Hjemmeside med taklingsinstruktion
Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-05-03 08:41

Hej ng;

Jeg skal til at lave et par taklinger på mine nye skøder og ville egentlig
gerne have en beskrivelse af hvordan man gør.

Jeg har fundet en helt god beskrivelse på:

http://home.worldonline.dk/sejler/splejs/splejs.htm

Desværre er billederne lidt små. Er der nogen som kender en side med
tegninger eller bedre fotos, gerne på engelsk? Jeg har googlet lidt, men jeg
har nok brugt forkerte søgeord da jeg mest får nogen om fiskeri og fodbold

mvh

Martin

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-05-03 08:51

Nu fandt jeg noget selv:

http://www.ropeinc.com/db_tips.htm

/Martin

Fra : EA

Dato : 19-05-03 09:44

Hej Martin
Det have du lært, hvis du havde gået på tovværkskursus i vinter, i din
sejlklub.
Det lyder som en rigtig dårlig start.

Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Returadresse: Fjern"xx"

Martin Sorensen[2840] <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ec88a76$0$4378$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-05-03 11:51

"EA" <OZ2ESA@xxget2net.dk> wrote in message
> Hej Martin
> Det have du lært, hvis du havde gået på tovværkskursus i vinter, i din
> [...]
Jeg ved ikke hvad du mener med "en rigtig dårlig start"; jeg håber heller
ikke dit svar var ment så nedladende/bedrevidende som jeg læser det.

Men bare for at gøre det klart: Jeg kan godt sejle. Jeg har sejlet diverse
joller i 10 år (plus lidt kølbåd) og har nu efter nogen års pause en
Wayfarer. Jeg var i vinter ikke medlem af nogen sejlklub, det blev jeg først
i april. Som junior havde jeg ikke noget tovværkskursus (ud over de knob vi
lærte som Optimister), jeg kan ærligt talt ikke huske om min daværende
sejlklub havde et.

Alt hvad jeg vil, er at lave noget mere holdbart/pænere til mine skødeender
end den smeltede ende. Har _du_ noget konstruktivt forslag til et sted jeg
kan se?

Mvh

Martin Sørensen

Fra : EA

Dato : 19-05-03 12:46

Hej Martin
Jeg er aldrig nedladen,
men som jeg læste teksten, så fornemmede jeg, at du _var_ nybegynder.

Nu hvor du er med i en sejlklub, så har du nok også fået din båd i vandet,
ville det være nærliggende, at du spurgte dine sejlkammerater. Der er helt
sikkert mange, der gerne vil hjælpe dig.
Det sociale liv i en sejlklub, starter ellers i vinterforberedelserne,
tovværkskursus, navigationsundervisning,(begyndelsen til dulighedsbeviset)
hvor man er fælleds om mange ting og senere ved klargøring af båden. Det er
disse steder man knytter venskaber og så er de lærerige.
I Sundby Sejlforening, hvor jeg sejler, kan man som ny ikke få en bådeplads
uden at man har dulighedsbevis / speedbådskørekort og det bliver mere
udbredt med tiden.
Hvis alt andet glibber, vil jeg gerne lære dig at slå en takling.

--

nyhedsmeddelelse:3ec8b708$0$29508$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 19-05-03 13:52

> Hej Martin
> Jeg er aldrig nedladen,
> men som jeg læste teksten, så fornemmede jeg, at du _var_ nybegynder.

Fint, nu er den ged vist barberet

> [...]
er
> disse steder man knytter venskaber og så er de lærerige.

Det ved jeg, og folk i Farum hvor båden ligger har også været meget
hjælpsomme.
Jeg havde bare håbet at fikse det hjemmefra en af de næste dage. Nu har jeg
også fundet nogle instruktioner, så prøver jeg. Ellers kan det jo gøres om.

> I Sundby Sejlforening, hvor jeg sejler, kan man som ny ikke få en
bådeplads
> uden at man har dulighedsbevis / speedbådskørekort og det bliver mere
> udbredt med tiden.

Jeg har faktisk duelighedsbevis - det tog jeg da jeg var 15, det er 21 år
siden. Det er ikke alt der står lysende klart... Det bekymrer mig ikke
specielt, en jolle på Furesøen skal nok gå - og det går nok også hvis vi
kommer på saltvand en dag.

> Hvis alt andet glibber, vil jeg gerne lære dig at slå en takling.

Tak for tilbudet - hvis ikke det viker vender jeg tilbage

> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Returadresse: Fjern"xx"

Mvh og ønsker om god vind,

Martin Sørensen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-05-03 21:39

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ec88a76$0$4378$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> Hej ng;
>
> Jeg skal til at lave et par taklinger på mine nye skøder og ville egentlig
> gerne have en beskrivelse af hvordan man gør.

Jeg har før lånt bøger på biblioteket om emne. Der er et par rigtigt gode
imellem, så det er også en mulighed.

---
mvh, Pete Ingsø Laursen