Så er det tid til grød og hvad så gør man ~
Fra : René Hansen

Dato : 22-05-03 16:13

Hej forældre

Vores lille dreng på små 5 mdr skal nu igang med grød. Far her er mest til
hjemmelavet grød med økologiske varer.

Vores udemærkede sundhedsplejerske anbefaler os vi lægger ud med noget uden
smag dvs risgrød boghvede eller majs. Vi bruger Hipp2 kombineret med grøn
allomin grundet hård mave. Vi bruger hipp vælling igen pågrund af økologien.

Jeg tænkt om det var nogen der kunne være behjælpelige med lidt opskrifter
på hjemmelavet grød til en baby der skal til at begynde med at spise grød,
gerne med og uden smag dvs både med og uden frugter og grøntsager.

Jeg ved det er hurtigt og let at handle de færdige produkter men jeg vil
meget gerne bruge tiden på at drengen får lidt kvalitetsmad. Jeg håber i
forældre kan være mig behjælpelig

Mvh René Hansen

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-05-03 17:03

On Thu, 22 May 2003 17:13:25 +0200, René Hansen wrote:

> lidt opskrifter
> på hjemmelavet grød til en baby der skal til at begynde med at spise
> grød

Denne har jeg længe brugt:

1) havregryn + vand (+ evt. mælk) i kasserolle koges i et par
minutter til grød
2) derefter tilsættes:
- smørklat
- moset banan
- revet æble
3) der drejes rundt og serveres

I starten puttede jeg ikke rå frugt i, men i stedet mos af kogte
æblestykker.

Ellers brugte vi i starten ofte majs- eller spelt-grød: Majsmel koges i et
par minutter til vælling (meget vand) eller mos. Fedtstof tilsættes evt.
Frugtmos tilsættes evt.

/Troels

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 22-05-03 17:53

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> par minutter til vælling (meget vand) eller mos. Fedtstof tilsættes evt.

Hej!!

Man bør ikke give havregrød under 6 mdr.
Men der udover har vi lavet meget risgrød, majsgrød og alle mulige slags
frugtgrød/mos.
Der har næsten altid været en eller anden form for smag i både majs- og
risgrøden da han ellers ikke spiser det!!

Knus
Heidi Bojsen

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-05-03 17:55

On Thu, 22 May 2003 18:53:21 +0200, Heidi Bojsen wrote:
> Man bør ikke give havregrød under 6 mdr.

Hvorfor? - Er der gluten i?

/Troels

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 22-05-03 19:44

For at være helt ærlig ved jeg ikke hvorfor. Men jeg ved at vores
sunhedsplejersker gjorde et stort nummer ud af det.
Men som sagt min søn på 6 mdr har endnu ikke prøvet havregrød, men det er
fordi jeg mener han vil have svært ved at spise det.
Tilgengæld for han masser af frugtmos og ris- eller majsgrød og til frokost
grøntsagsmos og til aften det samme som os (kød, kartofler og lidt sovs) og
så igennem stavblender. Det er han helt vild med.

Knus
Heidi

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 23-05-03 03:53

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> skrev...

> [...]
grød,
> gerne med og uden smag dvs både med og uden frugter og grøntsager.

Prøv at kigge på disse sider:
http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000319.htm
Her er flere gode opskrifter (og råd) at tage af.
Det er fra siderne om mad til spædbørn 0-1 år:
http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000316.htm

Da vi lagde ud med grød for et halvt års tid siden, gik det fint med
risgrød (den er meget mild), men når vi puttede moset banan i grøden,
fik han så hård mave, at vi troede, der aldrig ville komme gang i det
igen. (men det gjorde der - UHA!! Vores SP fortalte så, at både
risgrød og banan (men vist særligt banan) kan virke stoppende, så I skal
måske passe på med det, når han nu i forvejen døjer med hård mave.

Men I kan jo altid prøve jer frem.

God fornøjelse!
Christina

Fra : Linda

Dato : 23-05-03 07:04

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> risgrød og banan (men vist særligt banan) kan virke stoppende, så I skal
> måske passe på med det, når han nu i forvejen døjer med hård mave.

Bananer virker stoppende, vist nok fordi de er plukket før de er modne. Vi
døjede også en del med hård mave med vores største - ikke spor sjovt,
heldigvis er der håb forude, når børnene begynder at bevæge sig lidt mere
rundt løsner det gerne op.

Linda

Fra : René Hansen

Dato : 24-05-03 12:51