vandskift-hvor ofte
Fra : jan

Dato : 19-05-03 10:31

hej med jer

jeg overvejer at anskaffe mig et arkvarium

men blev lidt bleg da jeg læste om vandskift hver

femte dag findes der ikke alternetiver feks. en

god pumpe med et stort udvendigt filter?

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-03 11:15

jan wrote:
> hej med jer
>
> jeg overvejer at anskaffe mig et arkvarium
>
> men blev lidt bleg da jeg læste om vandskift hver
>
> femte dag findes der ikke alternetiver feks. en
>
> god pumpe med et stort udvendigt filter?

I mit 250 liters skiftede jeg vand hver 3-4 uge ca. 1/4 hver gang.

Men har du et lille overbefolket akvarie skal det ske noget oftere.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-05-03 11:26

"jan" <hermann.dk@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> hej med jer
>
> jeg overvejer at anskaffe mig et arkvarium
>
> men blev lidt bleg da jeg læste om vandskift hver
>
> femte dag findes der ikke alternetiver feks. en
>
> god pumpe med et stort udvendigt filter?

Prøv at tænke denne vej: x antal individer (dyr eller mennesker) i et
rum af en given størrelse.
Hvor tit der skal muges ud afhænger af flere ting (antal,størrelse,
fodermængde, rummets størrelse osv)
Og husk på at en pumpe ikke fjerner noget fra kredsløbet. Den opsamler
og ilter forhåbentlig.
Man kan sagtens holde akvarium hvor der kun er behov for vandskifte hver
2. - 4.uge eller endog
sjældnere, men så skal man sætte sig godt ind i tingene ( få fisk, og
planter, der virkeligt gror og kan
høstes rigeligt af )
Mvh
Ole

Fra : Nette

Dato : 19-05-03 16:30

"jan" skrev i en meddelelse
> hej med jer
>
> jeg overvejer at anskaffe mig et arkvarium
>
> men blev lidt bleg da jeg læste om vandskift hver
>
> femte dag findes der ikke alternetiver feks. en
>
> god pumpe med et stort udvendigt filter?

Jeg skifter vand hver 3.-4. uge, men altså, ikke ALT vandet vel Kun 1/5
af akvariet.

Nette

Fra : Cyberbar

Dato : 19-05-03 17:25

Hej Jan

Jeg har et akvarie på 325l. Der sidder 2 pumper, en udvendig Eheim 2224 der
yder 700l/h. Og en indvendig Fluval 3Plus der også yder 700l/h. Da jeg har
en del fisk i kummen, skifter jeg 50% af vandet ca. hver 3 uge.

Mvh. Cyberbar