Knæet er gået i stykker!!
Fra : Michael Lund

Dato : 18-05-03 21:07

Hej Gruppe

Jeg har skadet mit højre knæ i en fodboldkamp. Ærgeligt. Jeg skulle lave en
vending i høj fart, og underbenet hang fast i græsset. Med al min vægt (74
kg) fortsatte lårbenet henover knæet. Jeg mærkede et knæk og faldt
selvfølgelig om med store smerter - pis pis pis! Røg på skadestuen, hvor de
ikke kunne gøre andet (pga. hævelse og smerter) end at forbinde knæet og
vejlede om RICE, som efterfølgende er blevet grundigt overholdt.

Knæet har været hævet siden skaden skete sidste søndag. Jeg skal til
undersøgelse i morgen på ortopædisk ambulatorium, hvor jeg håber på, at de
kan fortælle mig hvor slemt det står til.

Lige nu er knæet kun moderat hævet, og jeg halter kun lidt når jeg går. Jeg
kan næsten strække knæet helt uden smerter, men kan ikke bøje det ret meget.
Det virker som om det er låst, når det når et vist punkt bagud.

Kender nogen herinde de symptomer og kan de gisne om, hvad der kan være sket
inde i knæet.

Jeg håber selvfølgelig på det bedste (en forstuvning - altså forstrækning af
samtlige ledbånd og korsbånd), men forbereder mig på det værste (sprunget
korsbånd, ledbånd - læderet menisk)

Links til oplysning omkring knæskader ville hjælpe - kender dog netdoktor,
som beskriver emnet udemærket.

På forhånd tak

--
Lund.....

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 19-05-03 17:03

Hej

Nu har du jo nok været til undersøgelse, men jeg svarer aligevel.

> [...]
> ikke kunne gøre andet (pga. hævelse og smerter) end at forbinde knæet og
> vejlede om RICE, som efterfølgende er blevet grundigt overholdt.

[snip]

> [...]
meget.
> Det virker som om det er låst, når det når et vist punkt bagud.

Det første der slår mig er at benet "låses", det lyder desvære som en
læderet menisk. :o/
Hvis du læser:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/Knaeskademenisk.htm
vil du kunne genkende symptomer og "sygehistorien" om hvordan det opstår.

[snip]

God bedring!
Esben

Fra : Michael Lund

Dato : 19-05-03 19:06

Jep - var til undersøgelse idag..

Uden det helt store resultat måtte jeg desværre sande. Knæet var nemlig
stadig hævet og lægen kunne derfor ikke give et endegyldigt svar på, hvor
galt det står til.

Han undersøgte ellers knæet grundigt i mange stillinger og med mange vrid
(faktisk mindre smertefuldt en forventet). Han mente ikke umiddelbart, at
han kunne mærke løshed i knæet, ligesom han heller ikke mente, at meniskene
var beskadiget. Dette er jo UTROLIGT lækkert, men skal tages med et gran
salt.

Det at knæet stadig er hævet gør, at hævelse muligvis "hjælper" til at
stabilisere knæet. Derfor er det for tidligt at sige om der er løshed eller
ej. Jeg håber på det bedste og skal til undersøgelse igen d. 28 d.m.

--
Lund.....

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 19-05-03 21:35

Hej

[snip]

> [...]
meniskene
> var beskadiget. Dette er jo UTROLIGT lækkert, men skal tages med et gran

Det er godt at høre! Men du skal nok alligevel ikke til at spille mere
fodbold det nærmeste stykke tid Men det er vel heller ikke lige det man
drømmer om oven på sådan en slem forskrækkelse...

> [...]
eller
> ej. Jeg håber på det bedste og skal til undersøgelse igen d. 28 d.m.

Ok. Men held og lykke med det, eller "break a leg" som man siger det på
engelsk.
Esben

Fra : Michael Lund

Dato : 19-05-03 21:51

--

> Hej

Hej hej (sagt på Robertsk' efter LFLV)

> [...]
man
> drømmer om oven på sådan en slem forskrækkelse...

Jeg kan roligt sige at der går lang tid før jeg ses på en boldbane igen -
hvor overhovedet nogensinde!
> Ok. Men held og lykke med det, eller "break a leg" som man siger det på
> engelsk.

Thanx - but no thanx...

Lund.........

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-05-03 20:16

> Det første der slår mig er at benet "låses", det lyder desvære som en
læderet menisk. :o/

Låser? Ifølge linket så er låsningen ret kraftig og man skal like med knæet
for at strække igen, men kan det samme symptom, på samme problem, forekomme
i millere grad? Jeg oplever ofte at mit knæ er mærkværdigt efter at have
været bøjet nogen tid. Når jeg strækker benet igen, så er det som om
knæskallen er ujævn på bagsiden. Den skurer og hopper lidt for hvert buk og
stræk. Hvis jeg så pludseligt strækker benet med en sparkebevægelse, så
giver det et smertefrit knæk og er derefter i orden.
Lyder det også som problemer med menisken?

Fra : Esben Vedel-Larsen

Dato : 25-05-03 22:49

Hej

> [...]
> giver det et smertefrit knæk og er derefter i orden.
> Lyder det også som problemer med menisken?

Nej, det synes jeg ikke, men jeg kan ikke udelukke noget da jeg ikke er
læge. Det lyder mere som senerne der smutter på plads og giver et knæk når
de glider på plads. Når knæet er koldt, er senerne ikke ligeså smidige og
det kan måske forklarer, at det er når du har siddet ned i et stykke tid at
symptomerne opstår (prøv at mærke efter, imens du bøjer knæet, om den skuren
du mærker i virkeligheden er senerne på ydersiden af knæet). Et knæk kan
også skydes en trykudligning i ledkapslen, men jeg ved ikke om overtryk i
ledkapslen kan give de symptomer.

Esben