sætte en Session-variabel inden næste side~
Fra : Andreas Møller

Dato : 22-05-03 19:28

Hey der

Mit problem er at jeg gerne vil vide om en bruger har trykket på
en knap eller et link, for at komme til næste side.

Det jeg lige tænkte på var, om det er muligt at sætte en
session-variabel inden næste side bliver requestet.

Grunden er: jeg skal vide om en bruger har søgt efter en "vare"
(og dermed trykket på en form) eller om han har trykket sig ind
på en "vare" via en menu (altså et alm. link alias <a href...>).

mvh
Møller

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-03 20:41

Andreas Møller skrev:

> Det jeg lige tænkte på var, om det er muligt at sætte en
> session-variabel inden næste side bliver requestet.

Ikke direkte. Du kan lave noget med response.redirect - men det er
nok lettere at bruge en form eller et link med ekstrainformation i
querystringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 23-05-03 08:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in %message-id%:

> Ikke direkte. Du kan lave noget med response.redirect - men det er
> nok lettere at bruge en form eller et link med ekstrainformation i
> querystringen.

Du kan vel bruge noget javascript og et hidden felt på formen?

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 09:30

Thomas Due skrev:

> Jens Gyldenkærne Clausen wrote in %message-id%:

Det generer mig ikke voldsomt, men hvorfor har du egentlig "in
%message-id%" stående i din attributionslinje?

> Du kan vel bruge noget javascript og et hidden felt på formen?

Javascriptet skal vel så bare bruges til at submitte formen? Jeg
vil foretrække en løsning der virker uden script, men ovenstående
er også en mulighed. Andreas må naturligvis selv afgøre hvad han
foretrækker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 23-05-03 09:40

> Det generer mig ikke voldsomt, men hvorfor har du egentlig "in
> %message-id%" stående i din attributionslinje?

Fordi den newsreader jeg (XanaNews) skulle kunne oversætte den til
message-id for den post der svares på. Af en eller anden grund virker
det dog ikke, og jeg glemmer af og til at slette det inden jeg poster.
Derfor ;)

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Andreas Møller

Dato : 23-05-03 10:29

> [...]
> vil foretrække en løsning der virker uden script, men ovenstående
> er også en mulighed. Andreas må naturligvis selv afgøre hvad han

Hvordan og hvorfor vil du foretrække en løsning uden script??

Det jeg har brug for er: at kunne sætte en variabel, helst i som GET
i url'en, når brugeren trykker på submitknappen. Men variablen er
afhængig af hvilket element brugeren har valgt fra en select-boks på
formen.

Forstå??? naeh??

<form action="blabla.asp?choice=1&selected="blabla..." ....>

Det er dette blablab, hvor jeg gerne vil have at jeg kunne indsætte
navnet på det element som brugeren har valgt i select-boksen

nå, nu håber jeg at der kommer nogle gode svar - er godt klar over
at det måske kommer til at lægge sig lidt op ad javascript dette,
men håber det går

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 09:59

Thomas Due skrev:

> [...]
> til message-id for den post der svares på. Af en eller anden
> grund virker det dog ikke, og jeg glemmer af og til at slette

Jeg kan godt regne ud at der mangler en erstatning - og at man let
kan glemme at slette sådan en tekst manuelt. Men kan du ikke bede
XanaNews om at indsætte en anden startlinje?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 10:37

Andreas Møller skrev:

> Hvordan og hvorfor vil du foretrække en løsning uden script??

Jeg er lidt konservativ på det punkt. Javascript kan være slået fra
i nogle browsere, understøttelsen af javascript varierer en del fra
browser til browser og endelig er der søgemaskiner som slet ikke
understøtter javascript.

Når det er sagt, vil jeg understrege at javascript kan bruges til
mange fornuftige ting - man skal bare tage højde for ovenstående
ting.

> Det jeg har brug for er: at kunne sætte en variabel, helst i
> som GET i url'en, når brugeren trykker på submitknappen. Men
> variablen er afhængig af hvilket element brugeren har valgt
> fra en select-boks på formen.

Det sker jo helt automatisk.

> <form action="blabla.asp?choice=1&selected="blabla..." ....>

Du kan nøjes med at have action="formhandler.asp"

> Det er dette blablab, hvor jeg gerne vil have at jeg kunne
> indsætte navnet på det element som brugeren har valgt i
> select-boksen

Så vil brugerens valg i formularen kunne aflæses i querystring'en.

Prøv at eksperimentere lidt med en GET-formular og se hvordan
forskellige valg i formen viser sig i den URI der submittes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Møller

Dato : 23-05-03 10:56

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> i nogle browsere, understøttelsen af javascript varierer en del fra
> browser til browser og endelig er der søgemaskiner som slet ikke

Jeg er så heldig stillet at det er til et intranet, så jeg slipper for
at overveje hvilke browsere og hvilke teknologier jeg kan benytte.

> Det sker jo helt automatisk.

Ja det er rigigt, og således har jeg også implementeret det lige nu.
Nu forestiller vi os at: jeg vælger et element på en select-boks
form(på siden "1.asp" og submitter. Jeg bliver sendt til siden "2.asp"
og får selvfølgelig vist de korrekte data, da jeg bare henter den
valgte variabel ved hjælp af Request.form("selectbox").
Derefter trykker jeg på en knap, for at modtage flere informationer
omkring det valgte element - det resulterer i at jeg bliver sendt til
siden "3.asp". Variablen for elementet får jeg via Url'en.
Jeg vælger at klikke mig tilbage til de første informationer på side
"2.asp" - resultatet er godt nok, men denne gang kan jeg ikke finde
det valgte element, da der ikke er valgt noget i den forrige
select-box (ligesom der blev første gang jeg kom til side "2.asp")...

Lang historie, men måske nok til en pixi-bog.
Hvad gør jeg???

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 11:57

Andreas Møller skrev:

> sendt til siden "2.asp" og får selvfølgelig vist de korrekte
> data, da jeg bare henter den valgte variabel ved hjælp af
> Request.form("selectbox").

Her kunne du vælge at gemme formoplysningerne i en sessionvariabel
(altså ved load af 2.asp gemmer du evt. oplysninger i querystring
til session).

> - det resulterer i at jeg bliver sendt til siden "3.asp".
> Variablen for elementet får jeg via Url'en. Jeg vælger at
> klikke mig tilbage til de første informationer på side "2.asp"

Der er jo flere måder at klikke tilbage på. Hvis brugeren blot
bruger tilbageknappen i browseren skulle eventuelle værdier stadig
være tilgængelige på formknappen. Skal de have et egentligt link
kan du give dem et javascriptlink (history.go(-1)).

Endelig kan du måske også bare bruge de oplysninger du har
tilgængelige på 3.asp til at linke korrekt til 2.asp. Det er dog
ikke muligt hvis du kun viser en del af søgeresultatet på 3.asp.

Jeg har selv brugt en session-variabel til at gemme en søgning i -
du kan se hvordan på siden her: <http://damu.dk/search.asp>

Når man kigger på en katalogside er der mulighed for at vælge
"Gentag sidste søgning" ude til venstre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen