Linux Crash
Fra : cybermike

Dato : 27-03-01 13:23

Jeg har oplevet to alvorlige crash i min linux box:

Maskinen har et Realtek 10/100mbit netkort
og en IBM Deskstart 30,7GB harddisk

1) Maskinen har stået tændt i noget tid og haft en del netværk trafik
man på et tidspunkt begynder en person at hente en 600mb film ned
og så begyndte den console jeg sad i at skrive:
eth0: Transmit status 0d 2000
eth0: Transmit status 0d 0000
ned over hele skærmen, ham der downloadede filen blev smidt af og
alle mine netværks connections blev afbrudt, og jeg kunne ikke g0re
andet end at genstarte maskinen(Beskeden der farede konstant over
skærmen forhindrede mig i at skrive/arbejde med noget som helst)

Nogen der ved hvad der er sket her og hvordan det løses?

2) Anden gang, maskinen har stået tændt i et par døgn og har været
ved at downloade nogle filer, da jeg en morgen sætter mig hen til den
og tænder skærmen står der at der ikke er adgang til /dev/hda jeg
forsøger
at swithce til nogle andre konsoles(skriver ingen kommandoer) men da
jeg tabber over i X går den FULDSTÆNDIG død.

Jeg fik desvære ikke skrevet fejlmedelelsen ned, men er der nogen der
kan fortælle mig hvad der kan være gået galt nu?

Boxen virkede i begge tilfælde igen efter genstart.

Mike

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-03-01 15:40

cybermike> Jeg har oplevet to alvorlige crash i min linux box:
cybermike> Maskinen har et Realtek 10/100mbit netkort og en IBM
cybermike> Deskstart 30,7GB harddisk

[snip fejlbeskrivelser]

Jeg har selv stået for en server med et RealTek 10/100 MBit kort (RTL
8139) og jeg har fundet ud af at det ikke er stabilt ved stor
belastning. Så prøv at starte med at finde et nyt netkort at proppe i
serveren, blot for at teste det... Vores server har nu kørt med et
3Com 905B-TX og det køre stabilt selv ved store datamængder, maskinen
har kørt næsten uden problemer i 150 dage.

Jeg misforstod måske dit problem nummer 2, var det når du sad på selve
konsollen, eller var logget ind via nettet... Hvis det er via nettet,
så bestyrker det min mistanke til netkortet... hvis ikke, så har du
muligvis andre (og store) problemer med maskinen...

Start med at fejlfind netkortet, og få dens netværk til at køre
stabilt, selv ved store datamængder.

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-03-01 20:47

cybermike wrote:
> Jeg har oplevet to alvorlige crash i min linux box:
> Maskinen har et Realtek 10/100mbit netkort
> og en IBM Deskstart 30,7GB harddisk

Jeg har læst et sted, at der skulle være en fejl i 8139-baserede
Realtek-kort, der manifesterede sig ved pakker på max-size. Jeg ved ikke
om det kan være det der er dit problem.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-03-01 21:43

On Tue, 27 Mar 2001, Lars Kongshøj wrote:

> Jeg har læst et sted, at der skulle være en fejl i 8139-baserede
> Realtek-kort, der manifesterede sig ved pakker på max-size. Jeg ved ikke
> om det kan være det der er dit problem.

Joda, der er skam en fejl i 8139-kortet. Jeg skiftede i december et
bundkort (det var brændt af pga. en talentløs elektriker). Pludselig
mistede netkortet jævnligt netforbindelsen...

Det viser sig at være et problem med bundkort, der bruger MMIO (ved nu
ikke, hvad det er) sammen med RTL8139 kort...

Løsningen består i at skifte til 8139too.o, der har nogle rettelser, der
gør at kortet også fungerer på disse bundkort. Jeg mener, at jeg fandte
den på www.cyld.com/network/.

Rasmus

--
Drink wet cement: Get Stoned.