'man /etc/adduser.conf' giver adduser.conf~
Fra : Peter Makholm

Dato : 19-05-03 18:42

Jeg opdager til min store overraskelse at når jeg på min Debian-boks
skriver 'man /etc/adduser.conf' så viser den mig adduser.conf(5).

Det er langt fra alle filer der viser den rette manualside. Oftest får
jeg et forsøg på at vise den egentlige fil op, det er også det jeg
ville forvente.

Det eneste mønster jeg kan finde er at de filer hvor det "virker" står
hele stien til filen i NAME-afsnittet:

..SH NAME
/etc/adduser.conf \- configuration file for
..B adduser(8)
and
..BR addgroup(8) .

Mens de filer det ikker virker står kun basename:

..SH NAME
passwd \- The password file

Jeg kan simpelthen ikke finde denne feature dokumenteret. Er det en
Debianisme eller er det normal opførelse?

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 20-05-03 18:43

Peter Makholm skrev:

> Jeg opdager til min store overraskelse at når jeg på min Debian-boks
> skriver 'man /etc/adduser.conf' så viser den mig adduser.conf(5).

Sejt.

> [...]
> hele stien til filen i NAME-afsnittet:
>
> ..SH NAME
> /etc/adduser.conf \- configuration file for

Men hvad står der i "/etc/man.config"? Det burde vel være den fil der
styrer det.

> Jeg kan simpelthen ikke finde denne feature dokumenteret. Er det en
> Debianisme eller er det normal opførelse?

Det ser ud til at være debian-specifikt. Jeg prøvede med `man
/etc/anacrontab` og `man 5 anacrontab` og fik to forskellige resultater.

Men jeg har mistanke om at det kan styres i "/etc/man.config" (der ikke
just er veldokumenteret).

Jacob
--
"hvis ikke engang statens embedsmænd kan overskue et område
med patenter - HVORDAN I HEDE HULE HELVEDE SKAL VI ANDRE SÅ

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-05-03 08:13

Jacob Sparre Andersen <sparre@crs4.it> writes:

> Sejt.

Ptjaaaa.

> Men hvad står der i "/etc/man.config"? Det burde vel være den fil der
> styrer det.

Sådan en fil har jeg ikke og den er ikke nævnt i man(1).

> Det ser ud til at være debian-specifikt. Jeg prøvede med `man
> /etc/anacrontab` og `man 5 anacrontab` og fik to forskellige
> resultater.

Og den første er et forsøg på at formatterer /etc/anacrontab?

Og anacrontab(5) opfylder det mønster jeg har beskrevet?

(Jeg har ikke anacrontab installeret)

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-05-03 10:50

Peter Makholm skrev:

> Sådan en fil har jeg ikke og den er ikke nævnt i man(1).

Det er den på mit system (der godt nok påstår at den hedder
"/usr//etc/man.config").

> Og den første er et forsøg på at formatterer /etc/anacrontab?

Ja.