Artikel om blodtryk (kan DU mærke den stig~
Fra : Dyler Turden

Dato : 21-05-03 00:41

http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=324366/

Blodtryk skal holdes nede

Tusindvis af danskere, som hidtil har følt sig raske, må nu sande, at deres
blodtryk ligger for højt. Amerikanske sundhedsmyndigheder sænker grænsen for
det normale blodtryk.

Forhøjet blodtryk er langt farligere end hidtil antaget. Og allerede ved et
blodtryk på 120/80 bør man lægge sin livsstil om for at forebygge risikoen
for hjerneblødning og blodpropper.
Det er konklusionen i et nyt sæt anbefalinger fra de amerikanske
sundhedsmyndigheder, som med ét slag giver en stor del af den danske
befolkning diagnosen: Forhøjet blodtryk.

Hidtil har blodtryksalarmen først lydt, når blodtryksapparatets
kviksølvsøjle passerede tallet 140/90. Men erfaringer fra amerikanske
befolkningsundersøgelser betyder nu, at alarmen skal lyde langt tidligere.
Forhøjet blodtryk øger risikoen for hjerneblødning, blodprop i hjertet,
hjertesvigt og nyresygdom. Jo højere blodtryk, jo højere risiko.

Ifølge Hjerteforeningens forskningschef, Jørgen Videbæk, er de nye
retningslinjer et markant brud med tidligere teorier på blodtryksområdet.
Bl.a. med den gamle tommelfingerregel om, at et blodtryk på 100 plus
personens alder til enhver tid ligger indenfor det tilladte.

»Bare en stigning på 20 fra 140 til 160 fordobler risikoen for en
hjerneblødning,« fortæller Jørgen Videbæk.

Omvendt er der meget at vinde ved at sætte tidligt ind med
livsstilsændringer allerede, når blodtrykket er bare ganske let forhøjet,
hvilket gælder for ca. 90 pct. af den voksne befolkning.

Et forhøjet blodtryk kan forebygges ved at lægge cigaretterne på hylden,
dyrke mere motion, tabe i vægt samt nedsætte forbruget af såvel salt som
alkohol.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-03 11:29

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3ecabd33$0$4336$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
deres
> blodtryk ligger for højt. Amerikanske sundhedsmyndigheder sænker grænsen

På billedet i artiklen tager lægen blodtrykket på højre arm. Skal det ikke
helst være venstre?
--
Vh
Viggo

Fra : Else Holm

Dato : 21-05-03 12:38

"Viggo" <viggo.bollersnabelapost2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> På billedet i artiklen tager lægen blodtrykket på højre arm. Skal det ikke
> helst være venstre?
> --
Jeg har haft for højt blodtryk i mange år - og det er helt tilfældigt,
hvilken
arm det bliver målt på, så det tror jeg ikke, der er regler for.

--
Else

Fra : niels

Dato : 21-05-03 19:00

Blodtrykket skal måles på den arm med det højeste blodtryk.

Hilsen
Niels

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 21-05-03 19:41

niels wrote:
> Blodtrykket skal måles på den arm med det højeste blodtryk.

Hej Niels.
Og hvordan finder man så lige ud af hvilken arm blodtrykket er højest i??
Men til din oplysning kan jeg da fortælle at min hustru har fået fjernet
lymfekirtlerne i højre armhule (kræft). Det har også den betydning at hun
under ingen omstændigheder må få taget blodprøver, målt blodtryk el. lign.
på højre arm. Så til den slags er det kun venstre arm der må bruges.
Hvor har du for øvrigt din påstand fra?

Fra : niels

Dato : 21-05-03 22:10

Hej Ebbe
Man finder den arm med det højeste blodtryk ved at måle på begge arme, og
hvis der ikke er forskel på trykket kan man selv vælge.
Hvis man har fået fjernet lymfeknuder i armhulen må man normalt ikke måle
blodtryk på den arm.
Min påstand har jeg i kraft at jeg er læge og skriver artikler om emnet samt
underviser andre læger i hvordan man måler blodtryk.

Hilsen Niels

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-05-03 19:03

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3ecabd33$0$4336$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=324366/
>
> Blodtryk skal holdes nede

Jeg kan ikke forestille mig, at Annette Hagerup fra Berlinske er tilfreds
med, at du krænker hendes ophavsret ved at offentliggøre hendes artikel i en
nyhedsgruppe på nettet.

Mvh. Lisbeth