Udbyder uden bindingsperiode?
Fra : Niels Sørensen

Dato : 23-05-03 11:00

Vi overvejer at flytte i en ny lejlighed, som ligger i en boligforening, der
har planlagt at etablere bredbånd og telefoni. Men da tidsfristen er ret
usikker - kan være alt mellem 3 og 7 måneder (eller større interval) er jeg
på udkig efter en egnet Internetforbindelse..

Problemet med dem er, at de alle har en BINDINGSPERIODE på 6 mrd. - dvs.
lige gyldigt om vi får "gratis" internet efter 3 måneder skal jeg betale for
bredbånd i 6 måneder - hvilket selvfølgelig er SKOD.

Derfor vil jeg gerne høre:
Har du kendskab til nogen form for bredbånd (der kan betales af private),
som IKKE opererer med bindingsperiode?

Disse gør i hvert fald så vidt jeg kan se:
- Tele2-Adsl
- Tiscali
- TDC
- Stofanet
- Cybercity

VH Sørensen

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 23-05-03 11:03

On Fri, 23 May 2003 11:59:38 +0200, "Niels Sørensen"
<duvedikkehvem@hotmail.com> wrote:

>Har du kendskab til nogen form for bredbånd (der kan betales af private),
>som IKKE opererer med bindingsperiode?

Formodentlig vil du ikke finde nogen.

BIndingsperioden er en metode hvorpå udbyderne forsøger at få dækket
deres omkostninger ved at oprette en linie til dig.

--
Morten!

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 23-05-03 13:07

On Fri, 23 May 2003 12:02:59 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<nospam.13juni2002@gummiand.dk> wrote:

>BIndingsperioden er en metode hvorpå udbyderne forsøger at få dækket
>deres omkostninger ved at oprette en linie til dig.

Hvordan kan etableringsomkostningerne uden fumleri blive større end
oprettelsesafgiften? Det må antages at noget udstyr kan genbruges
efter opsigelse.
--
Svend Olaf

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 13:12

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> wrote in message

> Hvordan kan etableringsomkostningerne uden fumleri blive større end
> oprettelsesafgiften? Det må antages at noget udstyr kan genbruges
> efter opsigelse.

Det bliver den da meget meget nemt.. Der er mange udgifter ved at oprette en
ny kunde... En udbyder betaler jo også omkring 2-3 tusinde for at få
oprettet en adsl linie hos TDC.. mens de fx hos Tiscali giver kunden gratis
oprettelse og installation... og det kan vel nemt koste 5 tusinde pr kunde
for en oprettelse.... noget billigere er det jo hvis man bare skal have
noget dial-up.. men der plejer jo heller ikke være oprettelses afgift på..

Oprettelsesprisen er og forbliver en slags indskud til forbindelsen.... Men
som de siger hos fx arrownet.. vil de hellere have at man betaler en reel
oprettelsespris, og så istedet betaler mindre pr. måned.

Fra : jens

Dato : 23-05-03 16:34

news:3ece100d$0$> >

> [...]
> som de siger hos fx arrownet.. vil de hellere have at man betaler en reel
> oprettelsespris, og så istedet betaler mindre pr. måned.

Men Arrownet har da en bindingsperiode på 6 måneder efter oprettelse.
Ved forhøjelse af hastighed kan det kun gøres med 3mdr vasel til udgangen af
en abb. periode. (officielt)

Ved reducering af hastighed hedder det 1 måned for udgang af abb. periode.

se:
http://www.arrownet.dk/jelling/index.php?2.abonnement.services.aendringhasti
ghed

og :
http://www.arrownet.dk/jelling/index.php?2.abonnement.aftalevilkaar

På trods af at oprettelsen er på 1000kr eller mere....

Mvh Jens

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 23-05-03 13:47

On Fri, 23 May 2003 12:06:49 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>Hvordan kan etableringsomkostningerne uden fumleri blive større end
>oprettelsesafgiften?

Oprettelseafgiften er ofte langtfra dækkende for de udgifter der er.

--
Morten!

Fra : JS

Dato : 23-05-03 19:39

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan etableringsomkostningerne uden fumleri blive større end
> oprettelsesafgiften? Det må antages at noget udstyr kan genbruges
> efter opsigelse.

Prøv at tænke i lidt større baner! Hvordan kommer signalet hen til dig? Hvor
mange lønnede medarbejdere har fat i din bestilling før den bliver iværksat?
Nu påstår jeg ikke at du er sådan, men jeg kan ikke klare de mennesker der
ikke kan forstå at en oprettelse koster eksempelvis 500 kr., idet de siger
"man skal jo bare trykke på et par knapper..."
Det er altså ikke videre gennemtænkt!

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-03 11:37

Hej Niels Sørensen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> - dvs. lige gyldigt om vi får "gratis" internet efter 3 måneder
> skal jeg betale for bredbånd i 6 måneder

Som Morten siger, har vist alle en bindingsperiode på 6 mdr. Men
hvorfor ikke tage en mindre chance og tegne et abonnement hos den, du
nu synes bedst om. I det mest ulyksalige tilfælde på 3 mdr. kommer du
til at betale det dobbelte, i heldigste fald (fx 7 mdr.) kommer du ikke
til at betale en øre "for meget".

Lad os sige en opkobling til 400 kr./md. i 6 mdr., hvor du i snit
formoder at bruge den i (3+7)/2 = 5 mdr. Det er så 400*6/5 = 480 kr.
pr. måned i stedet for 400 kr.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Niels Sørensen

Dato : 25-05-03 18:54

"Niels Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> bredbånd i 6 måneder - hvilket selvfølgelig er SKOD.

Tak for jeres svar og kommentarer.
Det ser ud til at være nødvendigt blot at acceptere en bindingsperiode, men
det går nok også alligevel. :)

For at få det billigst muligt (bl.a. hvis boligforeingen får lagt net ind
inden udløbet bindingsperiode) overvejer jeg at det skal være Stofanet
Flatrate i stedet for ADSL. Men spørgsmålet er så, hvad forskellen er på dem
i praksis.. Men det må jeg hellere oprette en ny tråd om.

VH Sørensen