32 Bit variabel ???
Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-05-03 15:21

Hej !

jeg sidder og roder med en embedded ANSI C compiler til en 8bit AVR
mikroprocessor.

jeg har 4 char variabler (A,B,C,D)

disse repræsentere værdien fra en 32 Bit tæller

Så vidt jeg kan huske kan en unsigned long int holde på 32bit

men hvordan får jeg flyttet A,B,C,D ind i en variabel ?

(A er MSB og D er LSB)

jeg tror det er noget med at shifte bittene op men jeg kan ikke få det til
at fungere.

jeg havde udtænkt noget med at tage A variablen og dividere den
1.000.000.000 ... osv.. og på den måde tilsidst ligge alle variablerne
sammen... (en MEGET langsom procedure som i sikkert kan regne ud)

tid (i processoren) er lidt kritisk så alle gode ideer modtages med kyshånd
!!!

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-03 15:58

Lasse Madsen skrev:

>jeg har 4 char variabler (A,B,C,D)

>disse repræsentere værdien fra en 32 Bit tæller
>Så vidt jeg kan huske kan en unsigned long int holde på 32bit
>men hvordan får jeg flyttet A,B,C,D ind i en variabel ?

   value=(((A*256)+B)*256+C)*256+D

>jeg tror det er noget med at shifte bittene op men jeg kan ikke få det til
>at fungere.

En god compiler optimerer selv om der vitterligt skal ganges
eller shiftes.

--
Bertel

Fra : Ivan Johansen

Dato : 19-05-03 18:51

Lasse Madsen wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg kan huske kan en unsigned long int holde på 32bit
>
> men hvordan får jeg flyttet A,B,C,D ind i en variabel ?

Prøv med:
((unsigned long)A << 24) | ((unsigned long)B << 16)) | (C << 8) | D;

Ivan Johansen

Fra : Peder Skyt, Z=nospam

Dato : 19-05-03 19:05

On Mon, 19 May 2003 16:20:57 +0200, "Lasse Madsen" <lm@h-tech.dk>
wrote:

>jeg har 4 char variabler (A,B,C,D)
>disse repræsentere værdien fra en 32 Bit tæller
>(A er MSB og D er LSB)

Kan gøres på mange måder.
At dine A/B/C/D ikke er "unsigned char" komplicerer situationen.

F.eks.
unsigned long UL = (unsigned long )(unsigned char)A << 24
| (unsigned long )(unsigned char)B << 16
| (unsigned short )(unsigned char)C << 8
| (unsigned char)D
;

/Peder Skyt

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 20-05-03 11:13

"Lasse Madsen" <lm@h-tech.dk> wrote in message
> [...]
>
> (A er MSB og D er LSB)
>
> jeg tror det er noget med at shifte bittene op men jeg kan ikke få det til

int val = (D&0xff);
val |= (C&0xff)<<8;
val |= (B&0xff)<<16;
val |= (A&0xff)<<24;

men, hvordan vil du proppe en 32bit variabel ind i en 8bits maskine?

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-05-03 11:31

> men, hvordan vil du proppe en 32bit variabel ind i en 8bits maskine?

Jeg har også kodet c til 8 bit avr 90s8515 controller og den compiler jeg
anvendte understøttede de større variabler i software. På samme måde er der
intet til hindre for at bruge eksempelvis "double" på en 32 bit maskine.

Det tager dog længere tid for chippen at arbejde med datatyper som er for
store til at blive behandlet ad een gang.