MS Windows
briani 27239
Opstart win2k/win98
Fra : Martin Schultz

Dato : 20-05-03 12:45

Hejsa

Efter en mislykket windows 2000 installation kommer der nu hvergang
maskinen starter windows 98 en menu op hvor man kan vælge mellem
windows 98 og windows 2000 installation.

Hvordan får man den væk så den bare starter windows 98?
fdisk /mbr hjælper ikke.

Martin

Fra : Madsen

Dato : 20-05-03 13:13

Martin Schultz skrev:

> Hvordan får man den væk så den bare starter windows 98?
> fdisk /mbr hjælper ikke.

Boot på din Win98 bootdisk og skriv følgende ved prompten:
Sys C:

Det er nok den nemmeste måde at gøre det på. Alternativet er at
åbne filen Boot.ini og rette den til manuelt.

Madsen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 16:24

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Boot på din Win98 bootdisk og skriv følgende ved prompten:
> Sys C:
>
> Det er nok den nemmeste måde at gøre det på. Alternativet er at
> åbne filen Boot.ini og rette den til manuelt.

Jeg har brug for at gøre det tilsvarende i W2k, men kan ikke finde nogen
Boot.ini eller 'tilsvarende' - hvad hedder filen dér?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Madsen

Dato : 20-05-03 17:12

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jeg har brug for at gøre det tilsvarende i W2k, men kan ikke finde
> nogen Boot.ini eller 'tilsvarende' - hvad hedder filen dér?

Det samme. Filen er blot skjult og markeret som en systemfil så du
skal ind i Funktioner > Mappeindstillinger > Vis i en tilfældig
mappe og have placeret et flueben ved 'Vis skjulte filer og mapper'
og have fjernet fluebenet ved 'Skjul vigtige systemfiler', eller
noget i den stil. Så skulle det være muligt at se filen i roden af
dit C-drev.

Madsen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 22:00

> [...]

> og have fjernet fluebenet ved 'Skjul vigtige systemfiler', eller
> noget i den stil. Så skulle det være muligt at se filen i roden af

Ja, at *se* den - men hvis jeg vil ændre og gemme, får jeg at vide, at
'filen er skrivebeskyttet, benyt et andet navn'!
Og hvis jeg gør det, får det hele vel næppe nogen virkning fsva. dual
boot?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-03 12:47

In dk.edb.system.ms-windows, Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk>
says...
> Ja, at *se* den - men hvis jeg vil ændre og gemme, får jeg at vide, at
> 'filen er skrivebeskyttet, benyt et andet navn'!

c:\>attrib boot.ini -r

Når du er færdig med at rette i den, så husk:

c:\>attrib boot.ini +r

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 21-05-03 14:48

Hans Henrik Hansen skrev:

> Ja, at *se* den - men hvis jeg vil ændre og gemme, får jeg at
> vide, at 'filen er skrivebeskyttet, benyt et andet navn'!

Fjern R-attributten via en kommandoprompt som Jesper beskriver eller
højreklik på filen inde i Windows og vælg Properties hvorefter du
fjerner fluebenet ved Read-only. Så burde du kunne få lov til at
ændre og gemme den under samme navn igen.

Madsen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-05-03 21:18

> [...]
> fjerner fluebenet ved Read-only. Så burde du kunne få lov til at
> ændre og gemme den under samme navn igen.

Jeps, det virkede - tak til jer begge!

Jeg fik dog ikke W98 til at boote som 'second option' - her er den
originale boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

Da W98 ligger på en partition, som i W2k kaldes 'F', prøvede jeg at
ændre sidste linie til:

F:\ = "Microsoft Windows"

, men det fører blot til sort skærm og reboot efter få sek. - jeg
antager (nu), at 'F' først eksisterer, *efter* at W2k er bootet, men jeg
kan bare ikke finde ud af, hvad jeg ellers skulle skrive!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Madsen

Dato : 21-05-03 21:58

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> C:\ = "Microsoft Windows"
>
> Da W98 ligger på en partition, som i W2k kaldes 'F', prøvede jeg at

Nu kommer det lidt an på om drev C og drev F er den samme fysiske
disk eller ej, men hvis vi forestiller os at C og F er den samme
fysiske disk, så burde følgende virke:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Win2000" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Win98" /fastdetect

Linien med 'default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT'
betyder at Win2000, som du tilsyneladende har installeret på
partition 2 som = drev D, er det styresystem der bliver valgt som
standard hvis du ikke vælger noget andet på listen under boot.
Du kan med fordel stille timeout=30 ned til f.eks. 5 eller 10 da
30 sekunder normalt er rigelig tid til at nå at bestemme sig i.

'multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Win98" /fastdetect'
fortælller at Win98 befinder sig på partition 4 som vel må svare
til drev F. Om man kan bruge /fastdetect på Win98 ved jeg faktisk
ikke. Muligvis skal /fastdetect efter Win98 ikke være der.

Jeg er ikke 100 % sikker på ovenstående da jeg ikke er særlig
stærk i boot.ini-redigering. :)

Madsen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 22-05-03 09:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg er ikke 100 % sikker på ovenstående da jeg ikke er særlig
> stærk i boot.ini-redigering. :)

Nåh, du lyder da ellers ret overbevisende! :)
Men nu ligger de to Windows-versioner altså *ikke* på samme HD:
W98 er på 2. partition på en IBM IDE HD, W2k er på 2. partition på en
Yamaha SCSI HD.

Da jeg også har Linux på begge HDer, booter jeg normalt vha. 'LILO'
(Linux Loader) - men hvis jeg nu og da vil skifte til et styresystem på
'den anden' HD, går jeg først ind i BIOS/CMOS setup og ændrer
boot-rækkefælgen (IDE <-> SCSI)

Denne procedure kan jeg fint leve med - specielt fordi jeg som
hovedregel kører på SCSI HDen, så i virkeligheden er det måske blot W2k
dual boot, jeg gerne vil 'af med' eller have skjult; kan jeg blot skrive
'sys C:', som du tidligere foreslog - eller kunne jeg evt. sætte timeout
til nul??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 09:40

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dual boot, jeg gerne vil 'af med' eller have skjult; kan jeg blot skrive
> 'sys C:', som du tidligere foreslog - eller kunne jeg evt. sætte timeout

W2k kan sættes op til i et slags DOS-billede inden start at give valg af
ønsket styresystem, uanset hvilket drev, logisk som fysisk, det ligger på.
Så man skal altså ikke ind og rette i nogen boot.ini.

Jeg kan ikke lige huske fremgangsmåden, men den står vist nok i den lille
booklet, der fulgte med W2k.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Michael W L

Dato : 22-05-03 11:37

Hej
JEg har faktisk det modsatte problem. win98 på C:/ win 2000 på D:/
har gendannet min win 98 ( fra en ghost, fra før jeg installerede win
2000 :( ) . Nu får jeg ikke dual boot muligheden. har været inde i
boot.ini og lavet ændringer. men virker stadig ikke, det får mig til
at tro at der mangler "noget" i win98, feks i windows/command ( eller
noget der starter boot.ini), JEg vil jo gerne have mulighed for at gå
i win 2000 igen.

Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-03 14:46

In dk.edb.system.ms-windows, Michael W L <mlaur@mail.tele.dk> says...
> noget der starter boot.ini), JEg vil jo gerne have mulighed for at gå
> i win 2000 igen.

Så skal du ha' fat i Recovery Tools på Win2000-cd'en.

Fra : Edmund

Dato : 22-05-03 22:31

Madsen wrote:

> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Win2000" /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Win98" /fastdetect

Man skal altid bruge
C:\ = "Microsoft Windows"
til at starte en Win98 med for det er Msdos.sys på c drevet der
fortæller hvilken disk Win98 er på.

En direkte opstart til Win98 skal se sådan ud.

[Boot Loader]
timeout=0
Default=C:\
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Win2000" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Jeg kan nu heller ikke gennemskue hans diske, men Win98 skal jo
installeres først, og det skal jo være den samme disk Bios var sat til
at boote på under installation af begge systemer

--
Mvh Edmund

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 10:59

Edmund <edm@os.dk> wrote:
> Jeg kan nu heller ikke gennemskue hans diske, men Win98 skal jo
> installeres først,

øh, vil det sige, at hvis man af eller anden grund bliver nødsaget til
helt at fjerne - og dernæst geninstallere W98 - skal man så dernæst
(fjerne)/geninstallere W2k??

> og det skal jo være den samme disk Bios var sat til
> at boote på under installation af begge systemer

aha - men hvad så, hvis jeg nu havde haft fx. to IDE HDer? Så kunne jeg
jo ikke vha. BIOS 'pege på' den, der skulle bootes fra!??

(Da jeg jo også bruger Linux, og også har et Linux system på hver HD,
har jeg forsøgt at løse det tilsvarende boot problem dér: I en
Linux-gruppe fik jeg det forslag, at 'nanvgive' HDerne i boot-forløbet
[noget med 8080 til den første, 8081 til den anden SVJH], men det fik
jeg nu (heller) aldrig til at funke!)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Edmund

Dato : 23-05-03 15:44

Hans Henrik Hansen wrote:

> øh, vil det sige, at hvis man af eller anden grund bliver nødsaget til
> helt at fjerne - og dernæst geninstallere W98 - skal man så dernæst
> (fjerne)/geninstallere W2k??

I XP kan man bruge recoveryconsol, men det findes vel ikke i W2K eller
hva?

Ellers vælger bare at starte en ny W2k instalation, f.eks til en anden
partition end din nuværende W2k. Har du ikke en ledig partition så lad
den installere til f.eks WINNT2 mappe.

Så ændrer du bare boot.ini bagefter så den passer til din gamle W2k
installation, og sletter så de nye W2k filer.

Jeg kender ikke installationen i W2k, men i XP afbryder man bare
installationen første gang den genstarter, man kommer ikke så lagt i
installationen at man skal vælge mappe før den genstarter, men det går
den måske i W2k

> aha - men hvad så, hvis jeg nu havde haft fx. to IDE HDer? Så kunne
> jeg jo ikke vha. BIOS 'pege på' den, der skulle bootes fra!??

Man kan godt vælge hvilken IDE disk der skal bootes på i Bios, men det
er vel derfor at man skal have en bootmenu så man undgår at gå i Bios.
Men du kan jo selvfølgelig få begge muligheder, ved at installere Win98
og W2k hver for sig (Ændre boot i bios eller pille disken fra), og så
bagefter lave en mini installation af W2k oven på din Win98 bagefter.

mini installation=afbrydelse af W2K installation når man kan se at
bootmenu er aktiv
Cowboy metoden,var der en der så smukt beskrev denne metode.

Her er en metode til at ændre bootfilerne direkte, jeg har dog aldrig
selv prøvet det, og jeg har ikke lige fundet ud af om det er ligegyldigt
hvor Win98 er installeret.
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 22-05-03 11:55

Hans Henrik Hansen skrev:

> Men nu ligger de to Windows-versioner altså *ikke* på samme HD:
> W98 er på 2. partition på en IBM IDE HD, W2k er på 2. partition på
> en Yamaha SCSI HD.

Ja, så er jeg stået af.

> [...]
> blot W2k dual boot, jeg gerne vil 'af med' eller have skjult; kan
> jeg blot skrive 'sys C:', som du tidligere foreslog - eller kunne

I første omgang troede jeg faktisk at du gerne ville se bootmenuen,
men hvis du ikke vil se den, så er der igen grund til at sidde og
fedte med Boot.ini. Så er det nemmere at starte Win2000 og gå ind i
Control Panel > System > Advanced > Settings ud for 'Startup and
Recovery' hvor du så fjerner fluebenet i 'Time to display list...'
eller skriver 0 i feltet.

Madsen.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 01:27

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> I første omgang troede jeg faktisk at du gerne ville se bootmenuen,
> men hvis du ikke vil se den, så er der igen grund til .....

Ja, du har helt ret: I første omgang ville jeg gerne se den - men hvis
jeg alligevel ikke kan bruge den til noget, er jeg naturligvis lige så
gerne fri for at se den!
Jeg gør nu, som du sidst har skrevet - tak for hjælpen! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Madsen

Dato : 22-05-03 23:29

Edmund skrev:

> Man skal altid bruge C:\ = "Microsoft Windows" til at starte en
> Win98 med for det er Msdos.sys på c drevet der fortæller hvilken
> disk Win98 er på.

Aha, det var jeg ikke klar over. Da jeg for en kort bemærkning kørte
Win98SE og Win2000 i dualboot fik jeg aldrig behov for at lure hvordan
boot.ini så ud. (Timeout styrede jeg inde fra Win2000 og det var så
det).

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-05-03 15:49

Edmund skrev:

> I XP kan man bruge recoveryconsol, men det findes vel ikke i W2K
> eller hva?

Jo. <http://support.microsoft.com/?kbid=216417>

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 23-05-03 16:41

Madsen wrote:

> Jo. <http://support.microsoft.com/?kbid=216417>

Tak for det, men det var noget sludder jeg skrev, man kan ikke bruge
recoveryconsol til det alligevel, for recoveryconsol kan ikke lave
BOOTSECT.DOS filen som en installation laver i roden af C-drevet.

I XP kan man lave en ny boot.ini med komandoen bootcfg /add, men bootcfg
findes ikke i W2K´s recoveryconsole ifølge denne liste

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windows2000serv/tips/recovcon.asp

Man kan alternativt, lave en startdiskette til W2K

Tag en win98 startdiskette slet indholdet (ikke formatere)
kopier Ntdetect.com og Ntldr over på disketten fra din Win CD
Omdøb Ntldr til Setupldr.bin
Opret en boot.ini

Det virker til XP, så mon ikke det også virker til W2K
Hvis disketten er fuld formateret i XP skal man ikke omdøbe NTLDR
--
Mvh Edmund