gEDA, Electric, Eagle eller???
Fra : Preben

Dato : 20-05-03 21:09

Hvilket værktøj til VHDL og simple elektroniske kredsløb, printudlæg
o.lign. kan anbefales til unix.

gEDA, Electric eller f.eks. Eagle?

Hvilket værktøj kan du/I anbefale mig at prøve kræfter med. Har desværre
ikke tid til at undersøge det nok, men jeg vil gerne kunne lave
printudlæg, kunne lave VHDL og designe digitale kredsløb med
microprocessorer o.lign.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-05-03 22:02

Preben wrote:
> [...]
> ikke tid til at undersøge det nok, men jeg vil gerne kunne lave
> printudlæg, kunne lave VHDL og designe digitale kredsløb med

Min makker og jeg anvendte Eagle til vor svendeprøve som datamekanikere
med stor succes og generel tilfredshed.
Vi har også siden anvendt det professionelt med gode resultater.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 20-05-03 22:28

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> Hvilket værktøj til VHDL og simple elektroniske kredsløb, printudlæg
> o.lign. kan anbefales til unix.
>
> gEDA, Electric eller f.eks. Eagle?

Rodede med Eagle under Linux for 3-4 år siden til fremstilling af
print. Det virkede ret godt, dog skulle der så vidt jeg husker betales
i dyre domme hvis man ville lave print over 10 x 10 cm.

Du må endelig give besked hvis du finder en god vhdl-oversætter der
kan køre under Linux.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : Preben

Dato : 20-05-03 23:33

> Rodede med Eagle under Linux for 3-4 år siden til fremstilling af
> print. Det virkede ret godt, dog skulle der så vidt jeg husker betales
> i dyre domme hvis man ville lave print over 10 x 10 cm.
Du kan i dag lave print på 10x8 cm - men man kan vist lave dobbeltsiden
uden probs. Men ellers er 49$ jo heller ikke slemt, hvis man ønsker en
registreret version! Dog giver det ikke mulighed for større print! :(
For de 200$ og 400$ for de større versioner er sq lidt dyrt...

> Du må endelig give besked hvis du finder en god vhdl-oversætter der
> kan køre under Linux.

Jeg ved Electric skulle kunne klare det, men jeg ved ikke hvor god den er!
http://www.staticfreesoft.com/manual/text/chap09-10.html

gEDA har verilog compiler :(

Ja, jeg er studerende indenfor Elektronik og når der skal laves print
tager det hundrede år og en søndag, fordi det er administrationen der
tager sig af det!

Hvordan får jeg mit eget udstyr! Det skulle kunne laves ret simpelt har
jeg ladet mig fortælle. I korte træk et par UV-rør, noget kramfitterknas
til printpladen, og et par transparenter!
Men hvordan sådan i realiteten får jeg lavet mig et print! Nogen der har
en guide eller lign.?

Ja, spørgsmålet hører måske mere til i elektronik, men nu har jeg jo fat
på et par kendere :)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-05-03 10:08

Preben wrote:
<klip>

> [...]
> en guide eller lign.?
>
> Ja, spørgsmålet hører måske mere til i elektronik, men nu har jeg jo fat

Netop. Hvis du hopper over i dk.teknik.elektronik og kigger lidt
tilbage i gruppen er der beskrevet flere forskellige metoder. Brug evt.
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&group=dk.teknik.elektronik>
og søg lidt på f.eks. printfremstilling o.l.

Jeg vil anbefale at du læser de indlæg du finder inden du poster samme
spm. som har været der 117 gange før

d.t.e. er en udemærket gruppe at følge med i hvis du har interesse for
elektronik.
Der ud over kan anbefales dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej
hvis du vil købe/sælge forskelligt elektronik relateret grej.

Mvh
Lars

Fra : Preben

Dato : 21-05-03 16:24

> Netop. Hvis du hopper over i dk.teknik.elektronik og kigger lidt
> tilbage i gruppen er der beskrevet flere forskellige metoder. Brug evt.
> <http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&group=dk.teknik.elektronik>
Ok.. det vil jeg prøve!

> [...]
> Der ud over kan anbefales dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej
> hvis du vil købe/sælge forskelligt elektronik relateret grej.
Ok.. det kunne måske blive aktuelt! Skal have mig noget billigt udstyr,
så måske kunne jeg være heldig!

Takker.

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 21-05-03 10:38

> [...]

> kramfitterknas til printpladen, og et par transparenter!
> Men hvordan sådan i realiteten får jeg lavet mig et print! Nogen der

Ultra kort:

Jep du har ret, det jeg gjorde var:

1: Design printkort i Eagle og print ud på transparent.

2: Pil uv-beskyttelsestapen af printkortet og sæt
transparenten fast

3: Belys print med uv-lys i 5 - 10 min.

4: Fjern transparenten.

5: Læg printkortet i et syrebad i ca. 10 min.

6: Vupti - Hvis du er heldig har du nu et fint printkort.

> Ja, spørgsmålet hører måske mere til i elektronik, men nu har jeg jo
> fat på et par kendere :)

Jeg ville afgjort spørge i elektronik-gruppen :) Det er vigtigt lige
at have styr på tiderne og hvilket ætsemiddel du skal bruge.

Fra : ht

Dato : 27-05-03 09:23

Preben wrote:

> Hvilket værktøj til VHDL og simple elektroniske kredsløb, printudlæg
> o.lign. kan anbefales til unix.
>
> gEDA, Electric eller f.eks. Eagle?

Prøv at kigge her :

http://elektroda.pl/eboard/viewforum.php?f=41

Jeg prog. ikke selv VHDL men bruger EAGEL og protel til pcb's
men check elektroda

ht

Fra : Preben

Dato : 29-05-03 21:31

Har fundet et par spændende programmer som jeg vil begynde at lege med
her om en måneds tid når eksamenerne (i bl.a. vhdl) er overstået..

27. GTKWave - Wave form generator
30. HDLmaker
2. asfpga - An assembler written for use in FPGA design.
7. ChipVault - A chip development program for organizing VHDL and
Verilog designs.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!