Opdragelse med udfordringer
Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 17:47

Nietzsches far improviserede Beethovenagtigt på klaveret i timevis mens hans
søn lyttede andægtigt, og han forklarede præstelærdom så sønnen vaktes for
skønheden i god, ikkedømmesyg religoin.
Men da 5 år gammel blev han faderløs - en svulst i hjernen gjorde den
epileptiske far lam og snart derefter død.
Et utal af præstekyndige tanter bidrog til at gøre Nietzsche til
vidunderbarn , og skabte hos ham en sund skepsis mod kvinders kontrolanteri,
så han blev en fri ånd.
Er det sådanne tilpas store udfordringer der skal til for at skabe et geni?

Han afskyede moraliseren og falsk beskedenhed og skrev om mor og søster der
passede ham de sidste 11 år af sit liv, nogle ord der var så negative , at
søsteren redigerede dem ud af bogen. Men søsteren fandt sponsorer og bidrog
afgørende til digterfilosoffens udødelighed.
Hun vidste at broderens sprog var dynamit, men ikke ondt ment.

"Når jeg søger min dybeste modsætning, instinkternes umådelige gemenhed, da
finder jeg altid min moder og søster - at tro sig beslægtet med sådan
canaille ville være at bespotte min guddommelighed. Den behandling, jeg lige
til dette øjeblik udsættes for af min moder og søster, indgyder mig en
usigelig gru: her arbejder en fuldkommen helvedesmaskine, med en usvigelig
sikkerhed om det øjeblik, hvor man kan såre mig blodigt - i mine højeste
øjeblikke... for da mangler der enhver kraft til at værge sig mod giftigt
kryb...Nietzsche

Misundelige små intellektuelle har løjet Nietzsche sindsyge, syfilis og
homosex på. Han var meget forud for sin tid og er stadig en udfordring for
fortolkere.
En brainstormer der ikke havde et program, men satte ny tanker igang - især
at man skal være sin egen moral. Hvilket giver BEDRE moral.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000