Installere Gentoo af knoppix
Fra : andy

Dato : 21-05-03 22:53

Rasmus Ladekjær Pedersen wrote:

> [...]

Udemærket. Det er den slags informationer som er vigtige når man spørger
om hjælp med hensyn til Linux. Der er jo snart ikke noget hardware som
Linux *ikke* kører på

Knoppix er et universalværktøj. Grundlæggende set er det en Linux
distribution der kører udelukkende fra CD, uden at røre harddisken. Der
ligger ca. 2 GB forskellige programmer på CD'en. Personligt bruger jeg
Knoppix til følgende:

* Installere Gentoo.
* Installere Debian (Knoppix er baseret på Debian og den har et lille
script til at smide sig selv ned på disken).
* Bootdisk til nødstilfælde (heldigvis kun sket en gang).
* Undersøge om hardwaren er understøttet af Linux.
* Give hints til hvordan hardwaren skal sættes op, når jeg ikke selv kan
hitte ud af det.
* Give adgang til mine almindelige værktøjer når jeg er på besøg hos
nogen der ikke har Linux.
* Og sidst, men ikke mindst, bliver den brugt som præsentationsværktøj
når jeg skal vise folk hvad Linux kan. Ulempen er at det ofte koster
en CD, for få vil give slip på den igen

Læs mere om Knoppix her:
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

-- PeKaJe "There are things that are so serious that you can only joke
about them" - Heisenberg

Du skriver at mand kan instalere gentoo fra knoppix, hvordan gør jeg.
jeg har instaleret knoppix 3.2

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-05-03 21:32

andy wrote:

[Snip]

> Du skriver at mand kan instalere gentoo fra knoppix, hvordan gør jeg.
> jeg har instaleret knoppix 3.2

Her er min procedure i grove træk.

1. Jeg bootede Knoppix CD'en.
2. Jeg skiftede over til en virtuel terminal.
3. Jeg oprettede partitionerne.
4. Jeg downloadede og udpakkede en stage 1 tarball.
5. Jeg fulgte Gentoo's instruktioner fra første chroot og hele vejen
igennem, med evt. hensyntagen til at Knoppix ikke bruger devfs.
6. Efter at grundsystemet er installeret kørte jeg en 'emerge kde'.
7. Jeg ventede pænt længe ...
8. Reboot

Der er ikke den store forskel på den installation og så den som Gentoo
normalt har. Den største forskel er at man har et virksomt system med
grafisk brugergrænseflade under den lange compile-tid.

--
PeKaJe

The Ancient Doctrine of Mind Over Matter: I don't mind... and you don't
matter. -- As revealed to reporter G. Rivera by Swami Havabanana

Fra : andy

Dato : 21-05-03 23:51

Peter Jensen wrote:
> [...]
> normalt har. Den største forskel er at man har et virksomt system med
> grafisk brugergrænseflade under den lange compile-tid.

Jeg har liget et par spørsmål.
1. "virtuel terminal" menet du terminal? og hvad skal jeg skrive
2. "Jeg downloadede og udpakkede en stage 1 tarball." hvor downloder du
fra. og hvordan udpaker du?

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-05-03 21:13

andy wrote:

> Jeg har liget et par spørsmål.
> 1. "virtuel terminal" menet du terminal? og hvad skal jeg skrive

En virtuel terminal er den du når ved at trykke <ALT>+<CTRL>+Fn, hvor n
er mellem 1 og 12. Normal har en Linux installation 6 virtuelle
terminaler, med den grafiske brugergrænseflade på nr. 7. Jeg mener at
Knoppix bruger den første til noget output om hvad den laver, mens den
grafiske brugergrænseflade ligger på den 5. position. Det er dog nok at
bruge én af de resterende.

Du skal nok også være 'root' i Knoppix, for at få lov til at lave en
chroot og alt det andet man nu skal. For at blive root skal du bare
skrive 'sudo su -' i terminalen efter at du er logget på. Knoppix
brugerens password er tomt, så der skulle ikke være nogle problemer dér.

> 2. "Jeg downloadede og udpakkede en stage 1 tarball." hvor downloder
> du fra.

Der er Gentoo mirrors over hele verdenen. Lige for tiden bruger jeg
denne til at hente stages:

http://ftp.easynet.nl/mirror/gentoo/releases/1.4_rc4/x86/x86/stages/

Jeg antager x86 arkitektur. Jeg har ikke lige kigget i dine headers for
at verificere det ...

> og hvordan udpaker du?

Det står beskrevet i den udførlige dokumentation der kan findes på
http://www.gentoo.org

Jeg mener dog at det var 'tar -xvjpf <navn på tarball>'.

Hvis det har interesse og du har en offentlig IP adresse, så kan jeg
vistnok guide dig igennem hele installationen herfra. Det kræver så godt
nok at du stoler på mig ...

--
PeKaJe

The person who makes no mistakes does not usually make anything.

Fra : andy

Dato : 24-05-03 23:12

Peter Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvis det har interesse og du har en offentlig IP adresse, så kan jeg
> vistnok guide dig igennem hele installationen herfra. Det kræver så godt

jeg har ikke en fast ip adresse desvære det kunne ellers være rart. men
tak for hjælpen. jeg vil lige se om jeg kan finde ud af det.

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-05-03 07:22

andy wrote:

> jeg har ikke en fast ip adresse desvære det kunne ellers være rart.
> men tak for hjælpen. jeg vil lige se om jeg kan finde ud af det.

Den behøver skam ikke at være fast. Bare den er offentlig, så er der
ikke noget problem (ud over at jeg skal kende adressen først). Det
eneste andet krav til at det kan lade sig gøre er at live-CD'en skal
have 'screen' kommandoen. Det kan jeg ikke lige sige om den har, men om
en times tid burde jeg have fundet ud af det.

--
PeKaJe

"Do not meddle in the affairs of wizards, for you are crunchy and good
with ketchup."

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-05-03 08:22

Peter Jensen wrote:

> Det eneste andet krav til at det kan lade sig gøre er at live-CD'en
> skal have 'screen' kommandoen. Det kan jeg ikke lige sige om den har,
> men om en times tid burde jeg have fundet ud af det.

Basic live-CD version 1.4_rc4 har screen kommandoen indbygget, så det er
heller ikke et problem.

--
PeKaJe

One difference between a man and a machine is that a machine is quiet
when well oiled.

Fra : andy

Dato : 22-05-03 00:14

andy wrote:

> [...]
> about them" - Heisenberg
>

> Du skriver at mand kan instalere gentoo fra knoppix, hvordan gør jeg.

eller er det nemer at instalere fra en gentoo live cd? og kan det gøres
som når mand instalere knoppix?