LANG! - en sørgelig historie!
Fra : Smirge

Dato : 18-05-03 23:22

Kl. var lidt over 0100 da jeg stod op - jeg skulle møde min kammerat i
Vejle ved DTC centeret kl. 0300 for at følge ham med på hans jagt.
Ingen af os have haft held til at skyde en buk endnu, men vi havde
begge skudt nogle smalråer og jeg et enkelt lam - alle med riffel.

Vi mødtes kl. 02.45 til kaffe og rundstykker på parkeringspladsen
foran McDonald's, og en halv times tid efter var vi på vej.

Vi ankom til stedet lige før kl. 4, og vi fandt hochsitzen hurtigt -
vi høre et par dyr forlade stedet da vi ankom, men vi satte os
alligevel op - bukken er der jo ;)

efter et par timers ventetid, hørte jeg det pusle i underskoven bag
mig - jeg vendte mig om og fik øje på en ræv der var ved at
morgenvaske sig - skide hyggeligt faktisk. Jeg sad og kiggede på ræven
i en halv times tid(og morede mig også kosteligt over at den ikke
kunne se mig deroppe i træet) da det nu puslede fra den anden side -
vendte mig om og kiggede lige ned i panden på et råbuk!!!

Ca. 2 meter fra mig - til min højre side - jeg kunne ikke skyde til
den side p.gr.a. udformningen af hochsitzen, og det faktum, at dreje
sig til højre side og skyde er nu ikke helt nemt - så lige nu nøjedes
jeg med at se på ham - han var nu meget smuk. lidt mørk hen over
ryggen og ellers en meget flot brun farve der var ved at skifte til
sommer rød - og 5 - næh 6 takker sørme...

Efter et par minutter begyndte han stille at gå op imod hvor jeg sad -
og han begyndte endda at feje på stigen til hochsitzen - jeg kunne
have spyttet ham i nakken!! )

Herefter drejede han udad, og da spejlet vendte imod mig, hævede jeg
riflen - fandt ham i kikkerten, og ventede så ellers på at han skulle
vende den brede side til. Jeg havde egentlig ikke regnet med han ville
gøre det, da jeg har oplevet mange gange før at de bare fortsatte -
men jo. NU VENDER HAN!!!! hans venstre side var nu direkte i mod mig.

Op og finde bladet - der var vel 25-30 meter derud - nu var bladet i
korset - stille og roligt - BANG.

Han lagde sig på siden. Perfekt skud var min første tanke. der gik
hvad jeg følte var 10 minutter, men der havde nok kun gået ½ sekund
før han begyndte at sparke vildt om sig. Hurtigt repeterede jeg og
fandt ham i kikkerten igen - var lige ved at trykke af, da han
forsvandt som dug for solen i kikkerten - kiggede over kikkerten og så
ham forsvinde ind i en kæmpe vækst af gyvler -
SATANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nå - jeg fik fat på kammeraten som sad nogle hundrede meter fra mig, o
som selvfølgelig havde hørt skuddet. Vi snakkede lidt om skuddet og
hvordan jeg mente jeg havde ramt.

Vi gik hen til skudstedet, for at se om vi kunne finde noget schweiss.
Der lå nogle benstumper og en smule blod. OK - han var rent faktisk
ramt - bare for at være sikker!!

dernæst gik vi hen til gyvelbevoksningen for at se om han skulle være
der - under grenene - men nej. der var han ikke....

Nå, men så er der jo kun et at gøre tænkte jeg og fandt schweisshunde
listen frem - ringe til den nærmeste - damn. Ingen tog telefonen. Den
næste så? jo han tog den. Kl. var nu 6.45 og der var gået en lille
halv time siden skuddet faldt.

Joh - Hans kunne godt være der, men han skulle liiige have sin
morgenkaffe først - der ville gå ca. 45 minutter før han ville være
hos os.

kl. 7.40 kom han med hans hønsehund. Vi viste ham stedet med
schweissen, og han gik på alle fire for at finde mere. Han fandt en
4-5 benstumper og lidt blod. Han koblede hunden i hans lange rem, og
hunden fandt straks sporet. Da vi havde gået vel ca. 500 meter(kl. var
8.02) stoppede han og bad om at låne min mobiltelefon - han ville lige
ringe til politiet, og fortælle den at han var på vej over nogle
marker efter en råbuk....hmm..ok - så får vi da ikke ørerne i
maskinen! Min kammerat og jeg selv måtte ikke gå med, men skulle vente
i bilen. Hvilken ventetid!!!

Efter nogen tid kom han igen - uden resultat. Han havde fulgt sporet i
ca. 2 kilometer, og han mente den var forsvundet op i en anden skov.
Den fik du ikke sagde han, mens han gik mumlende bort - ved ikke hvad
han mumlede og var også temmelig ligeglad med det. Jeg havde anskudt
min første buk, og vi havde ikke fundet den!!! Jeg fik kvalme. Jeg var
så sikker på at den var død da jeg trykkede af - og nu gik den rundt
et sted og havde ondt - meget ondt.!

Jeg kunne slet ikke forstå at schweiss manden måtte opgive sår
hurtigt. Jeg har før hørt om en buk der blev skudt i kloven - og den
fandt de 7 kilometer væk og fik aflivet.

Men Hans sagde nej - han havde riflen med i bilen men ikke da han gik
på sporet - "Hunden tager og afliver den når vi finder den" sagde han
stolt. - Puha tænkte jeg. Hvad nu hvis den letter 50 meter inden de
kommer hen til ham - så kan en 9 år gammel ruhår da ikke løbe den op.

Vi fik Hans til at gå ind på stedet igen og starte forfra på sporet -
bare for at være HELT sikker, for da vi gik der første gang, så vi at
der var 2 dyr der var løbet fra stedet - og hunden havde muligvis
taget det forkerte spor - men nej - hunden fandt straks sporet
igen(Der hvor bukken løb efter skuddet) og gik på samme spor igen -
der var ikke noget at gøre.....

Hans kørte hjem igen kl. 9.45....

Kammeraten og mig stod og snakkede lidt om hvad vi nu gjorde...

vi havde sådan set kun 2 muligheder - at tage hjem med uforrettet sag
eller ringe til endnu en schweisshund. Vi ringede....

Vi fik at vide, at når nu der havde været en hund der og dem tilmed
havde gået på sporet 2 gange, kunne han ikke gøre noget - for sporet
var udtværet, og han ville ikke kunne finde dyret. Efter lidt snak med
ham sagde han at vi havde gjort det rigtige - situationen taget i
betragtning selvfølgelig. - og at vi godt kunne tage hjem med god
samvittighed.

Jeg ved nu ikke - nu er det omkring 42 timer siden jeg afgav skuddet -
og samvittigheden nager mig stadig - faktisk så meget at jeg overvejer
at sælge riflen. Dette vil jeg aldrig nogen sinde udsættes for igen -
og SLET ikke udsætte noget dejligt, smukt vildtlevende vildt for
_nogensinde_.

Jeg ved det er den "risiko" at tage når man skyder/går på jagt, men
jeg har det meget dårligt med det lige nu. Og tankerne svirrer stadig
- VAR bladet i korset da jeg trykkede. KUNNE jeg have nået at skyde
igen. KUNNE vi have gjort mere for at finde bukken.

Jeg har siden jeg kom hjem været ude for at checke om kikkerten stadig
passede - på 100 meter sad der 6 skud inden for det der svarer til
bunden af en alm. Tuborg flaske - den passer stadig...Hvad var der så
gået galt....jeg finder aldrig ud af det, men jeg håber inderligt at
hvis der er noget den går på jagt ved Veerst(15 km fra Vorbasse) så
kig efter en buk med højre forben skudt over, og få den affanget så
hurtigt som muligt!! Det vil give mig lige bedre samvittighed at vide
at den var blevet fundet!

Jeg ved ikke om der er nogen morale i denne lange historie - andet end
- Vær 100% sikker før du skyder!!! og se for hulen at få genladt så
hurtigt som muligt, så man er klar til at skyde igen hvis det skulle
være gået galt alligevel...!!!

Med sørgmodige jægerhilsner
Martin_P

Fra : Torben F@rum

Dato : 19-05-03 07:04

"Smirge" <martin_REMOVE_@smirge.dk> skrev i en meddelelse
> Op og finde bladet - der var vel 25-30 meter derud - nu var bladet i
> korset - stille og roligt - BANG.

> - VAR bladet i korset da jeg trykkede. >
> Med sørgmodige jægerhilsner
> Martin_P

Det er så bagsiden ved at være jæger, havde selv den samme oplevelse sidste
år, men vi fandt dog bukken.
Jeg oplevede sidste år at skyde forbi 4 gange (dårlig reklame) og trods
gentagne indskydninger og besøg hos bøssemageren fandt vi aldrig grunden, så
jeg var ladt tilbage med mistanken om at det var mig der var noget galt med.
Det startede med at jeg skiftede min fontaine 3-9x40 ud med en Tasco købt
brugt her i gruppen. med Fontainen har jeg aldrig oplevet at skyde forbi,
men savnede en større forstørrelse derfor skiftet.
Det blev sådan til sidst at jeg mest sad og spekulerede på om jeg nu ville
ramme hvis jeg fik et dyr for.

Da jeg så skulle skyde ind her i foråret, opdagede jeg at kikkeret ligesom
var tiltet en smule dvs hvis jeg holdt riffelen vandret og så igennem
kikketen var trådkorset kl 5 - 11 og ikke 6-12 (det er overdrevet) er der et
klogt hoved herinde der kan forklare om det kan være problemet ?

I år går det noget bedre, har allerede skudt 2 bukke som begge faldt i
knaldet, og ikke rørte sig en millimeter.

Korrigerede du for den korte afstand da du holdt på bukken ?
Når du skyder ind på 100 meter vil du skyde lavt på så kort afstand

Knæk og bræk

Torben Farum

Fra : NEWS

Dato : 19-05-03 07:30

"Torben F@rum" <farum@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

et
> klogt hoved herinde der kan forklare om det kan være problemet ?

Jeg der er i allerhøjeste grad en kæmpe fejl at kikkerten ikke er monteret
100% vandret altså 6-12. Når du har den indskudt på 100 meter og den går
lige i øjet vil du når der bliver skruet på stilleskruere op, vil du også
flytte træfpunktet ud til en af siderne. det vil sige at et klik med din
riffel vil flytte kuglen ca. 6 mm op og ca 2 mm ud til siden.
1/4 tomme på 100 yard.
Jeg vil også gerne her benytte lejligheden til at gøre riffeljægerne
opmærksom på at de fleste fejl vi ser på skydebanen er løse kikkerter og
forskæfte der spænder. Hvis i Går ind på Aalborg om omegns jagtforening
hjemmeside under riffelskydning. Her er der et godt kontrolskema over hvad
man bør undersøge inden man kommer på skydebanen.
www.a-o-j.dk

Poul
Klip Klip

Fra : Martin_P

Dato : 19-05-03 07:32

On Mon, 19 May 2003 08:03:48 +0200, "Torben F@rum" <farum@city.dk>
wrote:

>Korrigerede du for den korte afstand da du holdt på bukken ?
>Når du skyder ind på 100 meter vil du skyde lavt på så kort afstand

njaahh....nu er det jo sådan, at en kuglebane altid vil have 2 træf
punkter - en meget tæt på, og så en på 100 meter - og efter de
ballistiske egenskaber for min ammunition(Lapua 12 grams kugle Kal
308W) siger, at det første træfpunkt ligger på 20 meter og maksimalt
vil den være 4 mm over sigtelinien indenfor 100 meter.
http://www.lapua.com/h_card.html og så er det kuglen der har nummer
4317189) - så det kan da ikke være helt tosset alligevel.....

Martin_P

Fra : Torben F@rum

Dato : 19-05-03 09:40

Ok det var bare et foreslag

Torben Farum

Fra : Søren V Andersen

Dato : 30-05-03 16:21

Hejsa alle sammen.

Synd du ikke fik bukken Smirge.
Du kan være 100% sikker på at du har skudt under den( og jo jeg tror på du
have den på bladet)
Du sidder måske 3-4 meter oppe i en hochsitz og bukken er kun 25-30
meter ude, så snyder det så meget, tænk på hvor mange grader dit løb
hælder!!
Et lille tip......... Hvis DU sidder højt skal du skyde højt....Hvis DU
sidder lavt skal du skyde lavt.
Det kan du også lære lidt at Martin_P.
Du skal ikke være bange for at gå på bukke jagt igen. næste gang du er i
hochsitzen er den der..
Knæk og Bræk.

Fra : M@X

Dato : 02-06-03 17:28

> [...]
> hælder!!
> Et lille tip......... Hvis DU sidder højt skal du skyde højt....Hvis DU

Hej Søren.
Vil du ikke nok gøre os alle den tjeneste at læse lidt mere på lektierne
inden du udtaler dig offentligt.
Hvis du regner vinklen ud ved at skyde fra et 3 meter højt tårn og lad os
sige
at piben er 4 meter over jorden og afstanden til målet er 25 meter - får du
en
vinkel på 9,09 grader.
Hvis riflen er skudt ind på 100m. med en 5cm høj montage og du tager en 9
grams
kugle skudt ud med 800 m/s får du et lavt skud på 2,2cm.
Hvis du laver samme beregning med 0 grader får du osse 2,2cm. Punktum.

ET STORT TIP..........Hvis DU sidder HØJT skal du ALTID skyde LAVT....Hvis
DU
sidder LAVT skal du skyde LAVT.
MEN DET GÆLDER KUN EXTREME VINKLER OG IKKE SÅDAN NOGET PJAT
SOM ET JAGTTÅRN. Der findes næsten ingen steder i Danmark hvor du behøver
kompensere for stejle skudvinkler.
Og tag så lige og læs nogle jagtblade. Der er ofte artikler om extreme
skudvinkler
og dem har du tydeligvis ikke læst.

Så slap jeg af med lidt galde og jeg håber du ikke er blevet sur på mig, men
jeg er træt af
alle de som svarer på indlæg uden at undersøge sagen grundigt.

Heldigt for dem er det straffrit at afgive forkerte svar.

mvh M@X ( den hellige )

Fra : Søren V Andersen

Dato : 02-06-03 18:02

Hejsa M@X.

Nej nej da jeg bliver da ikke sur.
Jeg kan kun sige en ting til det her og det er DU VED IKKE HVAD DU SNAKKER
OM................................

Fra : Mogens Christensen

Dato : 02-06-03 06:57

"Søren V Andersen" <sva@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa M@X.
>
> Nej nej da jeg bliver da ikke sur.
> Jeg kan kun sige en ting til det her og det er DU VED IKKE HVAD DU SNAKKER
> OM................................

Joooeee, det passer faktisk hvad ham M@xiedrengen lukker ud, han er bare
lidt frustreret over at han ingen buk har skudt endnu, den eneste buk der
var på hans revir har hans makker skudt. Nu er det sådan at hvergang han er
afsted ser han både kron og dåvildt, men ingen råvildt(bukke). Til september
er de også væk, konen gider ikke at høre på alt hans ævl (vi andre heller
ikke). Derfor ter han sig sådan her i gruppen, han trænger bare til at få
skudt en buk.(Der er også noget andet han trænger til men det hører
ihvertfald ikke til i denne NG)

MVH
Mogens

Fra : Søren V Andersen

Dato : 02-06-03 20:10

Hejsa Mogens...

Sådan skal det være
Nej det ikke alle der skyder på samme måde og det er jeg meget glad ved.
Måske er der noget om det han skriver men det er en lidt skod måde han
skriver det på. Det er sku ikke nogle grund til at svine folk til.

Søren V Andersen

Fra : J Nielsen

Dato : 02-06-03 23:02

On Mon, 2 Jun 2003 19:01:48 +0200, "Søren V Andersen" <sva@tdcadsl.dk> wrote:

>Hejsa M@X.
>
>Nej nej da jeg bliver da ikke sur.
>Jeg kan kun sige en ting til det her og det er DU VED IKKE HVAD DU SNAKKER
>OM................................

M@X har ret. Kun under extreme skudvinkler (eller ved buejagt fra platform)
skal der tages særligt hensyn til over/underhold. Det er et spørgsmål om
simpel trigometri og en smule ballistik. Hvis du insistere skal jeg gerne
uddybe det - men jeg må advarer på forhånd: Mine forelæsninger kan være
særdeles langtrukne.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Smirge

Dato : 03-06-03 01:32

Hvis du insistere skal jeg gerne
uddybe det - men jeg må advarer på forhånd: Mine forelæsninger kan være
særdeles langtrukne.
--

Jeg er da særdeles interesseret, i og med det var mig der skød under(fatter
det stadig ikke)

Martin_P aka Smirge

P.S. Undskyld svaret på mailen, men jeg er lige ved at lære at bruge outlook
express istedet for agent.....sorry!!

Fra : J Nielsen

Dato : 03-06-03 22:07

On Tue, 3 Jun 2003 02:32:29 +0200, "Smirge" <martin_REMOVE_@smirge.dk> wrote:

> [...]
>--
>
>Jeg er da særdeles interesseret, i og med det var mig der skød under(fatter

Så tar' vi din forbier først... ;)

Når du skød forbi skyldtes det ikke skudvinklen, men snarere noget så ordinært
som bukkefeber. Når først adrenalinen pumper rundt i kroppen er det svært at
styre fin-motorikken. Det sekund eller to som det tager fra man øger presset
på aftrækkeren til skuddet går, føles som en evighed. Tusind tanker farer
gennem éns hoved, man trækker vejret stødvist (hvis man da overhovedt trækker
det) , man glemmer hætten over sigtekikkerten, man glemmer sikringen, kort
sagt: Man glemmer det eneste det drejer sig om i den pågældende situation -
nemlig at foretage et kontrolleret aftræk! Skidt med at sigtekorset ikke vil
stå stille; så længe det holder sig inden for en "rimelig" margen skal det nok
gå - når bare man altså husker det med aftrækket.

Den bedste måde at styre bukkefeberen på er koncentrerer sig om én ting af
gangen. Har man besluttet sig for at skyde så drejer det sig først om at
komme i stilling med et godt anlæg for riflen, dernæst at vente på at dyret
står rigtigt - og så til sidst aftrækket. Springer man over et af disse tre
punkter vil det før eller siden gå galt.

Der er ikke nogen mirakelkur mod bukkefeber... heldigvis. Den dag hvor pulsen
ikke øges når sandhedens øjeblik nærmer sig, holder jeg op at gå på jagt.

Og så til teorien...

Lad os starte med at slå en ting fast: Så længe du er tættere på målet end
den afstand riflen er indskudt på. vil træfpunktet ALDRIG sidde lavere end
afstanden mellem pibe og sigtekikkert. Ved normal indskydning vil træfpunktet
typisk krydse sigtelinien omkring 50 m og igen ved 170-180 m.

Når man skyder under forhold hvor skudvinklen er så stor at den har en mærkbar
indvirkning på skuddet vil træfpunktet ALTID sidde højere end ved et skud på
samme afstand under vandrette forhold.

Vi antager du er på gemsejagt i Alperne. Du fået kig på en gemse som står på
en næsten lodret klippevæg 300 m oppe og du har 150 m til klippevæggen
som den står på. Afstanden til gemsen i luftlinie er ca 340 m og skudvinklen
vil være omkring 60 grader fra vandret.

Din riffel har en udgangshastighed på 850 m/sek, kikkerten sidder 5 cm over
piben og du har indskudt så træfpunktet sidder præcist i plet på 180 m

Ved et vandret skud på 340 m vil kuglen falde ca 40 cm under sigtepunktet, men
ved en skudvinkel på 60 grader vil faldet være mindre end 20 cm. Hvis du ikke
kompenserer for det mindre kuglefald, vil du skyde over gemsen. Desto tættere
skudvinklen kommer på lodret (90 grader) desto mindre vil kuglefaldet være.
Ved lodret vil kuglebane og sigtelinie følges ad indtil kuglen har nået toppen
af sin bane og dratter ned igen.

>P.S. Undskyld svaret på mailen, men jeg er lige ved at lære at bruge outlook
>express istedet for agent.....sorry!!

Fra Agent til Outlook? Vil du også til at skyde med forlader... ;)
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : M@X

Dato : 03-06-03 08:07

Hejsa Søren Sur

> Nej nej da jeg bliver da ikke sur.

Jo ,det lykkedes da fint nok.

> Jeg kan kun sige en ting til det her og det er DU VED IKKE HVAD DU SNAKKER
> OM................................

Se da bare der--tsk,tsk

mvh M@X der ved hvad han snakker om.

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 09-06-03 17:14

Er det ikke på de korte hold, mere et spørgsmål om at ramme vitale dele, end
at skyde over eller under. Det jeg mener er, det er jo ikke en flad
skydeskive vi skyder på, men et stykke vildt der har en hvis tykkelse. Og så
får det med at sigte højt eller lavt en anden betydning. Hvis man f.eks
sigter på et dyr der står tæt på hochsitzen, og sætter skudet på samme sted
som på bukkeskiven på skydebanen, vil kuglen godt nok gå ind hvor den skal,
men den går ud igen i bunden af brysthulen, sansynligvis uden at ramme
hjertet.
venligst Bjarne Aa

Fra : BKN

Dato : 10-06-03 16:36

"Bjarne Aakerman" <aakerman@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

skal,
> men den går ud igen i bunden af brysthulen, sansynligvis uden at ramme

Hej Bjarne.
Hvis du har læst mit svar længere oppe i tråden vil du se at vinklen på
kuglebanen under de foreliggende vilkår er beregnet
til 9,09°. Det betyder at hvis du sætter kuglen hvor du plejer på
bukkeskiven og vi antager at dyret er i god stand og dermed
30cm. tykt på midten, så er der 15cm ind til hjertet. Tangens til 9,09°
gange 15 = 2,39cm hvilket ikke er nok til at kuglen
kommer ud i bunden af brysthulen.
Endnu engang ser vi at der skal meget stejlere vinkler til end bare at sidde
i et jagttårn.
I dette tilfælde hvor du sigter midt i tieren på DJ's bukkeskive, vil en
2,39cm lavere sårkanal i midten af det 30cm tykke dyr
betyde at du rammer præcis igennem hjertet. Se på bagsiden af DJ's
bukkeskive og hold den op mod lyset. Så ser du anatomien.

Så må det da snart være på plads med skydning fra jagttårn. Så kan vi jo
tage et nyt emne op som f.eks ændring af træfpunkt
ved kantning af riflen.

mvh M@X

Fra : Torben F@rum

Dato : 10-06-03 18:08

"BKN" <416Tatanka@Nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Så må det da snart være på plads med skydning fra jagttårn. Så kan vi jo
> tage et nyt emne op som f.eks ændring af træfpunkt
> ved kantning af riflen.
>
> mvh M@X

Den er jeg med på, hvad kan du fortælle om emnet ?

Torben Farum

Fra : Mogens Christensen

Dato : 12-06-03 18:58

> [...]
>
> Så må det da snart være på plads med skydning fra jagttårn. Så kan vi jo
> tage et nyt emne op som f.eks ændring af træfpunkt

ØØØHHHH er der ikke noget om at linksrifler skyder med højskud når man
kanter dem, og lavt med en højreriffel.
Man skal altså holde højt med en retvendt riffel, og lavt med en kejtgøb,
altså når man kanter dem.

MVH
Mogens

Fra : BKN

Dato : 12-06-03 21:47

> [...]
> kanter dem, og lavt med en højreriffel.
> Man skal altså holde højt med en retvendt riffel, og lavt med en kejtgøb,

Joh da, du har fuldstændig ret, men det gælder selvfølgelig kun på den
nordlige halvkugle. På f.eks New Zeeland er det modsat.
Selvfølgelig forudsat at du skyder mod vest. Skyder du mod øst er det det
samme som at skyde mod vest i f.eks Pandrup.
Og så kan du jo sikkert regne ud at omkring ækvator er virkningen af dette
fænomen uden betydning.

Så skulle den ged være barberet. (citat fra Biker Jens)

mvh M@X (der kun skyder mod nord om søndagen)

Fra : wisent

Dato : 19-05-03 07:32

re:
torben farum skrev
> Korrigerede du for den korte afstand da du holdt på bukken ?
> Når du skyder ind på 100 meter vil du skyde lavt på så kort afstand

Ikke for at være verdensmester, men ifølge Normas balistiktabel vil der ikke
være nævneværdig lavskud på den opgivende afstand.
Har man indskudt med det obligatoriske oveskud på ca 4 cm på 100 meter
(indskudt til "prik" på ca 165 meter vil kuglen kun gå ca 2 cm (eller der
under) lavere på afstandene under 50 meter dette gælder både for 6,5 og
kal. 30. (308w og 30.06.)
2 cm er uden betydning hvis man da ikke holder til en meget lav
hjertekugle.
tjek selv på normas hjemmeside
Hunt safe
wisent

Fra : NEWS

Dato : 19-05-03 07:14

Det er en god historie du der har skrevet om og jeg kan godt forstå din
frustration.
Ikke at jeg nu vil til, at gøre mig klog på hvad, du har gjort galt,men vil
jeg gerne give mit råd med. Når du har bukken inde på så kort en afstand,
skal du faktisk holde lidt højere på den ( ca 5 cm ) For din kikkert er
monteret på måske høje baser og derved er kuglen under kikkerten de første
40 til 50 meter.Det i kombination med at du måske har holdt en anelse for
lavt, giver dette resultat at løbet bliver skudt over.
Jeg håber for dig at bukken bliver fundet og så er det bare med at komme
afsted på skydebanen igen og så på jagt.
mvh
Poul

Fra : John Reinau

Dato : 19-05-03 11:23

Man kan skrive meget om hvad du burde have gjort, og du gjorde det eneste
rigtige, at ringet efter hund, at han så efter hvad jeg kan læse ud fra din
historie ikke gjore havd han kunne have gjort, er en anden sag. Men jeg
mener ikke du skal sælge din riffel, jeg kan godt følge dig i at du har det
skidt, men vi er kun mennesker, så det er lidt som når man falder af hesten
er det bare med at komme op på den igen, og der vil nok være nerver på næste
gang du har bukke i kikkerten.

Knæk og bræk
www.danhunters.dk

Fra : Lasse Holm

Dato : 20-05-03 16:36

"En dårlig samvittighed er en samvittighed der gør sin pligt"

Selvfølgelig har du det skidt, det vil alle have der oplever den
slags. Der kan gættes i det uendelige på hvad der lige netop gik
galt den dag, men det fører sikkert ikke til noget konstruktivt,
medmindre du ligefrem finder ud af, at kikkerten sidder løst i
montagen.

Lad være med at sælge riflen, køb istedet en forsvarlig mængde
træningsammunition, og kom ud på skydebanen. Hvis du kan komme til
det, så prøv på forskellige afstande og i forskellige
skydestillinger, så du erfarer hvad der betyder noget for
resultatet, og hvad der er ligegyldigt. Husk, at det er en
stressfaktor i sig selv at skyde på noget levende. Lidt ligesom at
gå til eksamen. Så jo bedre du er forberedt, desto bedre kan du
håndtere den stress og skyde som du plejer.

Venlige hilsner Lasse

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 22-05-03 19:48

Lasse Holm <laho@gh.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:10534450420.918306155003062@dtext.news.tele.dk...
---klip---
>Husk, at det er en
stressfaktor i sig selv at skyde på noget levende. Lidt ligesom at
gå til eksamen. Så jo bedre du er forberedt, desto bedre kan du
håndtere den stress og skyde som du plejer.

Min søn på 12 har skudt konkurrence i et par år nu. Om vinteren skyder han
10 m. luft og 15 m. salon. I sommersæsonen mest langdistance 2 og 300 m.
Sidste sæson skød han over 3500 skud 6,5x55!!
Har han været fra skydningen et par uger, går der lige 5-6 serier a. 15 skud
før han skyder ordentligt igen. Selvom baneskydning ikke er det samme som
jagt og selvom knajten nok også skyder noget over gennemsnittet så ku det
vel nok gi en og anden jæger noget at tænke over ikke? 10-15 skud een gang
om året, det holder sku ikke.
MVH Niels
--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 22-05-03 19:56

Glemte lige at rydde op i bunden af meddelelsen, sorry.
MVH Niels

Fra : Peter Weis

Dato : 23-05-03 08:57

"Niels Damsgaard-Sørensen" udtalte:

> [...]
ku det
> vel nok gi en og anden jæger noget at tænke over ikke? 10-15 skud

Både ja og nej ...

Som jægere skal vi, om jeg så må sige, bare ramme skiven på afstande
der sjældent er meget over 100 m.
Om vi sætter den i 10'eren eller 6'eren er bedøvende ligegyldigt for
skuddets effektivitet.

mvh
Peter

Fra : Martin_P

Dato : 23-05-03 10:32

On Thu, 22 May 2003 20:48:02 +0200, Niels Damsgaard-Sørensen
<nds@svigermor.tdcadsl.dk> wrote:

Forstås, men nu har jeg 4 gange klappet bundstykket op og gået hjem
fordi jeg lige præcis ikke syntes at han stod helt rigtigt til skud.
Og lige netop denne gang stod han perfekt, og jeg har helt klar og
rolig - ingen bukkefeber af nogen art. Jeg var 110% sikker da jeg
krummede fingeren(jeg har selv skudt med riffel igennem 17 år
efterhånden. Ikke at sige at det ikke kan glippe, men så er jeg straks
klar over at det var noget skidt. Den følelse havde jeg slet ikke)

Men man kan kun lære af det. Desværre på bekostning af en anskudt
6-ender....

Martin_P