MS Windows
briani 27239
GPRS og bærbar computer
Fra : Per Münster

Dato : 18-05-03 21:42

Goddag,

Jeg har fået et tillægsabonnement til min Nokia 68i - gprs-data
kommunikation.

Sigtet er at kunne koble op til med en bærbar via telefonen. Jeg tror ikke
det kan køre som et modem med dial-up, idet man vist kører ud i et
telenetværk svarende til en ADSL i et kablet system. Men så skal der vel
installeres noget driverprogrammel, der får telefonen til at agere router -
er det ikke korrekt?

/Per

Fra : John Doe

Dato : 19-05-03 08:47

> Jeg har fået et tillægsabonnement til min Nokia 68i - gprs-data
> kommunikation.

Jeg går ud fra, at du mener en Ericsson T68i, men det er nu sagen uvedkomne,
for det fungere på samme måde for alle telefoner (med infrarød).

> [...]
> telenetværk svarende til en ADSL i et kablet system. Men så skal der vel
> installeres noget driverprogrammel, der får telefonen til at agere

Når du aktivere din telefons infrarøde port og får den til at kommunikere
med PC'en, vil din Windows installere en infrarød driver til din telefon.
Dermed får du oprettet et modem på din computer og dette modem er
tilgængeligt hver gang du har tilsluttet din telefon via den infrarøde port.

Før du gør alt dette, skal du dog have din GPRS til at fungere på telefonen.
Hvis du har TDC abb. skal du blot ringe til dem og få dem til at sende en
SMS til dig med opsætningen og hvis det er Sonofon, skal du blot skrive
"internet" (med små bogstaver) som accesspoint.

Når dette så fungere, skal du oprette en almindelig modem-tilslutning til
internettet. Istedet for at ringe til et opkaldsnummer, skal du angive
*98*?# og så undlade brugernavn og adgangskode. Spørgsmålestegnet er det ID
nummer du har i telefonen (det hedder vist CID).

Hmm.. det skulle vist være det. Sig til hvis det driller - jeg har samme
opsætning og benytter det af og til (SE68i med labtop).

John

Fra : Per Münster

Dato : 23-05-03 16:44

Takker - jeg kom igennem, performance er elendig. Jeg har tjecket med en
download der giver ca. 2 kbyte / sekund - omregnet svarende til 22 k baud
modem. Det er naturligvis bedre end et GSM-modem, der har 9,6 k baud, men
ikke nær det som burde have været resultatet 40 k baud. Evt. et bud på en
forbedring?

/Per

Fra : WE

Dato : 23-05-03 17:47

Vær opmærksom på, at baud og bit ikke nødvendigvis er det samme.