DOF-basens kriterier
Fra : Jens Boesen

Dato : 23-05-03 00:00

Er der nogen der kan forklare mig DOF-basens kriterier for standardvisning
af observationer.

I Slambassinerne ved Gørlev Sukkerfabrik, Vsj. havde jeg i går bl.a. 1
atlingand, 5 sorthalset lappedykker og 1 nattergal som alle blev uploadet
til DOF-basen. Kun atlinganden vises i observationer.
Men i dag er der så nogen der har observeret 1 nattergal i Nordjylland -
endda to forskellige steder - og 2 sorthalset lappedykker i Ballerup. De
vises alle.

Ikke fordi jeg er fornærmet (højst lidt!) - jeg kan bare ikke gennemskue
principperne.

Venlig hilsen
Jens Boesen

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 23-05-03 13:43

Jens Boesen skrev:
> [...]
> vises alle. Ikke fordi jeg er fornærmet (højst lidt!) - jeg kan bare ikke

Hej Jens
Årsagen til, at din nattergal ikke vises under bemærkelsesværdige
observationer, mens den vises i et andet amt, er at der er forskellige krav
til antallet af en given art i de forskellige amter. Dette skyldes, at f.eks
Nattergal er meget mere almindelig på Vestsjælland end i Nordjylland. Du kan
læse mere om det på http://www.dofbasen.dk/opslag/ , hvorfra jeg har sakset
nedenstående:

Se listen over de regler, som gælder for visning af de mere
bemærkelsesværdige observationer (på observationssiden vises som standard de
mest bemærkelsesværdige observationer - opstillingen af regelsættet herfor
fungerer således, at det er muligt at opsætte forskellige parametre for
hvert enkelt amt, hvorfor f.eks. 1 Topmejse på Sjælland vises på siden, mens
der skal 10 Topmejser til én observation i Viborg Amt, førend
Topmejseobservationer vises mellem de bemærkelsesværdige observationer - for
sjældnere arter gælder det, at alle observationer med mindst 1 fugl vises -
tallet under det enkelte amt henviser til det minimumsantal som skal til,
før observationer af den pågældende art vises på siden).

mvh
Henning Heldbjerg
Central DOFbasekoordinator
Dansk Ornitologisk Forening
Vesterbrogade 138-140
1620 København V
Tlf: 33310512#27
E-mail: henning.heldbjerg@dof.dk

begin 666 menu.gif
M+ `````+``T```,J"+H,\:&I($:4U$I7;\O7LX 3$7908424X I&7#S58-\6
+I-L>$V@;D2(!`#L`
`
end