Lærere, lærervikarer & køn
Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-03 06:34

Her på de store skolebørns sidste skoledag [indtil ungdomsuddannelserne
], vil jeg gerne videregive et par iagttagelser.

Mellem 65% og 75% af folkeskolens lærere synes at være kvinder.

/Samtlige/ lærervikarer synes at være af hankøn; rigtigt mange unge
drenge der lige har fået deres studentereksamen [tilkaldevikarer], andre
magistre eller studenter der er ved at få deres eksamen [og så med faste
timer].

Er der et mønster her? Er det bevidst at der kun er mandlige vikarer,
eller er det tilfældigt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Johnny Andersen

Dato : 23-05-03 11:52

I vestjylland, hvor jeg kommer fra, synes det at være stik modsat - masser
af unge piger, 17-23 år, har vikarjobs på skolerne. Jeg har kendskab til 7-8
skoler, og der har kun været 2 mandlige vikarer (ikke-uddannede) i de
seneste 4-5 år.
Men spændende iagttagelse - i hvilket område har du iagttaget dette mønster

Johnny

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-05-03 16:27

Vi har pt. 2 af hver slags.
Jeg tvivler på, at materialet kan tillægges statistisk signifikans.

hilsen Niels Aage Schmidt