Pipe gennem sockets
Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-05-03 09:59

Unix er jo genialt ved at man kan skrive:

cat filnavn.tar.gz | gunzip | tar x

Hvad du, hvis "cat filnavn.tar.gz" udføres på en anden maskine end "gunzip |
tar x"? Findes der en nem måde, hvorpå man kan lave en listening socket a
la:

fromsocket 2345 | gunzip | tar x

og så bagefter køre følgende på en anden maskine:

cat filnavn.tar.gz | tosocket <ip-address> 2345

Jeg spørger, fordi jeg flere gange ville kunne have haft glæde af at lave en
sådan forbindelse, ikke kun til tar formål.

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-05-03 10:02

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Dybdahl:
> [...]
>
> Jeg spørger, fordi jeg flere gange ville kunne have haft glæde af at lave en
> sådan forbindelse, ikke kun til tar formål.

rsh/ssh gør det uden problemer

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Alex Holst

Dato : 19-05-03 10:03

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> wrote:
> [...]
> tar x"? Findes der en nem måde, hvorpå man kan lave en listening socket a

Som naevnt af andre kan ssh bruges. netcat kan ogsaa hvis du vil undgaa
overhead i kryptering og du stoler paa netvaerket de 2 maskiner sidder
paa.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-05-03 11:01

Alex Holst wrote:
> Som naevnt af andre kan ssh bruges.

ssh er uhyggeligt langsomt, når man sidder på et 100Mbps netværk og lige
skal flytte 50 Gigabytes, så jeg er meget interesseret i alternativer.

Jeg kan ikke lige se, hvordan jeg kan sætte rsh i listen mode - og jeg er
ikke interesseret i at det skal fungere som en daemon eller via xinetd.

> netcat kan ogsaa hvis du vil undgaa
> overhead i kryptering og du stoler paa netvaerket de 2 maskiner sidder
> paa.

Den lyder spændende - desværre kan jeg konstatere, at den ikke er en del af
Red Hat Linux 9 og heller ikke kan hentes med "apt-get install netcat".

Kan du give yderligere oplysninger om den?

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-05-03 11:04

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> writes:

> Den lyder spændende - desværre kan jeg konstatere, at den ikke er en del af
> Red Hat Linux 9 og heller ikke kan hentes med "apt-get install netcat".

Måske fordi pakken hedder 'nc'. `apt-cache search netcat` kan måske give
dig svaret.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-05-03 11:21

Peter Makholm wrote:
> Måske fordi pakken hedder 'nc'. `apt-cache search netcat` kan måske give
> dig svaret.

Takker. For dem, der bare følger tråden, så kommer løsningen her:

Først kører man følgende på destinationsmaskinen:

nc -l -p 3000 | tar x

Herved lytter den på port 3000, og afslutter når en tcp-forbindelse på port
3000 er ankommet, har leveret data, og er lukket igen. Herefter man kan
kopiere en eller flere filer over med:

tar c minfil.txt | nc localhost 3000

Hilsen,

Lars.