underlig grep?
Fra : Kim Emax

Dato : 20-05-03 21:44

Hey

Jeg sidder lige og undrer mig lidt over, hvad pokker der sker her:

[root@server includes]# grep -r print *
<masser af matches>
[root@server includes]# cd ..
[root@server home]# grep -r print *
grep: invalid option --
Usage: grep [OPTION]... PATTERN [FILE]...
Try `grep --help' for more information.

prøver så med:
[root@server home]# grep -r print *.php
så finder den noget i en fil i home, men ikke noget i de dirs, der ligger
under home, altså no recursive?

ls- al home viser disse rettigheder drwxr-xr-x
cd home
ls -al include viser samme rettigheder drwxr-xr-x
Owner og group er samme på begge dirs

En bug eller noget, jeg har misset?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-05-03 21:45

Kim Emax <newsgroup@remove-emax.dk> wrote:
> [...]
> [root@server home]# grep -r print *
> grep: invalid option --
> Usage: grep [OPTION]... PATTERN [FILE]...
<snip>

Har du en fil der hedder noget i retning af '--'?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 11:52

Rune B. Broberg wrote:

> Har du en fil der hedder noget i retning af '--'?

Ikke helt men næsten... Jeg skulle tjekke op på en funktionalitet af phpnuke
og der er nogle irriterende fil betegnelser og dirs:

# fil
- README 1st.txt
# dirs
- SQL Files -
- Upgrades -

Skideirriterende navne, hvordan vil du iøvrigt komme ind i f.eks. SQL diret?
Jeg prøvede med cd \-\ SQL\ Files\ \- med og uden " uden det hjalp en disse

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-05-03 11:58

[jesper@luke tmp]$ cd -- "- SQL Files"/
[jesper@luke - SQL Files]$

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 13:07

Jesper Krogh wrote:

> [jesper@luke tmp]$ cd -- "- SQL Files"/

takker, det var RET irriterende at man ikke kunne kommer derind Læser
lige om -- på man siderne

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-03 18:21

Den Wed, 21 May 2003 14:07:24 +0200 skrev Kim Emax:

>takker, det var RET irriterende at man ikke kunne kommer derind Læser
>lige om -- på man siderne

Et andet trick:

cd "./- SQL Files"

../ betyder bare "i det aktuelle dir", men sørger for at path'en ikke
starter med en streg.

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-05-03 21:54

Kim Emax wrote:
> [root@server home]# grep -r print *
> grep: invalid option --

En fil, der hedder "--"?

> [root@server home]# grep -r print *.php
> så finder den noget i en fil i home, men ikke noget i de dirs, der ligger
> under home, altså no recursive?

Den går vel ned i netop de kataloger, der matcher *.php som du beder den
om?

> En bug eller noget, jeg har misset?

Fejl 40.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 11:54

Lars Kongshøj wrote:

> Den går vel ned i netop de kataloger, der matcher *.php som du beder
> den om?

jow, men når jeg bruger "grep -r print *" så burde den vel rende alle
igennem?

> Fejl 40.

Hvordan? Fint nok at sige jeg har lavet en fejl, men det ville også være
rart at få af vide, hvilken

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-05-03 12:25

Kim Emax wrote:
> jow, men når jeg bruger "grep -r print *" så burde den vel rende alle
> igennem?

Jo.

> Hvordan? Fint nok at sige jeg har lavet en fejl, men det ville også være
> rart at få af vide, hvilken

Hvad - skal man nu også til at være kontruktiv?

Nå, men det stod antydet i det du klippede væk, og uddybet i Mogens
Kjærs indlæg, nemlig den almindelige "begynderfejl", når man kommer med
DOS-tankegang i bagagen. grep får ikke *.php som argument, men: a.php
b.php c.php

Alternativet til at bruge "find" er at bruge *.php */*.php osv. som
argument til grep, det er i hvert fald nemmere at huske syntaksen til.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-05-03 08:10

Kim Emax wrote:
> [root@server home]# grep -r print *.php
> så finder den noget i en fil i home, men ikke noget i de dirs, der ligger
> under home, altså no recursive?

Husk på, at det er shell'en, der fortolker *.php.

Hvis du i home har tre file en.php, to.php og tre.php,
og ingen af disse er directories, så bliver grep kaldt med:

grep -r print en.php to.php tre.php

og er en.php, to.php og tre.php ikke directories,
er der ikke brug for nogen rekursion.

Du har nok mere brug for noget i retning af:

cd /home
find . -name \*.php -type f -exec grep print {} \;

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kim Emax

Dato : 21-05-03 11:49

Mogens Kjaer wrote:

> og er en.php, to.php og tre.php ikke directories,
> er der ikke brug for nogen rekursion.

ahh... altså finder den et match i diret, så tjekker den ikke subdirs?

> cd /home
> find . -name \*.php -type f -exec grep print {} \;

jow, lige den virker

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-03 11:54

In article <mQIya.4079$YZ6.94531@news010.worldonline.dk>, Kim Emax wrote:

> ahh... altså finder den et match i diret, så tjekker den ikke subdirs?

Nej nærmere, at hvis du bruger -r til grep og ikke angiver noget katalog
på kommandolinien, så siger grep bare (til sig selv : "Hmm, han
angiv -r, men ingen steder hvor jeg kan anvende -r, jeg tror jeg
dropper at gøre noget ved det".

Thomas, Vanløse (der går ind for "tænkende" programmer)

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-03 18:22

Den Tue, 20 May 2003 22:43:47 +0200 skrev Kim Emax:
> [...]
>[root@server home]# grep -r print *
>grep: invalid option --
>Usage: grep [OPTION]... PATTERN [FILE]...

prøv: grep -r print .

Bemært dog at * ikke tager skjulte filer/directories, . tager det
aktuelle dir og derfor vil grep tage alle filer og directories
rekursivt, også de skjulte.

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.