Strømforbrug Thoroughbred
Fra : Jens Jensen

Dato : 20-05-03 23:42

Jeg har hørt at en amd Thoroughbred bruger mindre strøm end en palomino. Kan
det betale sig at udskifte en palomino for at sparre lidt på en ellers
gigantisk el-regning ?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-05-03 06:31

Jens Jensen wrote:
> Jeg har hørt at en amd Thoroughbred bruger mindre strøm end en palomino.

Både og - En T-Bred bruger færre Watt, (men flere Ampere) end en
tilsvarende Palomino.

> Kan
> det betale sig at udskifte en palomino for at sparre lidt på en ellers
> gigantisk el-regning?

Kort svar: nej, der må være andre ting i din husholdning som bruger
mange Watt. Spørg evt. i news:dk.teknik.el

Palomino XP1700+: max 64,0 Watt, typisk 57,4 Watt.
T-Bred XP1700+: max 49,4 Watt, typisk 44,9 Watt.

Dvs. man sparer max 12-15 Watt.
Hvis den står tændt altid (og er 100% belastet) er det

15*24*365*1,5/1000 = 197,10 Kr/år.

(anslår 15 Watt og 1,50 kr / KWh)

En mulighed kunne dog være at slå idle til hvis man har et nForce2-bundkort:

http://oc-central.dk/forum/viewtopic.php?t=72
(6F er adressen, ikke værdien)
Det virker dog kun til man rebooter igen.
For at gøre det permanent:

http://oc-central.dk/forum/viewtopic.php?p=587#587

Hvis maskinen står idle meget af tiden, så vil jeg anslå man kan spare
400 kr/år med det mod.

Det er desværre muligt at det gør pc'en ustabil pga. for store udsving i
strømmen.

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-05-03 20:58

Fint svar :)