slalomindlæring
Fra : Pia J

Dato : 20-05-03 13:27

Jer agility-hajer - hvordan indlærer I for første gang slalom-øvelsen? Mine
møgunger har lidt svært ved at fatte pointen - hvis jeg prøver at lede dem
igennem med en godbid, så render de efter den og vader ind i de her dumme
pinde som står i vejen, springer pinde over, løber udenom - stift stirrende
på godbidden/bolden. Bruger jeg kun en hånd, gider de slet ikke. Det er som
om de ikke ser pindene som en del af legen, det er bare noget skrammel man
kan snuble over.

Jeg har prøvet at stille dem forskudt, så svingene bliver mindre, men de
skal stadig ledes igennem og fatter endnu mindre.

Det er ikke fordi de ikke er motiverede, for jeg kan jo lære dem alt muligt
andet på rimelig kort tid.

Jeg skal kun bruge det til aktivering og afveksling, ikke noget med
ambitioner i nogen retning Og jeg har så frygtelig svært ved at
skemalægge min tid, så det passer med at gå til noget organiseret.

:Pia

Fra : Helle Jensen

Dato : 20-05-03 16:58

Hej Pia

Jeg har brugt to måder på slalomindlæring. Det afhænger meget af hunden,
hvilken jeg vil anvende, så du må prøve dig frem

Hvis du bruger godbid skal den føres på en hel bestemt måde for at forløbet
bliver flydende. Jeg skal se om jeg kan forklare det, det er måske lidt
svært. Du går baglæns og stikker bagfra din hånd ind i den første port, så
trækker du hånden til dig, hunden følger efter og kommer ud af den næste
port. Når hunden er næsten ude, går du hurtigt tilbage og stikker bagfra
hånden ind i den port, som hunden skal ind i nu, trækker hunden til dig osv.
Når hunden har forstået princippet, kan du øge farten på hånden. Du skal
hurtigt begynde at vende dig rigtigt og hjælpe hunden med hånden. Godbidden
skal også væk men i starten kan du gøre sådan at dine fingre stadig lugter
af godbid.

Den anden metode har jeg hunden i snor og leder den med snoren gennem
slalomen. Snoren skal være stram opad, så hunden ikke laver fejl eller
snoren vikles ind i pindene. Jeg bruger kun snoren i kort tid = til hunden
nogenlunde har fattet princippet, og herefter lader jeg den selv arbejde med
slalom dvs. jeg bygger det stiller og roligt op og lader hunden tænke -
belønner for at gå rigtigt ind, for at tage den næste port osv. Denne metode
synes jeg giver en mere selvstændig hund end den med godbiderne.

Herudover kan du jo indlæren den med ren shaping - belønne hvert skridt i
den rigtige retning - det tager lang tid men giver et godt resultat.

Jeg er spændt på at høre, hvad metoder andre bruger for slalom er en svær
forhindring at lære hunden.

Mange hilsner

Helle

Se mine hunde på www.helleshunde.dk der er opdateret med nye billeder.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 19:10

Jeg har ikke svar på dit spørgsmål men vil lige informere om en nyhedsgruppe
i yahooregi som omhandler agility. En stor del af de aktive agilityudøvere
tager gerne del i , at lære fra sig i dette forum.

her vil der være mulighed for at stille spørgsmål af enhver slags.

MVH

Henrik (som med tiden nok også skal løbe agility med Mille - Border Collie
nu 7 mdr.)

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 21-05-03 07:02

Hej Henrik og andre

Denne gruppe dk agility er til din og andres orientering bare ikke en
fuld offentlig liste, man skal godkendes som medlem og der sidder en
og bestemmer hvad der skal ud på listen og hvordan det skrives...så ?
er enhver slags er ikke helt mulige at stille der...

Og iøvrigt skal man lige vide at slalommen er en af de forhindringer
der er hårdest for hundens fysik og derfor bør man ikke starte på
denne før hunden er fuldt udviklet i ryggen, noget hunden faktisk på
de fleste racer ikke helt er før den er omkring 1½ år som
minimum...man gør sig selv og sin hund en stor tjeneste at vente til
den er minimum 2 år inden start på agility(2 år skriver jeg fordi at
de fleste seriøse opdrætter heller ikke avler på tæver under 2 år),
det er min mening, jeg har selv haft hunde der er blevet slidt ned af
sporten...

Håber iøvrigt det går bedre med indkald af Mille?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Pia J

Dato : 21-05-03 07:10

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> og bestemmer hvad der skal ud på listen og hvordan det skrives...så ?
> er enhver slags er ikke helt mulige at stille der...

Jeg er sikkert ikke "seriøs" nok til den liste :)

> [...]
> denne før hunden er fuldt udviklet i ryggen, noget hunden faktisk på
> de fleste racer ikke helt er før den er omkring 1½ år som

Bare rolig, mine nullermænd er hhv. 2½ år og 14 måneder - og jeg kan
allerede se på de gode råd jeg har modtaget, at hun sagtens kan nå at runde
de 18 inden vi når så langt at pindene står på linie. Jeg har ikke travlt,
vi skal bare have lidt afveksling i hverdagen. Jeg har også lavet en lav
balancebom og et lille spring.

:Pia

Fra : Mari

Dato : 21-05-03 20:08

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de fleste seriøse opdrætter heller ikke avler på tæver under 2 år),
> det er min mening, jeg har selv haft hunde der er blevet slidt ned af

Dét er jeg fuldstændig enig med dig i. Jeg trænede lydighed indtil
min hund var mellem 3 og 4 år. Da trængte hun til forandring og
vi startede på agility. I løbet af no time var hun champion selvom
jeg har holdt fast på, at vi kun træner agility een gang om ugen
på en bane - og al anden træning i ugens løb foregår uden
forhindringer og uden fysiske belastninger. Jeg har aldrig ejet en
forhindring - bortset
fra slalomspyd (løse pinde til indlæring), som jeg ALDRIG bruger inden
for min egen matrikkel. Min grund er kommandofrit område.........
der har vi kun almindelig stuelydighed på programmet.

Varieret træning - og stor konsekvens i ensartet kropssprog
og lyde til opbygning af øvelserne - det er kodeordene.
Og vigtigst............ max 100 forhindringer pr. træningspas.

Jeg har - ligesom du Jeanette - set alt, alt for mange der ikke kan
finde ud af, hvornår NOK er NOK.

/Mari

Fra : bettina

Dato : 22-05-03 08:08

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
> og lyde til opbygning af øvelserne - det er kodeordene.
> Og vigtigst............ max 100 forhindringer pr. træningspas.

hjælp mig lige i min uvidenhed: hvad er et træningspas?

bettina

Fra : Mari

Dato : 22-05-03 19:31

"bettina" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse
> hjælp mig lige i min uvidenhed: hvad er et træningspas?

Det tidsrum der trænes i.

Er det f.eks en time - så sættes max. til 100 forhindringer på denne time.
En hel bane er måske 20 forhindringer........ den kan man så tage
2 gange - og derefter er der 60 tilbage til anden separat indlæring.
Og så er det SLUT indtil næste træningstime.

/Mari

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-05-03 20:11

Hejsa.

I Sabro bruges en øveslalum. Det er pinde som hvorpå der er buer. I
indlæring stilles de med stor afstand, som en alle, hunden løber på en
fremadsendelse i gennem, ved enden ligger der godbid, nu bedre hunden
bliver, jo smallere bliver alleen og derved begynder hunden nu at bølge i
kroppen ( det er altså svært at forklare), for at støtte hunden kan der
bruges opmuntrende lyde.
Denne metode kan startes ved helt unge hunde, der samles pindende så efter
hvad dens alder kan klare uden senere at få skader.
Vores Aussi har lært på denne metode og er skiiiii... dygtig og sikker på
slalom. Min lille nye starter jeg snart med, selvfølgelig uden sving, det
første år.
V H Gitte

Fra : Pia J

Dato : 20-05-03 20:17

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message

> Vores Aussi har lært på denne metode og er skiiiii... dygtig og sikker på
> slalom. Min lille nye starter jeg snart med, selvfølgelig uden sving, det
> første år.

Ja, jeg skal vist starte meget mere elementært end jeg først troede. Mine er
2½ og 1 år, så de kan sagtens tåle det. Men de fatter ingenting og er alt
for fjollede og ukoncentrerede nogen gange. Den store hopper rundt som en
tangloppe!

:Pia

Fra : Mari

Dato : 20-05-03 21:13

> Jer agility-hajer - hvordan indlærer I for første gang slalom-øvelsen?

Kilde: Verdens bedste agility-udøver - Tina Jørgensen/Chester
har skrevet dette til glæde for medlemmer af dk-agility-listen, som
nævnes i et andet indlæg i denne tråd. Det viderebringes hermed
i stor respekt for Tina's fremragende evner for læring.

<citat start>

Sæt pindene, gerne alle 12, med så bred en løbegang at du er sikke på han
løber direkte igennem..... du må prøve dig frem.... hvis han har behov for
eks. 50-70 cm, ja så må du gøre den så bred som han nu behøver!!
Det er også vigtigt at du IKKE korrigere ham ved at stoppe ham i hans
fremsending.
Løber han udenom, må du bare gøre alleèn endnu bredere.

Hvis du kan få en hjælper til at holde din hund ved starten (hovedet ud for
den første pind, så Dooby ser ned gennem alleèn), går du først gennem
alleèn med hans motiverende element, du placere det tydeligt ca. 50 cm.
efter alleèn (midt for).

De første gange kalder du ham ned gennem alleèn, hvor du, når han kommer
styrtende til dig, leger trækkelege med det stykke legetøj du har placeret
for enden.

Næste trin.... Du starter på samme måde... du går først ned gennem alleèn
og placerer tydeligt det motiverende element. Derpå går du tilbage til ham
(de første gange evt. tilbage igennem alleèn), hvorefter du straks sender
ham frem med en slalomkommando.
Det er vigtigt at han er fiksere på det motiverende element idet du sender
ham frem.

Ubetinget ros..... Vigtigt at du roser din sheltie hver gang.... at du
viser lige stor begejstring hver gang han løber ned til sit legetøj.

Dette gentager du til han er 100% sikker i øvelsen på dette niveau, og
gerne så sikker at du ikke længere behøver hjælper til at holde ham ved
indgangen.

Når du kan tage ham med ned og lægge legetøjet, gå tilbage og sende ham
frem gennem alleèn fra mindst 5 m. afstand, har han forstået øvelsen.
Nu er han klar til næste trin.... at gøre alleèn smallere.

Når du starter med at gøre alleèn smallere er det vigtigt du ikke går for
hurtigt frem.
Max. et par centimeter ad gangen.... går det rigtigt godt kan du
selvfølgelig øge sværhedsgraden hurtigere!!
Forsøg hele tiden IKKE at gøre øvelsen sværere end at du er sikker på han
udfører den rigtigt, på denne måde får han kun succes på succes, hvilket
giver ham en masse selvtillid.

Husk også på at din hund lærer via gentagelser..... så vær ikke bange for
at gentage fremsendelserne gennem alleèn et rimeligt antal gange hver gang
du går ud og træner slalom.
Hvis blot han bevarer det positive stressniveau oppe... skal du ikke bekymre
dig om at gentage ihvertfald 10 gange fra hver side (evt. med indlagt
pause). Han har tendens til hurtigt at blive træt i hovedet, er det
selvfølgelig vigtigt at du stopper lige før han slår fra, så han ikke taber
gejsten men bevare sin fart og glæde!

På denne måde fortsætter du til pindene står på lige linie, dog stadig
skråt.

Nu skal du til at rette pindene op, dette skal ske lige så langsomt som
samlingen af pindene..... hvis ikke langsommere.

<citat slut>