Bider negle
Fra : Iben Holst

Dato : 22-05-03 17:01

Hej ...

Min søn har fået den dårlige vane at han bider negle.
Vi har været efter ham i en god måneds tid med at sige at han ikke må, når
vi ser det og derfor prøver han nu at skjule det så godt som han kan.
Når jeg prøver at forklare ham at han ikke må og hvorfor han ikke må, siger
han altid " jamen jeg gør det heller ikke mere.... jeg skal nok lade være"
Og spørger jeg ham hvorfor han gør det, siger han at det gør hans kusine da
også. Så vi ved da hvor det kommer fra!

Skal vi mon bare blive ved med at sige at han skal lade være og håbe det går
over inden alt for længe, eller skal vi til at smøre noget på
fingrene/neglene ?

Iben

Fra : Rasmussen \(7000\)

Dato : 22-05-03 19:54

Det går over nok.. Hvis han bider så er det nok han keder sig... Sådan
havde min søsters dreng der bider negle, men holdt op som 11 årige.. nu er
han snart 14 år og har ikke bídt endnu. Min nevø bidt negle af nervøs og
kedehedsom.. Men nu trives han godt og har bedre idag

Fra : 5230

Dato : 22-05-03 20:18

Hejsa...

Vores dreng på 5 år ædder sine negle på fingerne og på tæerne og det er
virkelig ækelt.
Har ikke klippet nogens af hans negle i over en mdr og han kan bare ikke
lade være.

Derfor tænkte jeg ,helt ærlig vi bruger negleforstærker og hvorfor kan han
ikke også det ?? gg

Han fik gennemsigtig negleforstærker på og da det var tørt ,fik han go`negl
på.

Nu har jeg klippet hans negle på tærene et par gange efter og glæder mig til
at se hvornår det virker på fingerneglene.

Når negleforstærker smøres på en gang om ugen ,bliver neglen jo tykkere og
derfor er det ikke lige så nemt at bide.

Bente

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 22-05-03 21:43

"5230" <bente76@"fjern"tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når negleforstærker smøres på en gang om ugen ,bliver neglen jo tykkere og
> derfor er det ikke lige så nemt at bide.

Hej!!

Det der negleforstærker hvor køber du det??
Det der go' negl er det det der skulle smage grimt så de ikke bider i
neglen??
Har en pige på 5 år der ikke kan lade være med at bide negle.

Knus
Heidi

Fra : 5230

Dato : 23-05-03 06:19

Hej Heidi.

Negleforstærkeren har jeg købt hos oriflame ,men kan ogs købes hos matas og
div steder der handler med neglelak. Go` negl smager af h.. til ,men når der
er slikket på det eller man har vasket hænder ,er der ikke mere smag eller
go`negl tilbage.

Knus Bente

Fra : dkwM327

Dato : 22-05-03 22:01

Kære Iben Holst

Det er helt op til dig at vælge hvordan du vil opdrage/tage dig af din
søn,
så han får et godt eller dårligt liv! – Også med hensyn til at bide
negle, eller lade være med dette.

Og dette – neglebiderproblem - er en af de mange ting der hører med til
at give ham
et – mere eller mindre godt eller dårligt liv !

Du kan lære ham mange ting om livet, men den metode der virker bedst
er at foregå ham med et godt eksempel.

Du kan også forsøge at lære ham nogle ting ved at fortælle ham hvad han
skal gøre,
med det virker kun med ca. 30 %, og glemmes meget hurtigt,
hvorimod at vise ham livets sammenhæng ved hjælp af din egen opførsel,
virker med minimum 70 %, og samtidig på meget lang sigt.

Men nu tilbage til neglebiderproblemet !

Det er absolut noget du skal holde dig fra at vænne ham af med, for det
er kun symptombehandling !

Hvis du virkelig skal hjælpe ham, skal du hjælpe ham til at finde frem
til hvad den eller de - helt grundlæggende årsager - til
neglebiderproblemet er.

Muligvis skal du have en udenforstående – som har forstand på at finde,
samt bearbejde de grundlæggende årsager
- til at hjælpe din søn, da du selv – højest sandsynligt - er en af de
medvirkende årsager til hans neglebiderproblem!

Anser du - at dette er - at skyde gråspurve med kanoner ?

Eller forstår du at problemer aldrig løses rigtigt ved hjælp af
hovsaløsninger, eller ved at springe over hvor gærdet er lavest ?

Såfremt du ønsker mere hjælp, er du velkommen til at kontakte mig
direkte.

Med venlig hilsen
Steen.Hansen@dk2net.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-05-03 22:14

"dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Anser du - at dette er - at skyde gråspurve med kanoner ?

At gøre neglebidning til et større problem ER at skyde gråspurve med
kanoner.
Der er som regel blot tale om en banal uvane.

> Eller forstår du at problemer aldrig løses rigtigt ved hjælp af
> hovsaløsninger, eller ved at springe over hvor gærdet er lavest ?

Hvis man kan kommer over gærdet, hvor det er lavest, er det absolut det mest
fornuftige sted at komme over.

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 27-05-03 11:30

> [...]
> - til at hjælpe din søn, da du selv - højest sandsynligt - er en af de
> medvirkende årsager til hans neglebiderproblem!

Kunne du ikke lige komme min vej forbi og klø mig godt på ryggen; efter dit
indlæg klør mit "dårlig-mor-skæl" ganske forfærdeligt!

> Såfremt du ønsker mere hjælp, er du velkommen til at kontakte mig
> direkte.

Nu synes jeg faktisk at andre har hjulpet mig fint med deres indlæg - men
hvis du vil må du da gerne henvise mig til en person som er kompetent at
hjælpe mig!

Iben

Fra : dkwM327

Dato : 22-05-03 22:01

Kære Iben Holst

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 23-05-03 10:21

"dkwM327"skrev i en meddelelse
> Det er helt op til dig at vælge hvordan du vil opdrage/tage dig af din
> søn,
> så han får et godt eller dårligt liv! - Også med hensyn til at bide
> negle, eller lade være med dette.

Det her tror jeg rent faktisk godt Iben ved. Jeg tror mere, hun er
interesseret i andres erfaringer med børn og neglebidning.

> Og dette - neglebiderproblem - er en af de mange ting der hører med til
> at give ham
> et - mere eller mindre godt eller dårligt liv !

Der smørrer du lige tykt nok på. Neglebidning er et banalt "problem", som
næppe påvirker hans liv til værende godt eller dårligt.

> [...]

> hvorimod at vise ham livets sammenhæng ved hjælp af din egen opførsel,
> virker med minimum 70 %, og samtidig på meget lang sigt.

Meget belærende. Igen finder jeg det unødvendigt at nævne i denne
sammenhæng.

> Men nu tilbage til neglebiderproblemet !

Endelig!

> Det er absolut noget du skal holde dig fra at vænne ham af med, for det
> er kun symptombehandling !

Det er i mine øre noget pjat!

> Hvis du virkelig skal hjælpe ham, skal du hjælpe ham til at finde frem
> til hvad den eller de - helt grundlæggende årsager - til
> neglebiderproblemet er.

Det har hun faktisk skrevet. - Hans kusine gør det også.

> [...]
> - til at hjælpe din søn, da du selv - højest sandsynligt - er en af de
> medvirkende årsager til hans neglebiderproblem!

Jeg tror, man i bund og grund skal passe på med at være for hysterisk. Bare
fordi man bider negle betyder ikke, man skal have akut hjælp for at få et
godt liv, eller at man skal blande psykologer/pædagoger ind i det.

> Anser du - at dette er - at skyde gråspurve med kanoner ?

JA!

> Eller forstår du at problemer aldrig løses rigtigt ved hjælp af
> hovsaløsninger, eller ved at springe over hvor gærdet er lavest ?

Ja, det ved jeg udemærket godt, dog forstår jeg det ikke ud fra dit indlæg!
Jeg mener nemlig ikke, at man skal overdrive med dybe løsninger, som du
mener i dette tilfælde.

> Såfremt du ønsker mere hjælp, er du velkommen til at kontakte mig
> direkte.

Hm, er det dig der også skrev til en anden herinde for et års tid siden, at
hun kunne kontakte dig, så du kunne hjælpe? Jeg husker der var noget
"ballade" omkring en sådan nemlig.

Til dig, Iben:

Tag du det bare rolig. Bliv ved med at huske ham på, at han ikke må, prøv
evt med go´negl, men med tiden skal han nok holde igen.
Prøv og tænk lidt over, HVORFOR du synes, han skal holde op? Er det fordi,
du synes det ser grimt ud? Eller er det fordi vi mennesker, har indlært os
at se negativt på det? Prøv at tænk over, hvad der egentligt sker, ved at
han bider negle, - så er det nok lidt nemmere at acceptere

Jeg bed selv negle som barn fordi naboens datter gjorde det og jeg synes, de
korte negle så godt ud. Det holdte op, da jeg blev teenager.

Nette

Fra : Iben Holst

Dato : 27-05-03 11:20

Hej Nette!

Tak for dit indlæg ...

> Tag du det bare rolig. Bliv ved med at huske ham på, at han ikke må, prøv
> evt med go´negl, men med tiden skal han nok holde igen.

Jammen det vil jeg da prøve, men egentlig vil jeg ikke gøre noget hvis det
evt. bare er noget han gør i en periode - men jeg er da ked af hvis det
forbliver en dårlig vane.

> [...]
> at se negativt på det? Prøv at tænk over, hvad der egentligt sker, ved at
> han bider negle, - så er det nok lidt nemmere at acceptere

Ser grimt ud?! .... tja selve det at han gør det generer mig ikke, men hans
negle ser meget grimme ud og ikke mindst bliver hans neglerødder også
grimme fordi han fortsætter rundt på selve fingeren hvis neglene er bidt
helt i bund.
Og så er jeg især bange for hvordan neglene kommer til at se ud hvis det er
en uvane der fortsætter. Jeg havde en veninde engang som fra barn havde bidt
sine negle (og fortsatte som voksen) så meget så de faktisk var blevet helt
deforme...
Og det billede har jeg i hovedet når jeg ser nogle bide negle!

Iben

Fra : dkwM327

Dato : 28-05-03 01:27

Hej "Nette".

Jeg vil gerne takke for dine kommentarer til det jeg har skrevet til
neglebidning.
Og samtidig henviser du til mit indlæg, som rent faktisk var i februar i
år
og drejede sig om en der havde overvægtsproblemer.

– Så det er faktisk kun 3 måneder siden, i stedet for et år, som du
skriver, men jeg vil undlade
at kritisere dig for denne tidsforskydning , da jeg anser den slags
kritik for negativt,
og ret urelevant, i det aktuelle tilfælde.

Du skriver: Der smørrer du lige tykt nok på. Neglebidning er et
banalt "problem",
som næppe påvirker hans liv til værende godt eller dårligt.

Det er så din vurdering, som du er fuldt berettiget til at have.

– Jeg er bare uenig med dig ! – Ud fra at jeg og mange andre har
erfaring for, at neglebidning har en eller flere årsager, som kan
bearbejdes, så man undgår at ”problemet” forbliver ubearbejdet og på et
eller andet tidspunkt senere i livet – eventuelt sammen med andre
ubearbejdede ”problemer” giver sig udslag i et ”Problem/sygdom/skavank”
eller hvad man nu vil kalde det !

Du skriver: > Det er i mine øre noget pjat !
– OK. – Det er så også din vurdering at det er noget pjat !
Og jeg kan da sagtens acceptere, at du har den holdning, men jeg mener
bare noget andet end du gør! – Og om du kan acceptere min mening eller
holdning er jo helt op til dig selv.

Om du så vil forsøge at ”pådutte” andre dine meninger eller holdninger,
synes jeg personligt at du skal undlade, og lade dem selv tage stilling
til hvad de mener og synes er rigtigt eller forkert.

Du skriver: > Hm, er det dig der også skrev til en anden herinde for
et års tid siden,
at hun kunne kontakte dig, så du kunne hjælpe? Jeg husker der var noget
"ballade" omkring en sådan nemlig.

Det er delvis rigtigt hvad du skriver, men som jeg har anført ovenfor,
så var det i februar i år.

Og jeg skrev: IKKE – at jeg kunne hjælpe ! - Men at jeg ville tilbyde
min hjælp til,
at hun kunne finde ud af hvordan hun skulle hjælpe sig selv!

Og her er en himmelvid forskel !

Og jeg går ud fra at du – og andre som læser dette - sagtens kan se
forskellen !

Men "Nette" - hvis du - eller andre - ønsker at diskutere dette med
mig,
synes jeg det er meget lettere hvis vi gør det direkte.

Hermed de bedste hilsner.

Steen
Steen.hansen@dk2net.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-05-03 06:52

> [...]
> eller andet tidspunkt senere i livet – eventuelt sammen med andre
> ubearbejdede ”problemer” giver sig udslag i et ”Problem/sygdom/skavank”

Ovenstående formulering er jo også ganske mild. Faktisk så mild, at man
dårligt kan være uenig med dig.

For selvfølgelig har neglebidning en årsag. (Den behøver dog hverken være
alvorlig, bekymrende eller behandlingskrævende).

Selvfølgelig kan årsagen bearbejdes.

Og selvfølgelig kan et uforarbejdet neglebiderproblem give sig udslag i
problemer senere. Neglebidning ER nemlig et problem for de fleste unge eller
voksne. Man får nemlig hæsligt grimme negle/hænder, som man især som voksen
skammer sig over at vise for andre. Alene det er jo motiverende nok til at
gøre noget ved det.

Man kan smøre et stof på neglen, der får den til at smage grimt.
Man kan få lavet pæne negle (acryl) der får mange til at stoppe med uvanen.
Og er man stor teenager (eller voksen), kan man ganske enkelt BESLUTTE at
vænne sig af med det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 28-05-03 07:07

"dkwM327" skrev i en meddelelse

> - Så det er faktisk kun 3 måneder siden, i stedet for et år, som du
> skriver, men jeg vil undlade
> at kritisere dig for denne tidsforskydning

Det behøver du slet ikke spekulerer på. Det indlæg JEG taler om, var fra
sidste år engang, ikke fra februar. Derfor spurgte jeg, om det var dit
indlæg, jeg tænkte på. Jeg tolkede ikke, at det var det.

> [...]
> eller andet tidspunkt senere i livet - eventuelt sammen med andre
> ubearbejdede "problemer" giver sig udslag i et "Problem/sygdom/skavank"

Dem JEG kender der har bidt negle, inkl. mig selv, har altså ikke haft
psykiske problemer eller andre årsager til neglebidningen, end at de har set
en anden gøre det, og måske har set en smule op til vedkommende. Og det er
der intet galt i. Hvis børn har problemer, kommer det til udtryk på mange
måder, og det er da rigtigt at neglebidning kan være et af dem, MEN hvis
børn har problemer, er neglebidning ikke det eneste symptom, og eftersom der
her ikke var nævnt andet, mener jeg du overfortolker "problemet", når du
skriver, at moderen skal have hjælp udefra til at finde barnets problem.

> Om du så vil forsøge at "pådutte" andre dine meninger eller holdninger,
> synes jeg personligt at du skal undlade, og lade dem selv tage stilling
> til hvad de mener og synes er rigtigt eller forkert.

Nu synes jeg, du kaster lidt med sten. Hvis du ikke selv med dit indlæg,
prøvede at "pådutte" en mor din holdning, hvad var det så lige du gjorde,
som jeg ikke gjorde? ( Nu skal du ikke skrive, at du tilbød hende din hjælp,
for havde hun taget imod den, så havde du jo netop påduttet hende din
holdning).

> [...]
> "ballade" omkring en sådan nemlig.
>
> Det er delvis rigtigt hvad du skriver, men som jeg har anført ovenfor,

Du gentager dig selv. Som skrevet tidligere i dette indlæg, så nej,- det
indlæg jeg taler om, var ikke fra februar. Og derfor har jeg også slettet de
næste linier i dit indlæg.

> Men "Nette" - hvis du - eller andre - ønsker at diskutere dette med
> mig,
> synes jeg det er meget lettere hvis vi gør det direkte.

Overhovedet ikke. Dette er en nyhedsgruppe, der er egnet til formålet, så
lad det endelig blive her. Der er ingen grund til at mødes privat for den
slags.

Nette