Inner join
Fra : N9

Dato : 20-05-03 20:01

Hej

Jeg har 2 tabeller:

_____________________________

Navn:

navnID Navn

Efternavn:

efternavnID efternavn

_______________________________

Efternavnid og navnid har relationer mellem hinanden.

Istedet for at trække navnid ud og der efter laver en anden kald på på
efternavn, kunne jeg tænke mig at lave en inner join.

F.eks.

SQL = "select * from navn inner join efternavn on navnid = efternavnid"

men jeg får fejlmelding.
___________________________________
Microsoft JET Database Engine fejl '80040e14'

Joinudtrykket understøttes ikke.

________________________________

Hvorfor det?? det skal sige at det er en access DB

takker

Fra : Svend Nielsen

Dato : 20-05-03 20:34

"N9" <nhiasy@stofanet.dk> wrote in message

> SQL = "select * from navn inner join efternavn on navnid = efternavnid"

Du skal prefixe dine felter. Prøv denne:

SQL = "select * from navn n inner join efternavn e on n.navnid =
e.efternavnid"

Mvh-Svend

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 20:32

N9 skrev:

> Efternavnid og navnid har relationer mellem hinanden.

Hvilken relation er der tale om? Er navnID fremmednøgle i efternavn
eller er efternavnID fremmednøgle i navn?

> SQL = "select * from navn inner join efternavn on navnid =
> efternavnid"

Umiddelbart ser det rigtigt ud. Hvis et eller begge feltnavnene
navnID og efternavnID findes i begge tabeller skal det præfikses:

SELECT * FROM navn INNER JOIN efternavn ON navn.navnID =
efternavn.efternavnID

Men er det virkelig navnID og efternavnID der er joinfelterne? Ud
fra navnene ville jeg tro at de var primærnøgler i hver deres
tabel. En relation mellem to primærnøgler - specielt hvis det er to
primærnøgler af typen autonummerering - giver ikke megen mening.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : René Jensen

Dato : 20-05-03 21:07

N9 wrote:
> SQL = "select * from navn inner join efternavn on navnid = efternavnid"

Prøv at ret din SQL til føglende:
SELECT * FROM navn INNER JOIN efternavn ON navn.id = efternavn.id"

Læg mærke til at der angives to forskellige tabeller (henholdsvis navn
og efternavn) med deres unikke nøgle (id-attributten).

Med venlig hilsen,
René Jensen