Hvalpe eller ej ... En skøn oplevelse.
Fra : Berit Nielsen

Dato : 19-05-03 07:30

Min dejlige tæve fik jo hundehvalpe for ca. 5 uger siden.
det har været en virkelig oplevelse.
Først det at se de små blive født, at se vores hunhund som var første
gangsfødende,
vide nøjagtigt hvad der skulle ske, og se og følge den ro der var over det
hele.
At følge de små i døgndrift det første stykke tid, være der og støtte vores
hunhund.
Det at se dem vokse sig større dag for dag, at veje dem og følge deres
nøjagtige vægt.
det har været hårdt at sikre at alle fik mad nok,
derfor valgte vi hurtigt at give supplerende flaske til hvalpene.
Det gav os mulighed for en rigtigt hyggestund med hver enkelt hvalp i løbet
af dagen.
Det har været en fornøjelse at se de forskellige nye ting de har kunnet.
Så åbnede de øjnene, så begyndte de at kunne se, så blev de mere mobile,
og begyndte at knurre i leg, samt at gø af hinanden.
Så begyndte de at løbe, så hoppe og nu siger enkelte af dem selv til når det
er tissetid.
Vi har hvalpene gående i køkkenet (sovested / spisested), som er centralt i
huset,
derudover har vi dem i de rum vi nu opholder os i, hvor der leges og nusses.
Vi sørger for at alle vores hvalpe er lige meget i hånd, og at de alle kan
lide at lege med legetøjet.
Vi har valgt at vi hellere vil rende ud i haven masser af gange, i løbet af
dagen,
både på samlede tisseture, men også på enkelte, når en enkelt hvalp vågner,
eller er færdig med at lege.
Det har gjort at det eneste tidspunkt vi har aviser der tisses på er om
natten.
Vi syntes det er en ren fornøjelse at sidde og studere hvalpene, og lære
hver enkelt at kende.
Der er masser af grinetid, sammen med dem når de finder på nye måder at
"mule" de andre hvalpe på.
Eller når en tager "dykkercertificat" i madskålen med A 38.
Vi er selv meget imponerede over den lærevillighed vores hvalpe har lagt ud
med,
lysten til at sige til når man skal ud og besørge sig, til at forstå NEJ,
når der bliver sagt vi ikke vil bides i fødderne, have bidt i skabslåger
o.s.v.
Vores hvalpe er gode til at tage den bunke legetøj som vi har givet dem og
bruge det.
Og det er vi glade for, da det hele vi gør jo gerne skulle lette det for
hvalpen i fremtiden,
ved ankomst til dens nye familie.
Jeg vil råde alle der overvejer hvalpe, til at være parat til hårdt arbejde,
der belønnes på en skøn og vidunderlig måde i form af hver enkelt hvalps
fremskridt, dag for dag.
Men vær dog sikker på at dit avlsmateriale er "værd" at avle på,
og at du giver dine "måske" kommende hvalpe den bedste start i form af valg
af forældredyr.
Brug sunde og raske hunde, har du en stor hund, så sikre dig at den ikke er
HD bærer,
og at du med tryghed kan avle på den.

Nå det var bare lidt strøtanker, fra en som virkelig har nydt denne
oplevelse,
og som varmt kan anbefale det til andre.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk

Fra : Winnie Steen

Dato : 21-05-03 22:14

Helt enig i alt du skriver.
Det er skønt, sjovt og hårdt at have hvalpe, især når man som du sørger for
at de bliver godt præget og kommer "godt i vej". Det er bare så hårdt at
komme af med dem til deres nye familie, men det er dejligt når man kan følge
dem i tiden fremover også, når hvalpekøberne er flinke til at give
tilbagemeldinger.
Forhåbentlig er min broholmertæve drægtig lige nu, men er kun 1 uge henne,
men jeg glæder mig!
hilsen Winnie

Fra : bettina

Dato : 22-05-03 07:58

Åh, jeg blir helt blød i knæene ved tanken om sådan en kæmpe oplevelse.
Blir nok nødt til at overbevise manden om, at vi nok skal få afsat de små
kræ, hvis vi får hvalpe på Mocka næste år

bettina

Fra : Mette og René

Dato : 22-05-03 09:21

"bettina" <bep@bep.dk> wrote in message
> Åh, jeg blir helt blød i knæene ved tanken om sådan en kæmpe oplevelse.
> Blir nok nødt til at overbevise manden om, at vi nok skal få afsat de små
> kræ, hvis vi får hvalpe på Mocka næste år

hva er mocka for en slags hund?
mvh mette