MS Windows
briani 27239
Deling af internet via switch
Fra : Lars Clement

Dato : 18-05-03 21:50

Med 2 pc'ere i huset, har jeg anskaffet mig en switch. Så langt så godt. Vi
kommer da også på internettet, men eh... kun én ad gangen. Vi kan ikke
komme på begge to samtidig. Hvad går der galt ?

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Bach|DK|

Dato : 18-05-03 21:52

> Med 2 pc'ere i huset, har jeg anskaffet mig en switch. Så langt så
> godt. Vi kommer da også på internettet, men eh... kun én ad gangen.
> Vi kan ikke komme på begge to samtidig. Hvad går der galt ?

Det ville være rart hvis vi kendte din opsætning lidt bedre. Modem?
Router? Kabelforbindelse?
Det er formentlig routeren der mangler. Den som deler
internetforbindelsen i 2.

--
Michael Bach

Fra : Lars Clement

Dato : 18-05-03 21:54

Der er tale om en XP . Undskyld !!

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : zigge

Dato : 18-05-03 23:38

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> wrote in message
> Der er tale om en XP . Undskyld !!
> Vi

Ja det hjalp jo ikke meget at få at vide hvilket styresystem du har, da det
er fuldstændigt ligegyldigt i den her sammenhæng. Og siden du spørge som du
gør vil jeg prøve at give dig lidt at arbejde videre med...

Hvad enten du kobler dig til internettet med et modem eller er på en
adsl-forbindelse, så har du normalt kun en IP-adresse til rådighed.
IP-ardessen er populært sagt det navn som din computer bruger til at
komunikere med andre computere med på nettet, altså hvis du gerne vil se en
bestemt hjemmeside så indtaster du f.eks. www.dr.dk Navnet dr.dk bliver så
omsat til en IP-adresse "ude på nettet", som din computer så får at vide og
nu kan din computer snakke med dr's computer ved at sige "goddag
129.142.22.81 (dr's IP) vil du godt sende en hjemmeside til 192.128.1.3
?(din IP)"
Hvis du så prøver at koble dig på nettet med to computere samtidigt uden at
skille dem ad adressemæssigt, så går der altså ged i det...
For at kunne skelne dine computere fra hinanden, set udefra, må de have hver
sin adresse på nettet. Hvis du kobler op som de fleste får din computer en
og kun en adresse tildelt når du "gå på", det er det der kaldes en dynamisk
IP-adr. og den kan ændre sig fra gang til gang du er på nettet. Hvis du har
en statisk IP-adr. betyder det bare at du har den samme adr. altid, man du
har altså stadig kun een adr. til rådighed og kan kun bruge een computer ad
gangen.

Hvordan gør man så hvis man har flere maskiner?
Du er tæt på med en switch, en switch fungere meget kort fortalt sådan at
flere computere kan kobles sammen, lige som en slags forlængerledning med
mange stik i. Fidusen er bare at en switch gør det muligt at alle computere
kan snakke og lytte samtidigt i munden på hinanden, i modsætning til en
"hub" hvor der kun er een computer der kan enten snakke eller lytte -
hvilket naturligvis gør at et switch'et netværk er væsentligt hurtigere end
et der er forbundet vha. hub's.

Switchen løser ikke dit problem med flere computere, da hver computer stadig
skal have hver sin IP-adr. for at man kan finde den på nettet og du jo kun
har en adr. ud mod internettet, så den computer der kommer først på
internettet er altså den der vinder kampen om adressen og den anden
ignoreres bare.

Nu kommer løsningen så:
For at du kan få flere adresser til rådighed skal du have en router sat ind
imellem switch'en og internettet. Routeren er en "dims" der kan spørge efter
en adresse på internettet hos din internetudbyder og kan give dine computere
hver sin adresse når de spørger routeren efter en adresse på internettet.
Det smarte er så at routeren sørger for at dirigere trafikken hen til den
rigtige computer inden i dit hjemmenetværk og dine computere alle kan bruge
nettet samtidigt.

Jeg håber at denne laaange forklaring gav dig lidt mere indsigt i hvordan en
internetopkobling virker med flere computere (- og at alle de andre nørder
herinde vil bære over med mine overforenklinger og genveje

Mit forslag er at du bytter din switch til en router med flere udgange, det
er en slags kombiløsning hvor du får en "dims" med både router og switch i
en kasse og det er normalt en billiger løsning end både at have en router og
en switch i enden af hinanden - forudsat at du er inden for
ombytningsperioden. Ellers gør det ikke så meget, da den seperate løsning er
at foretrække sådan nørdet set.
Hvis du vil have en mere korrekt og uddybende forklaring vil jeg anbefale at
du finder et at IDG's hæfter om hjemmenetværk.

Mvh
//zigge

Fra : Quibbler

Dato : 18-05-03 21:57

> [...]
> kommer da også på internettet, men eh... kun én ad gangen. Vi kan ikke
> komme på begge to samtidig. Hvad går der galt ?

Hvordan er de forbundet? begge to til switch'en og så switch'en til
routeren
Hvilken internetforbindelse har du? udbyder?
Hvilket OS kører du på de to pc'er
Har du en fast IP eller én eller flere dynamiske IP'er

hvis du kommer med de ovenstående oplysninger er det nemmere at hjælpe dig.

Venlig hilsen.
Michael Læsø

Fra : SuSanne

Dato : 19-05-03 17:01

Vi har 3 pc'er koblet til netværk gennem en switch med 5 porte (ingen
router).
Kører med 3 forskellige Windows-systemer (98 - 98se - xp) og er på
bredbåndsnet, hvor modemet er koblet til port 5 i switchen (skulle være det
mest almindelige/brugte).
Alle 3 pc'er kan være på nettet samtidig.

Jeg brugte vores udbyders vejledning, og det virkede med det samme:
http://www.arrownet.dk/vindinggaard/index.php?1.vejledninger.netvaerksopsaet
ning.netvaerk98
Måske har TDC en bedre vejledning til XP, som du sikkert selv kan finde på
deres hjemmeside.

Derudover fik jeg hjælp og gode råd her fra:

http://www.winhelp.dk/95n14.htm

Jeg er ikke nogen nørd, hvad netværk angår, men alt lykkedes med det samme,
så måske er det blot et enkelt hak i en af dine indstillinger, der mangler.

Venlig hilsen
Susanne
***

Fra : Bach|DK|

Dato : 20-05-03 22:24

> Vi har 3 pc'er koblet til netværk gennem en switch med 5 porte (ingen
> router).

Hvis det er arrownets kabelmodem i har, så er der indbygget router i
den! Der skal være en eller anden form for router til at fordele
internet trafikken, så den kommer ud til de rigtige pc'er!

--
Michael Bach

Fra : zigge

Dato : 20-05-03 22:51

"Bach|DK|" <m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Hvis det er arrownets kabelmodem i har, så er der indbygget router i
> den! Der skal være en eller anden form for router til at fordele
> internet trafikken, så den kommer ud til de rigtige pc'er!

Som jeg også nævnet i mit tidligere indlæg.... Men man kan faktisk også
sætte den ene maskine op som gateway og dns-server, så virker det også. Men
det er nok ikke helt den løsning Lars Clement er ude efter

Mvh
//zigge

Fra : Lars Clement

Dato : 21-05-03 20:27

Næh, jeg troede alt var OK med en switch. Men ehh man bli'r jo immer
klogere !!

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : zigge

Dato : 21-05-03 20:34

> Næh, jeg troede alt var OK med en switch. Men ehh man bli'r jo immer
> klogere !!

Hvis du kunne fortælle hvad du har? (Udbyder, forbindelse, nuværende udstyr,
styresystemer) Så er det en del nemmere at rådgive

Mvh
//zigge

Fra : Lars Clement

Dato : 22-05-03 16:18

Se, det korte svar :

TDC hotline siger:
Når man ( som jeg ) logger på med brugerkode osv. Så bruger man en pppoe
forbindelse. En sådan tillader kun én bruger online. Derfor dur en switch
ikke. Der skal e n router til.Hvis man derimod har en linje uden påkrævet
kode, så kan man godt " nøjes " med en switch. Det har en del, der bruger
firmanetværk, har jeg ladet mig forstå.
Derfor : nu tager jeg min Switch. Kører op til min forhandler, og smider
resten af mine lommepenge sammen med switchen på bordet. Får mig en router,
kører hjem og putter ledninger i. Herefter skriver jeg igen, når jeg heller
ikke får det til at hvirke !!