 3210 3310 3410
3330 8210 8250 5110 5210 6210 plus nogle flere på www.basicelectronics.dk,
og der findes også diverse programmer

> [...]
> jeg ved jo hvor risikabelt der er fx at flashe sin BIOS?
> Hvis det er farligt, er det så farligt også at unlocke telefoner der

Jeg har endnu ikke set en telefon der ikke kunne redes, men nogle har taget
længere tid end andre at lave

Selv tak
MVH Janus Olsen
--
http://www.basicelectronics.dk
Når service er en selvfølge

Fra : Morten Henckel

Dato : 24-05-03 22:50

Tusind Tak! Nu kastede jeg mig bare ud i det og egentlig virker det jo
som det skal "vælg model" - "klik unlock" ... Fino
Jeg brugte kNok 95 ... lækker App...
Desuden er mit kabel (åbenbart) et flasher kabel der både kan køre F og
M bus :)

Mange tak for svarene

- Morten