Kan man bruge en kulsyre slukker til et CO~
Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 20-05-03 11:15

Hej gruppe

Jeg har fået tilbudt en 2 kg CO2 brand slukker gratis, og spekulerer nu på
om jeg kan bruge den til akvarie brug. Det er en ganske almindelig rød
trykflaske fra Falck med dyse og pistolgreb, og mine spørgsmål er følgende:

Er gevindet på flasken standard, således at jeg kan montere en almindelig
regulator i stedet for pistolgrebet?

Hvis ja, hvordan afmonterer jeg så pistolgrebet og monterer regulatoren?
Sidder der en ventil i trykflaksen således at man uden videre kan skrue
regulatoren af og på?

Hvor finder jeg billigst en regulator med nanometere for både flaske tryk og
"dyse tryk", samt en god nåle ventil? Det jeg leder efter er adresser i Kbh.
området.

Mvh
/Ulrik

Fra : Dan Mortensen

Dato : 20-05-03 17:27

"Ulrik Sieverts" <ulrik@fjerndette.sieverts.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har fået tilbudt en 2 kg CO2 brand slukker gratis, og spekulerer nu på
> om jeg kan bruge den til akvarie brug. Det er en ganske almindelig rød

Ja Co2'en er den samme

> Er gevindet på flasken standard, således at jeg kan montere en almindelig
> regulator i stedet for pistolgrebet?

Normalt er gevindet standard på en CO2 flaske, men hvis der ikke er en Hane
i toppen er det jo nok med noget ventil som åbner når man trykker på en
stift.

> Hvis ja, hvordan afmonterer jeg så pistolgrebet og monterer regulatoren?

Jeg tror ikke det er så nemt da du også skal have en hane på i toppen til at
åbne og lukke og så skal hele skidtet nok trykprøves bagefter.
Men når du har modificeret flasken tror jeg det bliver svært at få den
genopfyldt.

> Sidder der en ventil i trykflaksen således at man uden videre kan
skrueregulatoren af og på?

Du kan måske lave noget selv med en lille skrue som går ned og trykker på
den stift som åbner.

/DM

Fra : Arild Madsen

Dato : 21-05-03 13:51

Ulrik Sieverts wrote:
> [...]
>
> Er gevindet på flasken standard, således at jeg kan montere en almindelig

Tror nok du må montere regulatoren etter pistolgrepet eller bytte ut
pistolgrepet med skru ventil(med hane?).

Ulempen CO2 flasker beregnet for brannslukkning er at de har stigrør.
Dette må enten kuttes eller så kan du snu flaska på hodet.

> Hvis ja, hvordan afmonterer jeg så pistolgrebet og monterer regulatoren?
> Sidder der en ventil i trykflaksen således at man uden videre kan skrue
> regulatoren af og på?

Kraftig teip på pistolgrep, eller bytt den ut med en skrue ventil når du
får stigrøret kappet.

Arild Madsen