Ubåds støttefartøj...
Fra : Peter Madsen

Dato : 20-05-03 17:19

Kære sejlere...

Jeg søger en sejler som med en motorbåd kan assistere ved filmoptagelser af
undervandbåden "Freya"

Enkelte her vil kende den lille undervandsbåd fra København fra
presseomtale, men kort fortalt er det en 7.5 meter lang, fire tons ubåd til
to personer. I hele sin aktive karierere har ubåden dykket 47 gange, og har
logget 27 timer i dybet, men til dato kun i begrænset farvand i københavns
havn. Erfaringerne fra de mange ture her er så gode at jeg gerne vil sejle
hende ud i Øresund hvor pladsen er bedre, dybden større, og
fotomulighederne bedre.

Båden har periskob, GPS kortplotter, ekkolod, sidescan sonar, en hydrofon,
masser af monometre og røde haner. Kort sagt alt hvad en rigtig miniubåd
skal have. Som båd er det en gemytlig dame, med en enorm inerti og rolige
bevægelser i alle tre dimensioner.

I sin nyværende udgave er Freya kun elektrisk, og det sætter en naturlig
grænse for hvor lagt hendes aktionsradius kan være på ca. 6 sømil.
For at kunne udnytte båden skal den altså nok bugseres ud på dykkepostionen,
og ditto tilbage, og det kræver en motorbåd af passende størelse, med en
skipper der kan lide det eksprimentielle element og som kender sin båd.

Det var punkt 1, mon der er nogen der har lyst ? Jeg kviterer gerne med en
tur til bunden...Freya har haft sine 35 gæster efterhånden, og de er alle
kommet smilende tilbage til lyset...

Ubåden kan ved længere forlægninger på overfladen udrustes med en
påhængsmotor som rigges af ved dyk, og med den gør hun ca. 4 knob.
Med en motor på begge sider kan hun formetligt gøre ca. 6-7 knob, hvorefter
bådens kritiske fart nås. Jeg skal i august besøge Helsingør, og senere i
samme måned evt. Århus i forbindelse med to større skibsarrangementer, og i
den forbindelse søges også en fregat til eskortetjeneste, eller
mindre...Teknisk set kunne jeg sende ubåden med lastbil, men det ville alt
andet lige være mere interesant at gøre turen til søs, hvis vejer og vind
tillader det, og det iøvrigt kan gøres sikkert og fornuftigt.

Det var punkt 2.

Punkt 3 er at jeg kan træffes ved at svare her, eller ved at besøge
www.submarines.dk hvor alt andet kontaktinfo findes...

Håber der er nogle sejlere derude der synes ubådsoperationer lyder
spændende...ellers se Volfgang Petersens udmærkede drama "Das Boot"
-Gør men det kan man stort set sejle "Freya" Den fås på DVD i directors cut.

Mvh.

Peter Madsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-05-03 18:57

"Peter Madsen" <apg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spændende...ellers se Volfgang Petersens udmærkede drama "Das Boot"
> -Gør men det kan man stort set sejle "Freya" Den fås på DVD i directors

Det er nemlig en spændende film af høj kvalitet!
Lige nu ærgrer det mig meget, at jeg ikke har en motorbåd ("blot" en
sejlbåd), men kun et digitalt videokamera og redigeringsudstyr....
Skulle du finde en skipper, stille jeg gerne op med kameraet!

---
mvh, Peter Ingsø Laursen