Investeringer i Kina?
Fra : Korch

Dato : 21-05-03 22:28

Er der nogen, som kan fortælle mig hvor og hvordan jeg kan købe aktier på
det Kinesiske marked, eller hvor jeg kan købe nogle investeringsforeninger
som tager udgangspunkt i Østen/Kina????

Mvh.
Koch

Fra : Korch

Dato : 21-05-03 22:36

Jeg mener selvfølgelig kun anparter i en investeringsforening!

mvh.
Koch

Fra : kn

Dato : 21-05-03 23:40

http://www.google.com

Fra : Jacob Riis

Dato : 22-05-03 00:44

> [...]
> det Kinesiske marked, eller hvor jeg kan købe nogle investeringsforeninger

Hvis du kigger lidt på http://www.morningstar.dk som er en side om
investeringsforeninger kan du søge lidt på de forskellige foreninger der har
aktier i Kina. Du skal gå ind i menuen i venstre side og vælge [søg og vælg]
og så i Morningstar kategori vælge Asien eller evt. Asien ex Japan

Prøv også at vælge den tab i venstre side der hedder Markedet, der er der
der analyser og nyheder om de forskellige markeder.

Pas på med Kina, mange af de kinesiske aktier er overvurderede idet lokale
investorer i stor stil har købt op i kinesiske aktier. Der ventes at komme
noget lovgivning der gør det lettere for kinesere at investere i udenlandske
aktier. Dette kan let medføre salg af kinesiske aktier. Så måske skulle man
satse på en fjernøsten forening i stedet for en decideret Kina forening. Men
der er jo trods alt nogle spændende muligheder i Kina så hvis du tør tage en
risiko kan du jo overveje det.

--
Jacob

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 22-05-03 17:57

" Korch" <kokshoved@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Pas på med Kina - man kan ikke være sikker på at de strålende økonomiske
væksttal, der bliver præsenteret, ikke er frit produceret til lejligheden af
de embedmænd der er ansvarlige for de forskellige regioner!

Håndteringen af SARS epidemien er et godt exempel - og Kina er slet ikke
*begyndt* at nævne AIDS endnu (de håber vel at SARS vil fjerne problemet).

--som i Danmark: Ministeren har nogle måltal for hvor godt det skal gå med
økonomien denne uge; Regnedrengene i Finansministeriet leverer....

Fra : Korch

Dato : 22-05-03 18:11

jeg takker for Jeres besvarelser, og har d.d. købt for X-antal tusinde
kroner i flg.:
Danske Invest Fjernøsten
Hvis i har nogen fornemmelse for om mine penge er fornuftigt sat, så skriv
et indlæg. Det var mest en chance jeg tog i og med at jeg købte disse!!!

mvh.
Koch

Fra : alexbo

Dato : 23-05-03 20:02

" Korch" skrev i

> [...]
> et indlæg. Det var mest en chance jeg tog i og med at jeg købte disse!!!

Det ville kræve at man kunne kigge ind i fremtiden.

Udviklingen for Nordea invest fjernøsten har været.

1994 kurs 100
1995 højeste - 75
1996 - 84
1997 - 100
1998 - 64
1999 - 100
2000 - 125
2001 - 85
2002 - 85
idag - 45

Så bunden er måske nået, ellers også falder den helt ud,
mange har i lang tid sagt at bunden er nået for aktier generelt, men jeg
tror ikke vi har set det værste endnu,
men jeg kvier mig alligevel ved at sælge til under halv pris.

Jeg har alt for mange aktier i selskaber jeg troede på ville kunne
holde til lidt modvind, men jeg tog fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jacob Riis

Dato : 23-05-03 21:07

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> " Korch" skrev i

> Det ville kræve at man kunne kigge ind i fremtiden.
>
> Udviklingen for Nordea invest fjernøsten har været.
>
> 1994 kurs 100
> 1995 højeste - 75
> 1996 - 84
> 1997 - 100
> 1998 - 64
> 1999 - 100
> 2000 - 125
> 2001 - 85
> 2002 - 85
> idag - 45

Du glemmer at der er blevet betalt udbytte, så det ser ikke helt så slemt ud

[snip]

Fra : alexbo

Dato : 23-05-03 21:53

"Jacob Riis" > skrev

> Du glemmer at der er blevet betalt udbytte, så det ser ikke helt så slemt
ud

Næh, det er med udbytte geninvesteret,
jeg har tallene fra Nordea Invest medlemsblad nr 2 ,2003.

Jeg har ikke selv fjernøsten, men HealthCare, der er det gået lige så ringe,
bare på kortere tid.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jacob Riis

Dato : 23-05-03 22:06

> "Jacob Riis" > skrev

> ud
>
> Næh, det er med udbytte geninvesteret,
> jeg har tallene fra Nordea Invest medlemsblad nr 2 ,2003.

(snip]
> mvh
> Alex Christensen

Så er det lidt misvisende at du bruger udtrykket kurs, når du prøver at
beskrive afkastet. Men bare rolig jeg har gennemskuet tallene nu

--
Jacob

Fra : alexbo

Dato : 24-05-03 06:34

"Jacob Riis"> skrev

> Så er det lidt misvisende at du bruger udtrykket kurs, når du prøver at
> beskrive afkastet. Men bare rolig jeg har gennemskuet tallene nu

Det skyldes at jeg forsøger at beskrive udviklingen af den indre værdi i en
investeringsforening, i dette tilfælde Nordeas fjernøsten afdeling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jacob Riis

Dato : 24-05-03 08:37

> [...]
en
> investeringsforening, i dette tilfælde Nordeas fjernøsten afdeling.

Nu er det ikke for at være efter dig men indre værdi betyder = [afdelingens
samlede formue divideret med antallat af udstedte andele]. Indre værdien
bruges til at fastlægge kursen for afdelingen.Med andre ord så bruges indre
værdi ikke til at beregne afkastet. Men jeg har lige set på Nordeas
hjemmeside at udbyttet er geninvesteret i de beregninger du viste tidligere,
så de tal hvor du viste at 100 kr i i 1994 var blevet til 45 i dag er der
taget højde for at udbyttet er geninvesteret.

--
Jacob

---

Fra : alexbo

Dato : 24-05-03 09:00

"Jacob Riis" skrev

..>Med andre ord så bruges indre værdi ikke til at beregne afkastet.

Jeg har rent faktiskt ikke skrevet et eneste ord om afkast.

Jeg har forsøgt at belyse kursudviklingen, men åbenbart ikke godt nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-05-03 09:55

> Jeg har rent faktiskt ikke skrevet et eneste ord om afkast.
>
> Jeg har forsøgt at belyse kursudviklingen, men åbenbart ikke godt nok.

Det virkede da rimeligt logisk.... Kursudviklingen fra 1994 og frem,
korrigeret for udbytte er vel det du viste..?

Mvh - Martin

Fra : alexbo

Dato : 24-05-03 10:23

"Martin Christiansen" skrev

> Det virkede da rimeligt logisk.... Kursudviklingen fra 1994 og frem,
> korrigeret for udbytte er vel det du viste..?

Ja.

mvh
Alex Christensen