Roterende og zip'ede logs i apache
Fra : Søren Reinke

Dato : 18-05-03 22:26

Hejsa

Jeg har et lille problem.

Jeg har min egent webserver der til tider genererer nogle halvstore log
filer.

Hvordan kan jeg sætte det op så der genereres en log fil per dag, som bliver
zippet ?

Så jeg derved kan bibeholde hele logfilen, bare splittet op, men undgår at
det fylder vildt meget.

På forhånd tak.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-03 22:56

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> writes:

> Hvordan kan jeg sætte det op så der genereres en log fil per dag, som bliver
> zippet ?

Kig på logrotate.

--
Jacob - www.bunk.cc
There is always someone worse off than yourself.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-05-03 22:58

> [...]

> zippet ?
>
> Så jeg derved kan bibeholde hele logfilen, bare splittet op, men undgår at

De fleste distributioner kommer med apache sat op til at benytte
logrotate og dermed gøre netop, hvad du vil (hvis jeg forstår dig
ret).

Kig lidt nærmere på logrotate; det er et fremragende (og på det
nærmeste uundværligt) værktøj.

/Rasmus

Roses R Red, Violets R Blue
I Am Skizofrenic & So Am I

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-05-03 23:48

> [...]
> ret).
>
> Kig lidt nærmere på logrotate; det er et fremragende (og på det

Jeg takker for tippet, har du evt. et eksempel eller en god site om tool'et
?

Antallet af fundne sites når man søger er lettere uoverskueligt :)

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-05-03 23:52

> Jeg takker for tippet, har du evt. et eksempel eller en god site om
> tool'et ?
>
> Antallet af fundne sites når man søger er lettere uoverskueligt :)

Lol

man logrotate giver jo ligefrem en god forklaring :)

Jeg har endnu ikke helt vendet mig til at linux faktisk har en hjælpe
funktion der kan bruges :)
hmm. måske skulle man formindske win2k og prøve det som desktop OS også :)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 19-05-03 00:49

Søren Reinke wrote:
<KLIP>

> Jeg har endnu ikke helt vendet mig til at linux faktisk har en hjælpe
> funktion der kan bruges :)
> hmm. måske skulle man formindske win2k og prøve det som desktop OS også :)

Det er vi flere der gør... med succes.
Selvom jeg er tidligere MS-freak, må jeg indrømme at jeg føler
spændetrøjen stramme når jeg skal lave noget på en Windows... hvor er
alle mine tools? Hvorfor virker det ikke første gang?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-03 08:21

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> spændetrøjen stramme når jeg skal lave noget på en Windows... hvor er
> alle mine tools? Hvorfor virker det ikke første gang?

Hehe, ja efterhånden er den eneste grund jeg kan se til at bruge windows er
for at spille det eneste spil jeg gider at spille DaoC.

Jeg er helt enig angående det med tools, jeg ved ikke hvor mange gange i en
ms-dos prompt jeg har skrevet:
ll
df -h
ps aux | grep programnavn

osv :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-05-03 00:07

> Jeg takker for tippet, har du evt. et eksempel eller en god site om tool'et
> ?
>
> Antallet af fundne sites når man søger er lettere uoverskueligt :)

moffe@grignard# apropos logrotate
dh_installlogrotate (1) - install logrotate config files
logrotate (8) - rotates, compresses, and mails system logs
moffe@grignard# man 8 logrotate
Reformatterer logrotate(8), venligst vent...
moffe@grignard#

Den har en udemærket manual-side med dokumentation såvel som eksempler

(dh_installlogrotate er noget debian-værk, som du næppe har brug for)

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail