Onchange eller andet
Fra : N9

Dato : 22-05-03 12:25

Hej

Jeg har 3 select box på min side.

1. skrifttype'
2. størrelse
3. color

og nede under har jeg en tekst f.eks. Hej med dig

Det jeg gerne vil er at når jeg har valgt et andet skrifttype, font eller
color, skal det ændring ses med det samme i tekst "Hej med dig"

Hvordan gøre man det?

Mvh
N9

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-05-03 12:54

"N9" <nhiasy@stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Det jeg gerne vil er at når jeg har valgt et andet skrifttype, font eller
> color, skal det ændring ses med det samme i tekst "Hej med dig"

Prøv noget i stil med:
---
<select onchange="document.getElementById('tekst').style.fontSize=this.value">
<option value="50%">meget lille</option>
<option value="80%">lille</option>
<option value="100%">normal</option>
<option value="120%">stor</option>
<option value="144%">meget stor</option>
</select>

---
/L

Fra : N9

Dato : 22-05-03 17:57

hej

takker
men hvor findes der et oversigt over hvad for nogle tags, der definere
hvad??
onchange="document.getElementById('tekst').style.fontcolor=this.value"

f.eks. fontsize er til størrelse, men hvad med face og color.
Istedet for at bruge % i size kan man ikke bruge 1,2,3,4,5,6,7 som i html
Takker

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-05-03 19:31

"N9" <nhiasy@stofanet.dk> skrev :

>onchange="document.getElementById('tekst').style.fontcolor=this.value"

onchange="document.getElementById('tekst').style.color=this.value"

>f.eks. fontsize er til størrelse, men hvad med face og color.
>Istedet for at bruge % i size kan man ikke bruge 1,2,3,4,5,6,7 som i html

Nej, men du kan bruge absolute fontstørrelser pt eller px eller
også bedre em.

undgås at bruges, da de er på vej ud.

Du bør kigge på css og bruge det til alle former for design, det
vil også gøre det meget nemmere at skrive og vedligeholde dine
sider.

Der er en god guide på http://html.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-06-03 16:14

"N9" <nhiasy@stofanet.dk> writes:

> men hvor findes der et oversigt over hvad for nogle tags, der definere
> hvad??
> onchange="document.getElementById('tekst').style.fontcolor=this.value"

Der er ikke en style der hedder "fontcolor", den hedder bare "color".
Det du piller ved i .style-objektet er CSS. Hvis du kender CSS, så
bruger du de samme navne, blot skriver du store bogstaver i stedet for
bindestreger (så CSS-egenskaben "font-size" bliver til
"style.fontSize").

Altså, hvis elementet har tagget

så kan man ændre stilen fra javascript som følger:

document.getElementById("foo").style.borderRight = "3px dotted yellow";

Det man tildeler til style-egenskaben er det samme som man ville
skrive i CSS.

Den officielle oversigt er DOM2-Style ECMAScript-bindingerne:
<ULR:http://www.w3.org/TR/DOM-Level-2-Style/ecma-script-binding.html>
(under Object CSS2Properties).

Reglerne for CSS-egenskaber er:
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS2/>

> Istedet for at bruge % i size kan man ikke bruge 1,2,3,4,5,6,7 som i html

Nej. Der skal enheder på i CSS.

Det anbefales at man bruger enheden "em" eller procent, så det er baseret
på brugerens egen valgte fontstørrelse. Det anbefales at man *ikke* bruger
pixels "px" (som jo afhænger meget af opløsningen), og slet ikke point,
pica, centimeter eller millimeter ("pt", "pc", "cm" eller "mm") som slet
ikke giver mening på en skærm. De sidste kan du til gengæld bruge i et
print-stylesheet.

/L