Inde/ude
Fra : Gorm Johnsen

Dato : 27-03-01 08:07

Hej alle,

Vores hunkat (ét år) har altid været inde, fordi vi - indtil nu - har boet i
lejlighed.
Nu flytter vi i rækkehus med en lille have og kunne derfor godt tænke os at
katten "lærte" også at være ude. Er der nogen der har gode tips om hvordan
man skal bære sig ad?
Det er jo frygteligt hvis hun stikker af første gang hun kommer ud

Med venlig hilsen

Gorm Johnsen

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 27-03-01 10:09

Det er jo kun ikke frygteligt hvis hun stikker af første gang ... det er lige så
frygteligt hvis hun bliver forvildet, kørt ned eller syg senere! Chancen er der
jo også efter de første ture ud i det fri!

Klog og nem løsning: I bygger en løbegård, hvilket I jo har mulighed for, i og
med i får en lille have. På den måde sikrer i katten mod trafikuheld (hun skulle
vel gerne blive ældre end 3 år), i skåner naboerne for irritationer (jeg hader
når naboens kat pisser på min rude eller skider på min persille) og i overholder
loven (I har pligt til at holde jeres kat på jeres egen grund).

Alternativ: I køber en sele og lufter hende. Når hundeejere kan bruge den tid på
de dyr de anskaffer sig, så kan katteejere vel også ...

Hvorfor ønsker I dog i det hele taget at slippe katten løs? Fritløbende katte
dør tidligere, bliver lettere smittet (slå fx op på netdyredoktor under
katteaids) og er til gene for folk, der ikke ønsker andres katte hverken i haven
eller indendøre ... det er en selvfølge at hundeejere skal følge loven, og det
burde efterhånden være en selvfølge at også katteejere gør det.
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-03-01 22:01

Hej Gorm

Jeg er enig med Gitte i at det eneste fornuftige er at bygge en løbegård.

Bor du et sted hvor hegnet skal være en hæk, og som ikke må være over en vis
højde, vil jeg anbefale at du laver et hegn "inde i" hækket og at du sætter
en el-tråd (elefanthegn) øverst på hegnet. Jeg kender en somaliopdrætter der
holder sine katte hjemme på denne måde med et hegn der kun er 1,20 m højt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Philip Kofoed

Dato : 31-03-01 12:37

Hej Nina,

Nina El Falaki wrote:

> [...]
> holder sine katte hjemme på denne måde med et hegn der kun er 1,20 m højt.

Jeg kunne godt lide at vide hvordan din bekendts somalikatte har reageret ved
kontakt med elhegnet?

Hvis du og jeg forstår det samme ved elefanthegn, så synes jeg nemlig at det
lyder rimeligt drastisk.
De kraftigste elhegn kaldes ofte elefanthegn.
Min far bruger elefanthegn til at holde sine køer i indhegningen, og jeg ved af
selverhvervet erfaring at elefanthegn giver et stød man sent glemmer!
Til en børnefødselsdag for mange år siden kom en af de andre unger til at berøre
hegnstråden med øret da han ville under hegnet. Han skreg i en halv time, og
hans øre blev rødt og blåt! Vi andre syntes dengang at det var med til at gøre
fødselsdagen vellykket :)

En følsom kattesnude i kontakt med et elhegn er ikke lige noget jeg ville
risikere at udsætte mine egne katte for.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Heidi Høegh

Dato : 28-03-01 06:28

Hej Gitte

> [...]
overholder
> loven (I har pligt til at holde jeres kat på jeres egen grund).

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du skriver som du gør på grund af din
store kærlighed til katte, men når det er sagt, ja så må jeg sige at jeg er
træt af generaliseringen af udekatte kun bliver 3 år. Det er muligt der er
blevet foretaget en eller anden undersøgelse der påviser et sådan
gennemsnit, men jeg syntes det er forkert at generalisere.

> [...]
det
> burde efterhånden være en selvfølge at også katteejere gør det.

Det er muligt der er en lov, der foreskriver at man skal holde kattene på
eget teritorium, men heldigvis er der mange steder hvor katte kan gå frit
også i andres haver, og jeg bor et sådan sted. Derfor mener jeg det er
forkert at folk der søger et godt råd angående udekatte, altid får stukket
den bemærkning om loven i hovedet. Jeg er godt klar over at der er mange
steder hvor naboerne ikke kan klare det, og der må man jo så bygge en
løbegård, men heldigvis er der altså stadig menesker der kan respektere
andres katte i deres haver. Så det må jo være individuelt hvad man gør,
uanset om man bryder loven eller ej.

Mine tre katte er udekatte, og hvorfor jeg slipper dem løs, ja det er der
mange grunde til. For det første mener jeg de er i deres rette element, den
bruger alle sine sanser, har nogle oplevelser som den ellers aldrig vil have
mulighed for at have. For mig er det et skønt syn en sommerdag og se vores
katte vandre rundt ude på markerne, og man kan virkelig se på dem hvor meget
de nyder det. Eller når de stolt kommer hjem med en mus, som de lige skal
vise mig. Om aftenen kommer de trætte hjem, og hygger sig indendøre, og man
ved de har haft en god dag udenfor.

Dette er ikke skrevet fordi jeg mener at indekatte har det dårligt,
overhovedet ikke, men der er altså andre måder at holde kat på.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 13:11

Hej Heidi
Med risiko for at genere med et alt for laaangt indlæg ... jeg har ellers
kæmpet for at være kortfattet (åbenbart ikke min stærke side)...

"Heidi Høegh" wrote:Det er muligt der er

> blevet foretaget en eller anden undersøgelse der påviser et sådan
> gennemsnit, men jeg syntes det er forkert at generalisere.

Når vi diskuterer den slags problemstillinger er vi nødt til at forholde os til
sagerne en anelse ovenfra, og så er det jo ganske enkelt bare et faktum, at dyr
der løber frit har større chance for at blive dræbt i trafikken og for at være
til større eller mindre gene for naboerne. At enkelte udekatte lever et langt og
rigt liv ændrer ikke problemstillingen .... selv katteejere kan jo generes af
andre katteejeres fritløbere.

> [...]
> løbegård, men heldigvis er der altså stadig menesker der kan respektere
> andres katte i deres haver. Så det må jo være individuelt hvad man gør,

At dine nuværende naboer ikke har noget imod at dine katte løber frit, hindrer
jo ikke en eventuel ny nabo i, at have den stik modsatte holdning - og så
risikerer du jo pludselig at skulle indskrænke din kats liv. Spørgeren i denne
tråd har muligheden for at udvide sin kats udfoldelsesmuligheder på flere måder
- og ved at gøre det i begrænset omfang, undgår han senere at blive nødt til at
indskrænke af hensyn til omgivelserne (argumenterne om kattens sikkerhed
springer jeg over).
Man kan ikke bare afkræve naboer tolerance, når de fx er allergiske eller hader
kattehøm. Det er katteejeren, der har ansvaret for at dyrene ikke generer andre
- det er ikke omgivelserne der har ansvaret, de har nemlig ikke pligt til at
være tolerante, når deres bolig/have indvaderes af uønskede gæster. Det kan være
irriterende nok i sig selv, at man måske bliver nødt til at konfrontere en nabo
med, at hans/huns kat er til gene.
Lovgivningen er lige så relevant i forhold til kattehold som i forhold til hunde
og alle mulige andre forhold i samfundet, der kræver regler for at undgå, at vi
overskrider hinandens grænser.
Moraliserende eller ej ... holdningen imod det frie liv har lige så meget ret i
den her sammenhæng, som rådet om at holde katten inde de første 14 dage og
derefter sende den ud i det fri. Holdningsændringer sker kun, hvis man
debatterer og alle meninger høres ... og vi er nogle, der mener en
holdningsændring (a la hundeejernes) er på sin plads - både af hensyn til
kattenes status og af hensyn til omgivelserne.

> Dette er ikke skrevet fordi jeg mener at indekatte har det dårligt,
> overhovedet ikke, men der er altså andre måder at holde kat på.

Enkelte indekatte keder sig nok helt enormt ... men også hvad indekatte (evt.
med adgang til frisk luft i form af sele/løbegård) angår, er der jo flere mulige
former for kattehold. Jeg mener ikke at fritløbende katte kan forsvares bedre
end fritløbende hunde, og hunde elsker altså også at løbe frit (uden opsyn) ude
i naturen i timevis, så vi bliver næppe enige om den sag....jeg kan dog ikke se
hvorfor vi der ønsker, at folk med tiden skal holde kat indenfor visse rammer,
skal tie? Nok er det irriterende ... men det irriterer jo også visse katteejere,
at vi ikke mener, de bør lade fertile hankatte løbe frit etc., og hvis vi skal
begrænse vore indlæg til ikke at omfatte kritiske røster, ja så er der ingen
debat og så bliver NG'en en strikkeklub, hvor man ikke diskuterer
problemstillinger som virkelig fortjener debat.....Jeg håber ikke nogen er
faldet i søvn over denne smøre, men jeg havde altså lige behov for at forsvare
mit indlæg tidligere i tråden.
Mvh. Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 28-03-01 14:30

Hej Gitte

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AC1D4DD.7AEDA745@hum.auc.dk...

> [...]
> problemstillinger som virkelig fortjener debat.....Jeg håber ikke nogen er
> faldet i søvn over denne smøre, men jeg havde altså lige behov for at

Hej Gitte
Jeg har aldrig påstået at du skal tie, jeg ønsker ikke det skal blive en
"strikkeklub". Jeg prøver bare at fremlægge andre former for kattehold, end
lige din form. Jeg accepterer at folk holder katte indendøre, men hvorfor
kan du ikke det modsatte. Der er rent faktisk stadig steder i Danmark hvor
der ikke tænkes så meget på katte høm høm i haverne, og hvor at andres katte
ikke opfattes som irriterende, og hvorfor i alverden skulle vi så ikke
slippe vores katte fri, når det nu er den måde vi ønsker at holde kat på.
Hvis jeg boede i en trafikeret by, ville jeg også holde mine katte
indendøre, men når nu muligheden for det frie liv foreligger, hvorfor så
ikke benytte sig af det, lovgivning eller ej.

Mine katte har lige så høj status/værdighed uanset om de er inde eller ude.
Det har intet med det at gøre.

Jeg bor på landet med stalde og andre bygninger, og det kan ikke undgås at
der er mange mus. Mine katte ynder at holde stalden "fri" for mus, hvilket
jeg er glad for. Jeg vil godt lige gøre opmærksom på at de ikke kun er ansat
som muse fangere, de kan gå ind og ud som det passer dem, og bliver
selvfølgelig fodret med et kvalitets foder hver dag, og de er alle
kastrerede. Som skrevet før kommer de ind om aftenen (af egen fri vilje) og
hygger sig foran brændeovnen, og om morgenen går de ud. Jeg kan ikke se
hvorfor at jeg skal holde kat anderledes.

Jeg ved godt at inde/ude problematikken har været vendt masser af gange, men
jeg syntes virkelig det er død ærgligt at hver gang der er en der skriver et
eller andet om ude katte, ja så får de standard svarene. Jeg syntes der bør
være plads til alle, også for folk der har udekatte.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 28-03-01 15:19

In article <99sot7$lvm$1@news.inet.tele.dk>, "Heidi Høegh"
<bentogheidi@mail.tele.dk> wrote:

      Hej Heidi :)

> Mine katte har lige så høj status/værdighed uanset om de er inde eller
> ude. Det har intet med det at gøre.

   Nej da :) Men det tror jeg nu heller ikke at nogen vil antyde :)

> [...]
> vilje) og hygger sig foran brændeovnen, og om morgenen går de ud. Jeg
> kan ikke se hvorfor at jeg skal holde kat anderledes.

   Det lyder til at være rigtig rart at være kat hos dig De får både i
pose og sæk - men jeg kan godt forstå bevæggrunden for at andre kommer
med "Standardsmøren" når folk som pludselig får have vil have at deres
kat som har levet hele deres liv inde skal ud! Det synes jeg i hvert fald
ikke at der er grund til - medmindre katten tydeligt viser interesse i at
komme ud :)

> [...]
> skriver et eller andet om ude katte, ja så får de standard svarene. Jeg
> syntes der bør være plads til alle, også for folk der har udekatte.

   Det kommer jo helt an på omgivelserne - som du bor kan det lade sig gøre
- men hvad nu hvis en nabo var skruphysterisk over dine katte og hellere
end gerne sendte en salve hagl efter den hvis han ku slippe afsted med
det? Så ville du vel gerne holde dyrene inde? :) Det som jeg i hele
debatten om inde/udekat synes er underligt er at mange når de flytter fra
lejlighed til hus partout _vil_ have at katten skal ud for det synes jeg
ikke at der er grund til :)

/Trine.

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-03-01 05:54

Hej Trine

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qpmw6.57$84.20930@news010.worldonline.dk...

> [...]
> ikke at der er grund til - medmindre katten tydeligt viser interesse i at

Ja, men det kan du da have ret i, men jeg vil stadig holde på, at det er
individuelt om man kan tillade sig og lukke katten ud eller ej. Hvis man har
muligheden kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal gøre det.

> [...]
> lejlighed til hus partout _vil_ have at katten skal ud for det synes jeg

Hvis jeg havde hysteriske naboer, der skød efter mine katte, ja så ville jeg
selvfølgelig holde dem inde. Men jeg har ingen hysteriske naboer

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-03-01 16:19

Hej Heidi
Ja hvis vi levede i en ideal-katte-verden, så ville
mine katte også løbe ude, men det gør vi ikke.
Jeg har haft overstrintet vasketøj mange gange
og selv som inkarneret katte-elsker er jeg blevet
irriteret over det, blevet sur når mine unger kom
ind efter at have leget i sandkassen, oversmurt med kattelort.
Tudet når jeg for 20'ende gang flyttede en traffikdræbt
kat ind til siden, tænk på hvordan de mennesker der
ikke bryder sig om katte har det, når en fremmed kat kommer ind og strinter
i DERES have/hjem hvordan skal vi nogen sinde
få kattens status i vores samfund op fra det hul den ligger i,
hvis ikke folk er ansvarsfulde og ikke belemrer andre med
deres katte-kærlighed.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 16:30

marianne hellemose wrote:

> "SNIP"
> ...Tudet når jeg for 20'ende gang flyttede en traffikdræbt
> kat ind til siden, ..."SNIP"

Åhh....det her har faktisk i mange år næsten været det, jeg overvejende
forbandt katte med (og så ellers lige lopper, fordi jeg i 6års-alderen havde en
udekat, som regelmæssigt fik en tur af far med loppepulveret)....
Jeg ved ikke hvor tit min mor, da jeg var barn, måtte parkere bilen med os
stortudende unger på en stærkt trafikeret vej for at fjerne en yndig men død
lille mis. Værst var dog at min lillesøster engang i 13-14årsalderen fandt den
her halvdøde kat, som hun i panik selv aflivede....hun får det stadig dårligt
når vi kommer ti at snakke om den.
- Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-03-01 06:07

Hej Marianne

marianne hellemose <skatkat@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:oenw6.105$84.30402@news010.worldonline.dk...
> Hej Heidi
> Ja hvis vi levede i en ideal-katte-verden, så ville
> mine katte også løbe ude, men det gør vi ikke.

Nej vi lever ikke i en ideal-katte-verden, det har du fuldstændig ret i. Men
bare fordi du ikke kan lukke dine katte ud er det jo ikke ensbetydende med
at andre ikke kan.

> Jeg har haft overstrintet vasketøj mange gange
> og selv som inkarneret katte-elsker er jeg blevet
> irriteret over det, blevet sur når mine unger kom
> ind efter at have leget i sandkassen, oversmurt med kattelort.

Det er muligt du har alle de problemer, men det har vi ikke her. Det er jo
netop derfor jeg har skrevet at det er individuelt, fra sted til sted.

> [...]
> få kattens status i vores samfund op fra det hul den ligger i,
> hvis ikke folk er ansvarsfulde og ikke belemrer andre med

Jeg vil godt slå fast med syv tommer søm, jeg er ansvarsfuld og jeg belemrer
ikke andre, jeg er ved at være træt af og blive beskyldt for det modsatte.
Det skal ikke gå ud over mine katte, at nogen bare "losser" katten ud og er
ligeglad med den.
Vi er heldigvis ikke så nærtagende hernede syd på, vi kan godt klare lidt
strinteri fra fremmede katte, eller hunde.

Heidi Høegh

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-03-01 09:20

Hej Heidi
Jeg har haft katte stort set hele mit liv, i den voksne
selvbestemmende del kun indekatte, og da det
spænder over 25-30 år har jeg også boet mange
forskellige steder både i by og på land, uden at
det har ændret på tingene, tværtimod.

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 16:23

"Heidi Høegh" wrote:

> [...]
> indendøre, men når nu muligheden for det frie liv foreligger, hvorfor så
> ikke benytte sig af det, lovgivning eller ej.

Hm...ok, jeg var nok lidt kluntet i formuleringen Det kan bare godt opfattes
lidt som et argument for, at "ingen skal komme og fortælle andre, hvordan man
bør holde kat ... for nogle af os kan faktisk godt holde fritløbende kat uden at
genere andre" når du kritiserer at den med den lavere levealder og hensynet til
omgivelserne dukker op. Jo, hvis jeg havde et par tønder land, en have og
laaangt til nærmeste trafikerede vej og nabo, ja så ville jeg måske også
overveje at droppe hegnet, fordi jeg dybest set også mener at det frie liv ville
være optimalt, hvis det kunne foregå på en sikker facon .... men flertallet af
os, dem der bor i parcelhus, villa, rækkehus, lejlighed ol. bor sjældent så
landligt, at vi med stor sikkerhed kan sige os fri for, at have naboer, der kan
blive eller bliver generet af vores katte, HVIS vi altså vælger at lade dem gå
frit. Der er jo nok en del mennesker, der venter til rigtig mange af deres
grænser er blevet overskredet før de reagerer med en klage ... Jeg accepterer
også at folk holder inde/udekatte, men jeg synes dog, at udelivet bør være
begrænset af et hegn, så man sikrer kat og omgivelser.
Ang. lovgivning eller ej, så er der jo også en del strækninger i landet, hvor
man på visse tider af døgnet kan køre for stærk, køre spritkørsel ol. -
lovgivning eller ej - uden at genere andre .... men man kan aldrig være 100%
sikker på, at der ikke dukker noget uforudset og ubehageligt op, og lovgivningen
er altså ikke blot en spændetrøje.

> Mine katte har lige så høj status/værdighed uanset om de er inde eller ude.
> Det har intet med det at gøre.

Med kattens status mener jeg: Den status de tildeles af det omgivende samfund,
og deres status bærer jo i høj grad præg af manglende retssikkerhed, manglende
anseelse (det er jo bare en kat ... vi køber en ny, den koster kun en 50'er) og
irritation (nu har lille Mogens igen lort på trøjen osv). Selvfølgelig er dine
katte lige gode om de lever inde eller ude, men set med mange menneskers øjne,
er katten stort set intet værd og mange mener stadig også, at øretatovering og
neutralisering er spildte penge, for der er da ingen grund til at bruge penge på
en kat.

> [...]
> hygger sig foran brændeovnen, og om morgenen går de ud. Jeg kan ikke se
> hvorfor at jeg skal holde kat anderledes.

Ja, du bor måske ganske ideelt, men i et rækkehuskvarter bor man tættere sammen,
og medmindre man laver en regulær rundspørge (eller har et usædvanligt nært
forhold til de måske flere hundrede naboer man har) ja så er det svært at vide
sig sikker med hensyn til ens egen kats anseelse blandt naboerne. Min kritik gik
på at slippe en kat fri - en kat der er indekat - i et område, hvor man bor
anderledes tæt end på landet (nogle steder er der i større byer måske 10-20
kvadratmeter pr kat i det fri) og her mærker man på en anden måde, at der er
katteejere der lader dyrene gå frit. Alene på det kollegie jeg bor, kan man en
gang imellem se op til 5 katte på legepladsen på een gang (vores kollegie ligner
en miniby af rækkehuse) og her mærker man hurtigt, at døre og vinduer skal
holdes lukket, hvis man vil være firi for uindbudte gæster. Derfor, synes jeg
ikke, at man generelt kan sige, at folk bare skal holde dyr som de vil - uanset
lovgivning. Nok kan enkelt på landet gi deres katte et trygt liv på den
måde...men lur mig, om ikke der er andre end min mors veninde, som har oplevet
naboens søn forsøge at ramme hendes elskede kat med dartpile fra 2. sal!

> [...]
> eller andet om ude katte, ja så får de standard svarene. Jeg syntes der bør
> være plads til alle, også for folk der har udekatte.

Jeps, det kan du have ret i, på NG'en her skal der naturligvis være plads til
ejere af udekatte også, ...men ærlig talt, når nu det drejer sig om en indekat
der skal slippes løs i et rækkehuskvarter i den aktuelle debat, synes du så ikke
det er lidt aktuelt? Hvad mener du iøvrigt selv om fritløbende hunde i parcel-
og rækkehuskvarterer? Jeg spørger om det med vufferne fordi jeg ikke helt
forstår, at folk generelt synes at mene, at man har større ansvar overfor
naboerne når man har hund, end når man har kat ... jeg mener, når det drejer sig
om en schæfer eller en rottweiler, så lader alle til at mene at lovgivningen
skal overholdes, mens det ofte lader til at være en selvfølge at katte netop
ikke kan være til gene for andre (og det kan de altså sagtens).
- Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 28-03-01 23:22

Hejsa.
Svarer - selv om jeg ellers tidligere har svoret på at diskussionen ind/ude
_ikke_ var noget jeg gad at indlade mig på...!
Har sakset lidt i to indlæg fra hhv. Gitte Jæger Lock og Maria Frederiksen:

Først Gitte:
> [...]
naboerne når man har hund, end når man har kat ... jeg mener, når det drejer
sig om en schæfer eller en rottweiler, så lader alle til at mene at
<> Fritgående hunde har - i modsætning til katte - den uheldige vane at de
kan finde på at slå sig sammen i kobler, der kan blive ganske farlige!!!!
Desuden har det "altid" været sådan at mennesker har skullet sørge for at
passe på disse farlige rovdyr, så at de ikke har kunnet skade andre... der
findes fx ældgamle lovbestemmelser ang den kompensation som en hundeejer
skulle yde om hunden voldte skade - hundehold har altså altid været
reguleret af lovgivningen!!!!
Katte der i mod er langt dårligere sikret - fx er det stadig sådan at en
bilist, der undviger for ikke at ramme vovse, og dermed bliver årsag til et
uheld, ikke selv kommer til at betale for skaden (hundeansvarsforsikring!
Lovpligtig!). Mens katte stadig er "lovligt" vildt, dvs bilisten vil stå som
eneansvarlig for al skade, hvis han undviger for en kat!!!
For at være rigtig kynisk er det også muligt at tage den skade som det
overkørte dyr volder på køretøjet i betragtning... den schæfer manden for
flere år siden kørte ned, smadrede hele vores bilfront og køler, mens jeg er
ret sikker på at den bil som ramte Tamlin knap har fået en skramme!!!!!
Altså i sidste ende også et (forsikrings-)økonomisk spørgsmål....
Det er politivedtægten i de enkelte politikredse, der angiver i hvilket
omfang løse hunde er tilladt - og den siger sjældent noget om løse katte!!!
Egentlig vel en slags anerkendelse af kattens frie natur, der gør at den, i
modsætning til hunden, glad og gerne vandrer afsted helt alene....
Min mening om fritløbende hunde??? Kort og godt - jeg "indfanger" dem og
ringer til ejeren. Ved gentagelser tilkaldes politiet!!! Alt andet lige,
Gitte, så bider en rottweiler sq* hårdere end selv en stor Maine Coon
Fritgående katte??? Ja - jeg observerer dem, ser efter deres foderstand,
taler med naboerne, for at høre om nye katte er flyttet ind osv... og hvis
jeg bliver helt sikker på at katten _ikke_ har en ejer (og den ellers virker
som en "forvildet" huskat), tager jeg katten ind for natten og afleverer den
så i en papkasse udenfor det nærliggende dyreinternat tidligt om morgenen
lige før åbningstid!!!! (er sket med en gravid hunkat i november måned!)

>mens det ofte lader til at være en selvfølge at katte netop
ikke kan være til gene for andre (og det kan de altså sagtens).
<> Jeps Noget man må tage højde for inden man lukker mis ud... og hvis
man modtager klager... Og derfor er nødt til at holde mis inde igen!

Og så til Maria:
>Jeg mener, at indekatte generelt har et væsentlig dårligere liv end
udekatte. Det grænser i min verden til dyremishandling, at dyr - såvel som
mennesker - skal være lukket inde altid
<> Ja, så kan vi da næsten ikke blive mere uenige!!! Hvis dine udtalelser
går på katte, der sidder lukket inde i bure hele dagen, så er vi enige...
men det er vel ikke det du mener?! Katte kan IMO leve et lige så godt og
rigt et liv indendøre... der findes ganske vist ikke mus at jage, men katte
er altså så intelligent at de nok skal finde ud af at kompensere for denne
mangel (ofte til stor morskab for deres ejere
Og så meget plads kræves der altså heller ikke for at katten kan lave nogle
gevaldige "ræsere" - faktisk ser jeg tit at mine foretrækker at holde deres
ræseture indenfor et meget afgrænset, lille område....

Ja, så har jeg fået lidt luft Og håber også at indlægget er bare en
anelse mere nuanceret end så mange andre i denne tråd......

Mvh Ann.
Og Saga 10 år; Tjalfe 5 år, Aske 3 3/4 år; Ranje 3 ½ år... alle fritgående +
hundene Dise og Sif, altid ført i snor på gader og fortove + Tamlin 1 ½ år,
der efter mødet med en bil ser ned til os fra Regnbuebroen.....

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 29-03-01 08:36

Hej Ann

"Ann K." wrote:

> [...]
> findes fx ældgamle lovbestemmelser ang den kompensation som en hundeejer
> skulle yde om hunden voldte skade - hundehold har altså altid været

Jo, der er naturligvis den forskel, at hunde kan bide. Problemet er bare, at
katte kan genere på andre måder, som måske nok ikke er livstruende (medmindre
ens allergi og astma da er rigtig slem). Med det fåtal af hunde, i alt fald i de
fleste hjørner af DK, der løber frit, vil vi næppe nogensinde se kobler a la
dem, du ser i lande, hvor man har herreløse hunde. Derfor er der alligevel
enkelte hundeejere, der mener at særligt de bør have særstatuse for loven ... og
det er jo ikke før hunden har bidt eller skræmt en person, at de kan se, at det
kan være til gene for andre at deres dyr strejfer omkring ....det er den slags
hunde jeg tænker på. Den kærlige søde familiehund, som er klog nok til ikke at
krydse den trafikerede vej og som er bedstevenner med de nærmeste naboer, men
som er en pest, når man skal den vej forbi med sin mormors hund i snor osv. osv.
Og misforstå mig ikke, jeg er absolut ikke bange for hunde og jeg anser dem
heller ikke for at være farlige rovdyr (på nær lige enkelte hunde med
adfærdsproblemer), jeg mener bare ikke, at de skal løbe frit heller. At
hundehold altid har været reguleret af lovgivningen ændrer ikke på, at vi i dag
også har en lovgivning der omfatter katte ... og at der mange steder faktisk er
mange folk, som bare losser katten ud i god tro om, at den da ikke kan genere
naboerne (man ser jo ikke hvad ens kat laver, når den er flere kilometer
hjemmefra).

> [...]
> lige før åbningstid!!!! (er sket med en gravid hunkat i november måned!)

Trods enkelte politikredses særlige politivedtægter, så er katten stadig
omfattet af den nationale lovgivning - så vidt jeg ved, så kan man ikke i
komuner og amter laver love der er i modstrid med denne. At den lokale
politivedtægt ikke siger noget om katte gør jo ikke, at katten ikke automatisk
er omfattet af en landsdækkende lovgivning - hunde har på alle måder en mere
udbygget status i loven - deraf også flere rettigheder i forhold til aflivning,
mishandling osv.
Mange hunde ville med glæde vandre af sted alene i flere timer ... sært nok, så
er der bare ikke mange der anser dette for at være udtryk for, at også hunde har
en frihedselskende og udadvendt natur. Nok er den et flokdyr, men derfor kan den
altså sagtens få timer til at gå uden en snor og et menneske, der peger gåturen
ud.

> ikke kan være til gene for andre (og det kan de altså sagtens).
> <> Jeps Noget man må tage højde for inden man lukker mis ud... og hvis
> man modtager klager... Og derfor er nødt til at holde mis inde igen!

Tja...sådan kan man vel se det ... personligt synes jeg bare, at en del
mennesker (også her hvor jeg bor) har vist, at den ansvarsfuldhed, hvormed de
sender katten ud i alt fald ikke hindrer at allergikere gang på gang finder
katten i deres seng under udluftning ol. Katteejeren tror samtidig at alle
elsker katten, for børnene er jo glade for den og ejeren ser jo ikke hvilke
vinduer den spadserer ind ad. Når først de er nødt til at holde katten inde pga.
klager, ja så bliver det pludselig et spørgsmål om, at de har deres individuelle
ret til at lade dyret gå frit og at det da er dyremishandling at vænne en udekat
til kun at komme ud i sele!!
Vi bliver jo næppe enige om det her Ann - jeg kan måske nok være vældig
kategorisk, men jeg mener ikke det er fair at folk bare frit og frejdigt udfra
egne interesser vælger enten at overholde eller overtræde loven. Når folk har
have i bykvarterer så har de også mulighed for at indhegne eller bygge løbegård
.... og så kan nok så søde naboer og ringe trafik for mig at se ikke være et
argument for at lade katten løbe frit.
- Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-03-01 06:58

Gitte Jæger Lock <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AC201D0.11F45A05@hum.auc.dk...
> [...]

> også at folk holder inde/udekatte, men jeg synes dog, at udelivet bør være
> begrænset af et hegn, så man sikrer kat og omgivelser.

Jeg har et rigtig godt forhold til min nabo, hans hunde og katte løber i min
have og det samme gør vores i hans. Andre gange får vi besøg af en hest der
er stukket af, en hund fra gården ovre på den anden side osv. Sådan er livet
på landet hvor jeg bor, og det kan ikke være meget bedre efter min mening.
Min pointe er stadig, det er individuelt fra sted til sted, så i stedet for
at skrive standard smøren til alle der har et spørgsmål angående udekatte,
burde det måske være på sin plads og høre lidt nærmere om pågældenes
kattehold, i stedet for straks og fortælle om at alle ude katte kun bliver
tre år og at det er forbudt.

> [...]
øretatovering og
> neutralisering er spildte penge, for der er da ingen grund til at bruge

Ja, katten mangler status, det kan vi ikke være uenige om. Og det er der
desværre også mange andre dyr der gør. Men fordi at nogle mennesker ikke kan
finde ud af, og varetage en kat på en korrekt måde, skal det ikke gå ud over
andre der kan.

> [...]
indekat
> der skal slippes løs i et rækkehuskvarter i den aktuelle debat, synes du

Det var ikke kun denne sag der fik mig til at reagere, men flere eksempler
på spørgsmål fra ude katte ejere, der som standard får stukket svarene om
lovgivning og lav levealder i hovedet.
Jeg tror det afholder nogle fra og skrive til NG´en, de gider ikke og skulle
den samme inde/ude snak hele tiden, og det syntes jeg er kedeligt, da det
ender med at det bliver en strikkeklub for indekatte ejere

> [...]
netop
> ikke kan være til gene for andre (og det kan de altså sagtens).

En hund kan uden tvivl skade mere ved bid end en kat ! I øvrigt vil jeg
hellere møde en aggressiv kat end en aggressiv Rottweiler. En kat spæner
ikke rundt og gør, men går for det meste rundt for sig selv uden og genere
nogen. De katte der lever her hvor jeg bor, stikker af når man møder dem, og
går derved ikke til angreb eller er generende som en hund kunne være.

Gitte vi bliver aldrig enige, og det er efter min mening også ok. Jeg
respekterer at du holder dine katte inde, da du mener det er det bedste for
dem.
Jeg holder mine katte ude når de har lyst, og det er der også mange andre
der gør. Jeg syntes det er fint du kæmper for en sag, men lad være med altid
og have rundsave på albuerne hvis der er folk med udekatte der tillader sig
og blande sig

Med Venlig Hislen
Heidi Høegh

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 29-03-01 08:56

"Heidi Høegh" wrote:

> [...]
> burde det måske være på sin plads og høre lidt nærmere om pågældenes
> kattehold, i stedet for straks og fortælle om at alle ude katte kun bliver

Jeg kommer såmænd selv fra et landområde, så jeg kender godt forholdene ... som
jeg dog har påpeget, så bor rigtig mange af os i lejligheder, rækkehuse,
parcelhuse ol. i kvarterer, hvor befolkningstætheden er noget større end på
landet ... og så kan nærmeste naboer være nok så søde: Det er de 100 andre måske
ikke, når først de har haft en kat på besøg på et uheldigt tidspunkt og har
måttet vaske gulve med rodalon og gå i vaskekælderen endnu engang.

> [...]
> finde ud af, og varetage en kat på en korrekt måde, skal det ikke gå ud over

Næ...at du er heldig og kan holde kat som du gør, forhindrer bare ikke mig i at
synes, at det ville være dumt IKKE at bygge en løbegård når man bor et sted hvor
man faktisk har mulighed for det (som i et parcelhus eller et rækkehus med
have).

> [...]
> den samme inde/ude snak hele tiden, og det syntes jeg er kedeligt, da det
> ender med at det bliver en strikkeklub for indekatte ejere

OK. Den med lav levealder kan vi så strege - det er jo altså stadig langt fra
det eneste argument imod fritløbende katte.

> [...]
> går derved ikke til angreb eller er generende som en hund kunne være.

Her hvor jeg bor holdes hundene i snor og er ikke til gene. Kattene derimod
pisser på ruder, lægger døde fugle på ens vasketøj og tager middagsluren i
fremmede lejligheder ... nok er det ikke farligt for mennesker, men det er
dødhamrende irriterende: For nogle af mine naboer MEGET endda.

> [...]
> og have rundsave på albuerne hvis der er folk med udekatte der tillader sig

Hm...jeg ville gerne have mine katte ud - i løbegård - men det må vente 1,5 til
2 år endnu ... i øjeblikket arbejder jeg dog på at lokke Laban ud i sele (han
synes det er koldt, uhyggeligt og viiildt farligt derude) og Freja får så lov at
komme ud i sele også. Vi er såmænd ikke uenige om hvorvidt udelivet er godt
Heidi, vi er blot uenige om hvorvidt det generelt burde foregå i en løbegård
eller indhegnet have.
.... hvis mine argumenter og holdninger virker som rundsave på folk, tja så er
det naturligvis surt. Men i lige netop dette tilfælde var det folk med en
indekat der spurgte på NG'en, og jeg synes faktisk de fortjener at vide at det
er ulovligt og at det kan være hamrende irriterende for andre (især i den slags
kvarterer, når mange holder kat på den måde). Så, du har ret - enige bliver vi
næppe - og måske skal vi lade det sejle her....
Unuanceret debat eller ej, så må man da sige, der har været mange indlæg i den
her tråd på kort tid allerede
- Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 28-03-01 16:10

Bravo Gitte
Jeg vil helt og fuldt tilslutte mig din mail

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-01 16:37

Jeg mener, at indekatte generelt har et væsentlig dårligere liv end
udekatte. Det grænser i min verden til dyremishandling, at dyr - såvel som
mennesker - skal være lukket inde altid. Tænk hvis det var en hund eller
hest man forlanger skal være inde? Eller at du aldrig måtte komme ud i
solen? Næ, skal man have dyr, må man også indrette sig efter deres naturlige
behov, og ingen dyr er skabt til kun at leve indendørs.

Mvh Mari

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 17:13

Og man indretter sig bedst efter sine dyrs behov ved at lade dem løbe frit til
gene for andre mennesker og evt. dyr, samtidig med at de risikerer alverdens
uheld?
Hvorfor kan en stor løbegård eller en indhegnet have ikke bare være udtryk for
det tilnærmelsesvist ideelle??
Jeg synes generelt det er lidt stærkt at kalde det dyremishandling at holde kat
indendøre (og så fx fremstille de fritløbende udekattes liv i et romantiseret
lys, hvor man næsten kan se katten danse henover engen på jagt efter en smuk
sommerfugl) så skærer du jo katteejere, der holder kat i en stor lejlighed over
een kam med de folk, der for sjov slæber en kat ihjel bag bilen ... eller har
jeg misforstået noget?
Hm.....den sammenligning holder ikke helt: De færreste hunde og heste slippes
løs i det fri, når de er ude - der er som regel tale om udeliv, der for undens
vedkommende sker i snor/hundegård og for hestens vedkommende sker det med ryter
på ryggen eller på en indhegnet mark. Næ, heste og hunde tvivnges ikke til et
liv 100% indendøre ... men en kat kan altså godt få et glimrende inde/udeli
under ligeledes begrænsede former - løbegård, indhegnet have eller sele (jeg
arbejder fx stadig på at lokke Laban ud i solen...han foretrækker dog
tilsyneladende varmen indendøre).
- Gitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-01 20:27

> Hvorfor kan en stor løbegård eller en indhegnet have ikke bare være udtryk
for
> det tilnærmelsesvist ideelle??

Det kan det også sagtens - og er efter min bedste overbevisning.

> så skærer du jo katteejere, der holder kat i en stor lejlighed over
> een kam med de folk, der for sjov slæber en kat ihjel bag bilen ... eller
har
> jeg misforstået noget?

Ikke mere end at indekatteejere skærer os andre over en kam, som ejere, der
bare lader katten terrorisere naboer, og lader dem blive kørt over.

Det er ikke så hårdt ment, men lad dog være med at sige at kattene er inde
for deres egen skyld. De er inde for vores.

Mvh Maria

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 21:08

Maria Frederiksen wrote:

> Det kan det også sagtens - og er efter min bedste overbevisning.

Hvorfor så lade dem løbe frit i kvarterer, hvor man har have og dermed mulighed
for at indhegne for katten?

> Ikke mere end at indekatteejere skærer os andre over en kam, som ejere, der
> bare lader katten terrorisere naboer, og lader dem blive kørt over.

Nu er min holdning jo ikke ligefrem at I aktivt LADER dem "terrorisere" eller dø
i trafikken ... men når der ikke er hegn til at forhindre det, så vælger man jo
at tage chancen ... og det kan vi jo så være uenige om, hvorvidt det er smart.

> Det er ikke så hårdt ment, men lad dog være med at sige at kattene er inde
> for deres egen skyld. De er inde for vores.

Næ...at holde katten 100% indendøre - hvis man har andre muligheder - har jeg
aldrig forsøgt at gøre til det eneste rigtige (men jeg ser det som den eneste
løsning, hvis man ikke har mulighed for at bygge løbegård eller lufte i sele).
Det perfekte er selvfølgelig for katten at have frit valg mellem ude og inde ...
men jeg har så bare den lille hage ved friheden, at den ikke skal være større
end ens eget matrikelnummer. Og jo, det er da for vores egen (menneskenes) skyld
- ligesom det i sidste ende nok også er for vores egen skyld, at vi fodrer dem
med kvalitetsfoder (Freja ville da hellere æde tun tre gange dagligt end Hills),
vaccinerer osv. Kattene filosoferer jo næppe over livskvalitet, livslængde,
etik, rigtigt og forkert eller nogle af de 1000 andre ting, vi mennesker kan gå
og tygge på. Af samme grund er det også os, der er nødt til at se nogle
kendsgerninger i øjnene ... såsom, at verden bare ikke bliver ideel nogensinde,
heller ikke for katten, det ville jo nok kræve at moder natur klogt og selektivt
sorterede os tobenede fra.
- Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-03-01 16:58

Gitte skrev en masse godt og følgende gjorde mig gal (ikke på dig Gitte
;)) )
snip
>men lur mig, om ikke der er andre end min mors veninde, som har oplevet
>naboens søn forsøge at ramme hendes elskede kat med dartpile fra 2. sal!
snip slut
Forbandede møgunge jeg var gået fuldstændig amok i flere afdelinger GRRRRR

Det er lige som her hvor jeg bor (ok ungerne opfører sig ordentligt overfor
dyrene) men jeg skal have tilladelse til at have Melissa som ikke må hverken
det ene eller det andet....
Men deres unger kan larme tidligt og silde, smække med døre, ødelægge osv,
og det skal de da bare have lov til for det er jo børn GRRRRR
Og forældrerne skal ikke have tilladelse til at have dem, jeg græmmes...

Men helt klart er det også min drøm, at købe en nedlagt landejendom med
laaangt til vejen og naboer og så have misserne fri, for så må jeg også
have/bo sammen med mere end èn ad gangen. Jeg har også fået kørt 2 misser
ned og det er bestemt ikke nogen rar oplevelse...
Med mindre forholdene er til det som i min drøm, vil jeg klart også anbefale
at man enten "lufter" missen i snor eller laver en løbegård den/de kan være
i.

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-03-01 17:09

"Henrik Pedersen" <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en meddelelse news:99t1nd$2n0n$1@news.cybercity.dk...
> Men deres unger kan larme tidligt og silde, smække med døre, ødelægge osv,
> og det skal de da bare have lov til for det er jo børn GRRRRR
> Og forældrerne skal ikke have tilladelse til at have dem, jeg græmmes...

En af mine forhenværende kollegaer boede faktisk
på et tidspunkt i en stor dejlig lejlighed på Gammel
Kongevej på Frederiksberg, hvor man godt måtte
have dyr, men børn var forbudt

--
Hilsen Helle
There are two means of refuge from the miseries

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 17:21

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> snip slut
> Forbandede møgunge jeg var gået fuldstændig amok i flere afdelinger GRRRRR

Hm...min mors veninde måtte istedet flytte med hele sin familie og katten, fordi
forældrene til det rædsomme barn klagede til boligforeningen over at hun holdt
kat, istedet for at tage hendes chokerede henvendelse pænt...det var nemlig ikke
tilladt. Katten lå endvidere i en aflukket have der hørte min mors venindes
lejlighed til...der var altså ikke engang tale om en fritløbende kat, og
alligevel havde naboerne og deres rædsomme misdæder af en unge bare ikke et godt
ord tilovers for katte...
Tja...her hos os går diskussionen også engang imellem om børn bør høre under
kategorien mennesker eller husdyr...men mon ikke der er mindre chance for en
allergisk reaktion ved mødet med et omkringstrejfende barn? - Og chancen for at
de...efterlader en ubehagelig overraskelse i ens nyvaskede sengetøj (takket være
et åbent vindu) er nok også mindre ... trods alt
- Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-03-01 21:05

det med allergi er jeg nu ikke helt sikker på...
Jeg kan være sammen med stort set alle misser, men ofte sker det at jeg får
røde knopper når jeg møder en unge enten i toget eller i en
detailhandelsbutik som bare ikke kan opføre sig normalt...;((

Om de så afleverer noget på det nyvaskede lagen (som kan vaskes igen) eller
maler grafitti på muren (som vist ikke lige så nemt går af igen) tjae..
jeg ville til enhver tid foretrække misserne ;)))

puhh jeg kunne også godt tænke mig at bo et sted hvor katte men ikke børn
var forbudt ;))
Ok jeg kan faktisk godt lide børn, klart skal de også have lov til at være
børn, men derfra og til børn-/forældre terrorisme synes jeg er langt...
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 21:11

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
> røde knopper når jeg møder en unge enten i toget eller i en
> detailhandelsbutik som bare ikke kan opføre sig normalt...;((

UHA...jo, jeg mærker til tider også en kløen ... især i toget, hvis jeg havner
i en familiekupé...

> Om de så afleverer noget på det nyvaskede lagen (som kan vaskes igen) eller
> maler grafitti på muren (som vist ikke lige så nemt går af igen) tjae..
> jeg ville til enhver tid foretrække misserne ;)))

grafitti eller "affald" .... bege dele generer, men da jeg hverken ejer tog
eller mur, så kan jeg bedre forholde mig til en time eller to mere i
vaskerummet (hader vask).

> puhh jeg kunne også godt tænke mig at bo et sted hvor katte men ikke børn
> var forbudt ;))

Du mener det modsatte ik'?!
- Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-03-01 21:21

jo sorry jeg mener naturligvis børn er forbudt og ikke katte..
Godt Melissa ikke så det ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 28-03-01 22:05

Well, thought so ... du skulle dog have hørt Laban!!!
- Gitte