Mailscanner+exim - bloker ikke-eksisterend~
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-05-03 15:18

Hej

Jeg har en Debian-boks stående med exim (3.35). Der bliver nedlagt en
hel del brugere (det er et kollegium med mange udflyttere). Det giver
en hel del ikke-eksisterende brugere med uafmeldte nyhedsbreve,
adresser på spamlister ol. Disse er hidtil blot afvist i
smtp-sessionen, så jeg ikke ser noget til dem.

Imidlertid har jeg nu installeret mailscanner (3.27.1) for at scanne
for virus (jeg er klar over, at det er symptombehandling osv. - men
lad nu det ligge for nu).

Der kører derfor nu to exim'er på maskinen - en, som modtager post og
sætter den i kø - amt en, der leverer post. Jeg har derfor tilføjet en
director øverst i den director-listen for den exim, der modtager post
- som angivet i exim-vejledningen til mailscanner:

defer_director:
driver = smartuser
new_address = :defer: All deliveries are deferred

Det virker umiddelbart fint nok. Post modtages (hvis relay er
tilladt), samles op af mailscanner og leveres.

Problemet er nu, at den modtager post til brugere, som ikke længere
eksisterer. Det er i mange tilfælde ok - men mange nyhedsbreve, spam
ol. kommer med afsenderadresser, der ikke kan bounces - og så havner
fejlen hos mig.

Denne opførsel så jeg gerne ændret, så exim kigger efter, om den
lokale bruger eksisterer og dermed kan afvise post til
ikke-eksisterende brugere i SMTP-sessionen.

Jeg formoder at dette skal konfigureres i den exim, der modtager
posten - men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan...

Jeg har forsøgt mig med verify_recipient i defer_director - det gør
hverken til eller fra.

Nogen gode ideer til at få exim til at opøre sig som da jeg brugte
localuser director'en?

Pft.
/Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-05-03 16:35

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]
> eksisterer. Det er i mange tilfælde ok - men mange nyhedsbreve, spam
> ol. kommer med afsenderadresser, der ikke kan bounces - og så havner

Problemet er fundet og hermed en løsning for andre, der skulle støde
på det samme.

Første director skal være:

defer_director:
driver = smartuser
new_address = :defer: All deliveries are deferred
verify = false

Og første router skal være:

defer_router:
driver = domainlist
self = defer
route_list = "* 127.0.0.1 byname"
verify = false

Nu virker det - den afviser post til ikke-eksisterende brugere i
SMTP-fasen.

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr